Gå til innhold

Darkfall is coming!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
som sagt.. hvis jeg ikke tar helt feil så har Darkfall vært i produksjon i siden 2001 , altså i 7 år....

 

Stemmer det, men da de startet var det 5 utviklere som jobbet i en kjeller i Oslo. Razorwax ble integrert i Aventurine 14 mnd etter oppstart. Aventurine har ca 21 ansatte.

Til sammenligning var WoW i utvikling i 5 år, med det jeg mener er naturlig å anta, vesentlig større ressurser. Så lengre utviklingstid syns jeg er forståelig.

 

Skjønner likevel at folk begynner å bli litt skeptisk nå. Var vel letter å svelge ventetiden når det ikke var noen fastsatt dato som ble overtrådd.

Lenke til kommentar
maanemann: Et godt risk & consequence system er faktisk en enorm del av det hele. Så jo, jeg tør påstå at Darkfall ville ha feilet hvis det ikke hadde hatt full loot.

 

Ja, absolutt. Sier ikke at både sandbox og risk er bra, og at det ikke burde vært i spillet. men dette er det første spillet som hard dette til fulle, og man har fortsatt ikke sett mange konsekvenser på hvordan dete vil berøre den vanlige mann i gata. Temmelig sikkert det vil dukke opp noen fallgruver på dette også.

 

Som jeg sa tidligere, det er umulig for personer å tvinge egne regler på folk om disse folkene man skal tvinge en regel på ikke er redd for noe.

sant så sant, men systemet man legger opp til (som jeg da hevder vil få uante konsekvenser man ikke har sett alle parametre på tegnepapiret) når det settes i prod. Synes det er nå at man ser alle fordelene fra de som tjener på det (eliten) og glemmer å snakke om alle som blir kosntant farmet og som derav knapt tør å logge på eller bevege seg. hvis disse får bra gameplay vil de slutte og da blir det få for eliten å leke med og få abonnenter som gir mynt i kassa til utvikler.

 

Age of Conan kheshatta er vell et godt tegn på hvordan FFA og no-risk kan være.

 

Kan vel sies mye om Kheshatta. hva er det du helt konkret tenker på her? Regner med at det er det er lite spennende (noe det er). Eneste konsekvence sånn sett i AoC er at man får dårlig ratio (noe som har noe å si etter pvplvl-5). Folk stiker så fort de merker de blir zerget.

 

Pvp systemet (murder etc.) i AoC er forresten et godt eksempel på uutprøvd system, som sikkert funka fint på kontoret til FunCom, men som i prod fikk mange konsekvenser man ikke hadde ønsket for ikke snakke om exploits.

 

Regner med vi vil få se endel farming i Darkfall også. I tillegg blir det enda viktigere å vinne kampene enn i AoC fordi man faktisk taper så mye hvis det går galt at folk komemr til å attackere når folk er mest uoppmerksomme. Nettopp zona inn, snakker med npc, etc. etc. Ville ikke akkurat roleplayet i Darkfall nei. hehe.

 

Hadde AoC satt inn gode R&C systemer så kunne de ha kastet vekk det tåpelige kunstige sikkerhetsboblen som low-levels får og heller latt spillere beskytte sine egne folk istedet.

 

Her er vi tilbake til det som står i artikkelen. For at folk skal gjøre noe må de få noe igjen for det. I AoC gidder igen level80 å hjelpe en lvl40 som blir farmet av en level50 i guildet. Fordi de har ingenting i gjen for å stikke 2 soner av gårde og lete opp disse å stå å passe den den stakkars guild maten. Gankeren stikker av når han ser 80 kommer likavæl. Er bare veldig kjedelig og null reward for lvl80'n. hvilken reward vil 80n få for å hjelpe en lowlevel i Darkfall?

 

Eneste grunn jeg ser til at man vil hjelpe lowlevels er hvis det er få level i spillet. En av mine kjepphester fra AoC er alle de 80 pve levelene. burder vært færre slik at man slapp å få de store gapene i guildet. Insatsen burde heller vært på end game, på de tinga guildet gjør sammen.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
som sagt.. hvis jeg ikke tar helt feil så har Darkfall vært i produksjon i siden 2001 , altså i 7 år....

 

Stemmer det, men da de startet var det 5 utviklere som jobbet i en kjeller i Oslo. Razorwax ble integrert i Aventurine 14 mnd etter oppstart. Aventurine har ca 21 ansatte.

Til sammenligning var WoW i utvikling i 5 år, med det jeg mener er naturlig å anta, vesentlig større ressurser. Så lengre utviklingstid syns jeg er forståelig.

 

Skjønner likevel at folk begynner å bli litt skeptisk nå. Var vel letter å svelge ventetiden når det ikke var noen fastsatt dato som ble overtrådd.

 

 

release datoen var satt til 22 januar, og ble idag skjøvet til 25 feb..

 

 

 

------

 

Nok om det, er snakk om Risk systemet her og som jeg har forstått så kan du bli loota for rub og rake av hva du har på deg da du dør, å jeg antar da at det må være et rent helvete når du dør og mister en armor del / våpen som har kosta deg en god krone, må jo da være billig og få tak i bra gear eller så vil folk bli lei rimelig for . for å måtte farme nytt gear hver gang man dør.. dvs , det lønner seg og gå rundt i en fin zerg og drepe folk for cash / gear samnt farme lowbies for hver krone de har

Endret av MrDarkey
Lenke til kommentar

http://www.darkfallonline.com/news/news_1232656569.html

 

First wave of Invites - Thursday January 22 2009

Posted by Darkfall News on January 22, 2009 20:36

 

This is an update about what is happening today:

 

We have sent out the first wave of invites to clans and individual testers. We will send more waves of invites within a few hours. Invited players will be able to download the Darkfall installer.

 

We are applying the latest patch, and players will be able to start patching soon, and entering the game.

 

We are spacing out the invites in order to facilitate the download of the client and patching. We will continue sending out more invites every day until we reach our capacity.

 

Since this first phase has to do with stress testing the servers, and doing final testing on features, we are not lifting the NDA until this testing is concluded.

 

We apologize for the problems with the forums and the website today, we have been experiencing denial of service attacks, and we are working to resolve them.

--

 

Ting skjer:p

Lenke til kommentar
Ja, absolutt. Sier ikke at både sandbox og risk er bra, og at det ikke burde vært i spillet. men dette er det første spillet som hard dette til fulle, og man har fortsatt ikke sett mange konsekvenser på hvordan dete vil berøre den vanlige mann i gata. Temmelig sikkert det vil dukke opp noen fallgruver på dette også.

 

Det finnes da flere spill som har full loot i seg så det er bevist at det er et system som fungerer.

 

Den vanlige mannen i gata vil gå på en smell om han ikke har lest seg inn i spillets grunnprinsipper før han entrer spillet. Slik er det bare. Uansett, dette spillet retter seg ikke mot den "vanlige" mannen i gata uansett hvis det er mainstream WoW/"theme park" spillere du peker til.

 

sant så sant, men systemet man legger opp til (som jeg da hevder vil få uante konsekvenser man ikke har sett alle parametre på tegnepapiret) når det settes i prod. Synes det er nå at man ser alle fordelene fra de som tjener på det (eliten) og glemmer å snakke om alle som blir kosntant farmet og som derav knapt tør å logge på eller bevege seg. hvis disse får bra gameplay vil de slutte og da blir det få for eliten å leke med og få abonnenter som gir mynt i kassa til utvikler.

 

Som sakt. Verdenen er lite snill og ikke særlig tilgivende, men dette bør man vite før man entrer denne verdenen. Er man ikke oppdatert i hva slags spill dette er så vil man få et slag på nesa, rett og slett.

Spillet er perfekt satt opp til p2p (player to player) interaktivitet, så hvis man går til rette guilden og får beskyttelse gjennom de mot at de får litt skatt tilbake, eventuelt noen ressurser som man farmer i deres land så skal man ikke se bort ifra at det vil være mulig å spille som en "lone wolf". Men man må ta visse forhåndsregler.

 

Det er ingen andre å skylde på en deg selv om det ser ut til at du blir brukt som en farmedokke av andre mer erfarne PK spillere.

 

Kan vel sies mye om Kheshatta. hva er det du helt konkret tenker på her?

