Runerv Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Hei, Jeg har klokket min E8400 til 4Ghz, med spenning på 1.328V, og temps på ca. 40 idle, og rundt 53 på load. Det jeg lurer på er om dette vil ha noe stor innvirkning på cpu'ens levetid? Evt. om det blir sånn "degradering" som jeg har lest om? Jeg har speedstep på (sånn at multipliern går ned til 6.0 på idle (2670Mhz) hvis det skulle ha noe å si.) Og en ting til, hva er det som sliter mest på cpu'en av disse faktorene; Klokkehastighet, spenningen man kjører eller temp? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 ikke noe særlig å bry seg om, når evt prosessor dør har den uansett havnet på fyllingen for flere år siden. Spenning som dreper. Er uansett ingen garanti og om du ikke kan leve med litt usikkerhet klokker du ikke. Lenke til kommentar
Runerv Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Akkurat ja. Nesj, 0.103V mer enn stock kan vel ikkje gjøre noen stor skade... Eller? Endret 19. oktober 2008 av Runerv Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 ikke noe særlig å bry seg om, når evt prosessor dør har den uansett havnet på fyllingen for flere år siden. Spenning som dreper. Er uansett ingen garanti og om du ikke kan leve med litt usikkerhet klokker du ikke. Spenning, frekvens og temperatur er det som tar knekken på en cpu. Elektromigrasjon øker jo høyere disse er. Selvsagt, om du har fin temperatur så minsker du ganske kraftig faren og da vil de to andre faktorene som frekvens og spenning ikke være like farlige. Men her er det nok snakk om minus grader og selv erfarne overklokkere har tatt livet av cpu'er med minusgrader på. Om temperaturene dine stemmer så tror jeg egentlig at du har en grei klokk, godt mulig at pcen din kan være i 5 - 10 år uten at du skal bekymre deg. Vet uansett om et par ekstremklokkere her på forumet som har 70-80C konstant og tviler på at cpu'ene deres kommer til å vare like lenge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå