Gå til innhold

PC-->TV via VGA på best mulig måte?

dinosauren

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte meg ny TV for ikke så lenge siden. Mener også forhandleren sa den hadde pixelmapping. Det er en bærbar PC jeg vil ha over til TV-skjermen, den har kun VGA utgang så det er det jeg bruker. Når jeg koblet til TV'en fant jeg ut at det var oppløsningen 1024*768 på PC'en som ga meg et bilde på TV'en som dekket hele tvskjermen. Men da blir bildet på pcen helt feil, jeg får to store svarte "marger" på sidene. PÅ PC'en bruker jeg til vanlig oppløsningen 1280*800. Er det mulig og få 1280*800 på PC'en, og 1024*768 på TV'en? Og er pixelmapping en funskjon som aktiveres automatisk, eller kun med enkelte oppløsninger og kabler DVI,HDMI og ikke VGA? Utnytter jeg TV'ens fulle potensiale til å gengi hva som er på dataskjermen?

Har et ATI Xpress 1270 skjermkort.

Takk :)

Endret av dinosauren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du må ha en Widescreen TV for å kunne bruke 1280x800 på tv'n. Er ikke no god innenfor tv, så jeg veit ikke hva pixelmapping er :p

jeg tror da at du må ha en widescreen tv for å kunne bruke widescreen oppløsning på tv'n din.

Hvis du bruker 1024x768 på pc'n, så er jo det et 4:3 format, som da ikke vil bruke hele skjeren, for da blir alt sammen "strekt"

Lenke til kommentar

Sjekk dokumentasjonen til TV'en. Det er ikke uvanlig at TV'en har begrenset støtte for oppløsninger via VGA-pluggen. 1024x768 er som HLSolbjorg sier 4:9 format mens du på din laptop har tilnærmet 16:9 format. Skal du se det samme på begge skjermene så må du nok akseptere sorte streket på sidene.

DolKng

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...