 

Det finnes ingen måte å straffe folk på. Hvis du blir spawn-campet fra instance til instance, så finnes det ingen måte å få revansj på forutenom å utføre den samme hjernedøde spillinga, altså corspe-campe de andre når du har fått hentet din "zerg".

 

Det samme gjelder powerlevel stedene. Blir man banket opp av andre folk, så tar man rennafart og hopper inn igjen uten noen følger. Det finnes ingen konsekvenser og det lager et kaos.

 

Hadde spillet hatt et player loot system, så ville man kunne begrense spillere gjennom det å bruke makt. Og med makt så ville spillerene kunne lage egne regler å følge fremfor at utviklerne nå kom med et kunstig system som i bunn og grunn ikke fungerer.

 

 

Regner med vi vil få se endel farming i Darkfall også. I tillegg blir det enda viktigere å vinne kampene enn i AoC fordi man faktisk taper så mye hvis det går galt at folk komemr til å attackere når folk er mest uoppmerksomme. Nettopp zona inn, snakker med npc, etc. etc. Ville ikke akkurat roleplayet i Darkfall nei. hehe.

 

Ting har konsekvenser i Darkfall.

Hvis du og din vennegjeng drar ut og farmer alt og alle så kommer dere til å gå på en smell en dag. En dag så dreper dere feil fyr, en mann som er medlem av en mye større styrke en det dere er, og dere vil bli lynshet sønder og sammen, og da særlig hvis dere har opprettet en by. Ta farvel med den (byen] ettersom dere vil komme til å produsere en mektig gjeng av motstandere etterhvert.

 

Jeg kan være enig at det vil nok være kaos de første dagene/månedene ettersom man ikke har fått laget økonomien, politikken og det som følger med der enda, men etterhvert så må man nok være forsiktig med hva/hvem man angriper og da særlig hvis man ikke skal spille sammen med en av de større gutta.

 

 

Kan ikke si jeg er særlig enig med roleplay kommentaren din heller. Er det et spill som passer roleplay så må det da være et spill som dette.

Se bare på mengden med RP guilds som tar turen til DF f.eks.

 

 

Her er vi tilbake til det som står i artikkelen. For at folk skal gjøre noe må de få noe igjen for det. I AoC gidder igen level80 å hjelpe en lvl40 som blir farmet av en level50 i guildet. Fordi de har ingenting i gjen for å stikke 2 soner av gårde og lete opp disse å stå å passe den den stakkars guild maten. Gankeren stikker av når han ser 80 kommer likavæl. Er bare veldig kjedelig og null reward for lvl80'n. hvilken reward vil 80n få for å hjelpe en lowlevel i Darkfall?

 

 

Det finnes ingen levler i Darkfall.

 

Man vil ha spillere som er basert rundt kamp mellom andre spillere, eller PvP.

Man vil ha spillere som er tradere/farmere.

 

For at PvP spillerene skal kunne klare å overleve så er de avhengige av tradere/farmere og på den måten så lønner det seg både for PvP spilleren å passe på farmeren på lik linje som at det er lønnsomt for farmeren å ha beskyttelse der han går rundt med lomma fult av gryn.

 

Altså er du en PvP spiller. Bli kjent med en farmer og spill sammen. På den måten kan du passe på farmeren når han er ute og gjør sitt, samtidig som farmeren kan utstyre deg med gear for å forsterke sitt egen beskyttelse når han er der ute.

 

 

Hvis du som guild ikke "gidder" hjelpe en farmer når han er i nød så skader du deg selv mer en noe annet. Farmeren er der for å styrker guilden. Jo mer han kan farme inn av ressurser jo mer gear har guilden å falle tilbake på hvis de skulle tape en stor krig. Dermed ligger det logisk at farmers og slikt vil bli tatt vare på.

 

Eneste grunn jeg ser til at man vil hjelpe lowlevels er hvis det er få level i spillet. En av mine kjepphester fra AoC er alle de 80 pve levelene. burder vært færre slik at man slapp å få de store gapene i guildet. Insatsen burde heller vært på end game, på de tinga guildet gjør sammen.

 

Det er det som er så fint med et skillbasert spill kontra et levelstyrt ett.

 

Man er ikke bundet til levler. Man må ikke dra til X sone fordi man er Y level. Man utforsker landet og finner frem selv til hvor det passer deg best ettersom hva du er spesifisert etter.

 

Og siden det ikke fins levler i Darkfall så kan du fra dag én stikke rett bort til dine kamerater som har spilt i et par år å gjøre en forskjell. Jo fler jo bedre.

Med andre ord, forskjellen mellom en karakter som er helt fersk fra "char creation" er ikke så evneveik her som i andre spill. En karakter som er ved end-game, altså en kar som har nådd sin soft level cap i dette spillet vil ikke kunne klare å drepe hundretals av "level 1" noobie folk.

 

Det er blitt sakt at 4 nye karakterer som omtrent ikke har abilities men som har spiller ferdigheter lett kan drepe 1 karakter som er ved endgame.

Lenke til kommentar
Nok om det, er snakk om Risk systemet her og som jeg har forstått så kan du bli loota for rub og rake av hva du har på deg da du dør, å jeg antar da at det må være et rent helvete når du dør og mister en armor del / våpen som har kosta deg en god krone, må jo da være billig og få tak i bra gear eller så vil folk bli lei rimelig for . for å måtte farme nytt gear hver gang man dør.. dvs , det lønner seg og gå rundt i en fin zerg og drepe folk for cash / gear samnt farme lowbies for hver krone de har

 

Dette er vell et perfekt eksempel på hva jeg mener med at folk må skjønne seg på spillet og hvordan det fungerer før de entrer en slik verdenen.

 

Ja, man mister alt når man dør, MEN man har muligheten til å ha ting i en bank.

Altså når du først står ved smia og lager våpen, så lag alt i bulk. Lag deg 5-6 sets med gear og sett dette i banken. På den måten så er det ikke så farlig å dø, og du blir ikke her tvunget til å løpe rundt omtrent naken med en pinne for å farme til deg nytt gear igjen pga du gikk på en smell.

 

 

Ja, det vil være kjipt å miste et item som koster flesk, og ja, det vil finnes endel "epic" items i spillet. Men la oss være lure. Hvordan klarte du å miste et slikt item "in he first place"?

Følg dette litt enkle men gode tipset: Ikke ha på deg ting du ikke har råd til å miste.

 

 

Dette betyr rett og slett at om du og guilden din har klart å drepe spillets største drage og dermed fått ingredienser nok til å lage et kjempe flott item-set av det, så la det ligge i banken om du skal ut og utforske verdenen aleine.

Altså ta på deg items som ikke koster allverden i perioder med høy risiko.

Dette er tider da du spiller aleine, eller med en venn eller to.

 

Ta så på deg "epic" items når det er verdt det. Når risikoen tilsier at du skal bruke det.

Eksempler er jo da når du er i et raid.

Eller når du skal forsvare landet ditt sammen med guilden.

Er du sammen med mange venner og du dør, så kan du få dine venner til å passe på tingene dine til du kommer tilbake. Eller de kan passe på slik at ingen fientlige folk tar seg tiden til å loote deg ettersom det tar litt tid.

Lenke til kommentar

Kan ikke kompisene bare loote han da? Og holde på tingene imens?

En har da inventory av en slags type regner jeg med?

 

Hvordan blir det med klaner (eller lauger eller whatever)?

Må en finne en solid potensiell gjeng nå, eller kan en spille uten noe stort navn i en måned eller noe før en etablerer seg? Vil det være ganske lukket miljø innad i klanene, for eksempel en gjeng på 10, eller snakker vi opptil flere 100 for å være effektive?

 

Kan en se navn over folk eller kan en ikke se forskjell på en mob og spiller? Og må egentlig satse på at det er en mob (som uansett gir noe loot?)?

 

Ser egentlig mer frem til det nå enn sist, og blir nok et kjøp fra min side for å prøve det.

Lenke til kommentar

Høres gøy ut dette ja.

 

"bli med til banken a, skal du få se de imba itemene jeg har"

 

Hvordan blir det med folk som er helt nye, om jeg slakter disse, og tar våpen osv, regner med at de ikke får nye gratis av npc, må man enten ha venner eller tigge da eller?

 

Et spill som prøver å gjøre ting for virkelig, vil slite, fordi folk vil ikke oppføre seg i spillet som i det virkelige. F.eks drepe din nabo m.m.

 

Lurer på om de klarer 22. feb fristen de har satt, vi har jo lært hvor seriøst de tar disse "en frist vi ikke kan bryte".

Men men, en beta ville jo oppklart endel, om den bare kom, spillet skulle jo bare kommet ut i dag, så haster vel ikke med beta heller.

 

Edit:

 

En ting jeg lurer på i spillet, er hvordan de beregner loot. Det er jo høyst urealistik at en pungrotte bærer på både armor og sverd. Vil det være kun humanoids osv som har "fornuftig" loot, og resten ha et eller annet i forhold til crafting?

Endret av lain
Lenke til kommentar
Hvordan blir det med folk som er helt nye, om jeg slakter disse, og tar våpen osv, regner med at de ikke får nye gratis av npc, må man enten ha venner eller tigge da eller?

 

Man har alltid 3 våpen på seg som ikke dropper.

 

En ting jeg lurer på i spillet, er hvordan de beregner loot. Det er jo høyst urealistik at en pungrotte bærer på både armor og sverd. Vil det være kun humanoids osv som har "fornuftig" loot, og resten ha et eller annet i forhold til crafting?

De har sagt at mobs dropper det de har på seg av synlig gear, men om det blir slik ved release vet ingen.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Om det blir sånn, vil jo en ulv logisk nok ikke droppe noe. Om du ikke kan å skinne den f.eks.

Nå er jeg usikker på hvordan de har lagt opp gather skills, men ville jo vært tøft om du fikk muligheten til å være f.eks jeger og bo langt til fjells og jakte på sjeldne pumaskinn fordi de trengs til et eller annet dill.

Lenke til kommentar

En del av dere som burde lese litt mer om hvordan ting fungerer ser jeg.

Selv om siden deres er utdatert er det meste av features osv på den siden og alt du trenger å vite står forklart på en ok måte, så kan dere heller spørre mer i dybden når dere vet mer.

 

Å klage på grunnprinsipp som full loot sier bare en ting: Du bør ikke kjøpe spillet. Full loot er egentlig den viktigste av alle features i Darkfall.

 

Angående mobs: Synes å ha lest en leak som sa at mobs dropper det de har på seg, så dette er altså inne i spillet allerede. Du vil altså aldri se en Ulv droppe et sverd.

Lenke til kommentar
Kan ikke kompisene bare loote han da? Og holde på tingene imens?

En har da inventory av en slags type regner jeg med?

Jo, man kan jo loote kameraten sin hvis man har tid.

Er det også innenfor den tiden hvor han kun ligger på bakken etter at han døde, så har man jo også mulighet for å "resse" karen.

 

Jeg tenkte på mer i hektiske perioder jeg når det var litt kaos, at man heller da kjempet i nærheten av falne kamerater for å sørge for at man ikke mister verdifullt gear.

 

Hvordan blir det med klaner (eller lauger eller whatever)?

Må en finne en solid potensiell gjeng nå, eller kan en spille uten noe stort navn i en måned eller noe før en etablerer seg? Vil det være ganske lukket miljø innad i klanene, for eksempel en gjeng på 10, eller snakker vi opptil flere 100 for å være effektive?

 

I starten så vil byene man lager kun supportere 50 personer som kan bruke clan-stone saken til å binde seg der. Skal man ha fler personer så må man enten bygge en by #2, eller oppgradere den eksisterende byen for å få den til å supportere flere folk.

 

Det er jo uansett ikke til å legger under en stol at jo flere folk jo lettere vil det være. Zergs har jo alltid en fordel om guilden innad ikke knuser seg selv som de jo ofte gjør ^^. Denne gangen her så har man jo hvertfall friendly fire som er en "con" mot zergs. Det handler jo om makt og eiendom, og ikke raids hvor instancer er "cappet" til 25 personer f.eks. hvor man naturlignok isåfall lager størrelsen på guilds etter dette.

Her skal man jo med makt ta over verdenen så å si, så jo fler jo bedre ettersom man da kan holde et større område under sin egen makt.

 

Kan en se navn over folk eller kan en ikke se forskjell på en mob og spiller? Og må egentlig satse på at det er en mob (som uansett gir noe loot?)?

Man kan ikke se navn over folk, altså det finnes ikke "floating name tags" som man finner i f.eks WoW.

 

For å se hva en fyr heter samt få opp litt informasjon om han som f.eks helsebar, staminabar og manabar så må man sikte på personen.

 

Jeg vil jo påstå at det er mer lønnsomt å angripe en person for å få loot, men her ligger det jo også en mye større risiko ettersom han kan ende opp med å loote deg istedet. Så det er vell noe en får bedømme selv.

 

 

 

Høres gøy ut dette ja.

"bli med til banken a, skal du få se de imba itemene jeg har"

 

Hehe, har du lyst til å "showe" litt med de imba drage-dreper-skillsa dine så kan du jo ta på deg gearet når du er midt i en av de mer trygge byene. Men jeg ville ikke satset på om det ville vært trygt. Er du der lenge nok så vil nok ryktene spre seg kjapt nok til at det kommer et lite raid inn der bare for å få dine "epics".

 

Hvordan blir det med folk som er helt nye, om jeg slakter disse, og tar våpen osv, regner med at de ikke får nye gratis av npc, må man enten ha venner eller tigge da eller?

 

Dreper man en ny kar så spawner han med 3 våpen man ikke kan miste samt noe scraps man har på seg. Så det går ikke ann å ende opp 100% naken uten noen kjans for å komme seg opp og igang igjen.

 

Et spill som prøver å gjøre ting for virkelig, vil slite, fordi folk vil ikke oppføre seg i spillet som i det virkelige. F.eks drepe din nabo m.m.

Det spørs jo helt hva spillerne selv gjør ut av det det.

Blir du drept av en alt for stor styrke, så sier det seg selv at du burde fjerne deg fra stedet.

 

Og dreper du din nabo, så vil nok ikke naboen ta det så lett til seg. Regn nok med at han kommer tilbake og får sin revansj. Jeg hadde hvertfall ikke taklet å bli drept uten videre av min nabo, om man snakker om nabo byer og den slags. Skal utrolig lite til før man har gjort feil folk sinte, og straks er man årsaken til at guilden din mister både land og hjem.

 

En ting jeg lurer på i spillet, er hvordan de beregner loot. Det er jo høyst urealistik at en pungrotte bærer på både armor og sverd. Vil det være kun humanoids osv som har "fornuftig" loot, og resten ha et eller annet i forhold til crafting?

 

Mobs har et system på lik linje som oss spillere, slik at de dropper det de har brukt, samt looter det de trenger.

Jeg vet ikke om de har satt det systemet i bruk, men teknologien dems er hvertfall slik at en mob kan loote deg om de er intelligente.

 

Altså blir du drept av en ork, så regn med å se orken løpe rundt med ditt sverd neste gang du møter han.

Blir du drept av en ulv, så vil nok tingene dine ligge igjen for utenom maten du hadde på deg.

Et system jeg faktisk syns høres helt fantastisk ut.

Bare tenk på epic mobs. Hvis de looter sine fallne fiender, så vil man teoretisk kunne loote ting når man dreper dem som er tatt fra andre spillere.

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar
http://www.darkfallonline.com/news/news_1232656569.html

 

First wave of Invites - Thursday January 22 2009

Posted by Darkfall News on January 22, 2009 20:36

 

This is an update about what is happening today:

 

We have sent out the first wave of invites to clans and individual testers. We will send more waves of invites within a few hours. Invited players will be able to download the Darkfall installer.

 

We are applying the latest patch, and players will be able to start patching soon, and entering the game.

 

We are spacing out the invites in order to facilitate the download of the client and patching. We will continue sending out more invites every day until we reach our capacity.

 

Since this first phase has to do with stress testing the servers, and doing final testing on features, we are not lifting the NDA until this testing is concluded.

 

We apologize for the problems with the forums and the website today, we have been experiencing denial of service attacks, and we are working to resolve them.

--

 

Ting skjer:p

 

Takk for oppdatering; jeg kommer fremdeles ikke inn på siden. Sier litt om darkfall samfunnet når de opplever DoS angrep fra fremtidige kunder..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...