Gå til innhold

Problem: Lukker øynene ved blits

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg klarer å lukke øynene på alt av bilder uten blits også...selv tatt av lydløse kameraer (altså ikke SLR). Skjønner ikke hvorfor, men modell kan jeg hvertfall ikke bli. Nå befinner jeg meg uansett som oftet på andre siden av kameraet, da.

Edit, det finnes vel forskjellige "blitsprogram" hvor blitsen blinker et par ganger før det faktiske bildet osv. Du kan jo prøve noe sånt. Eller hva med at blitsen blinker på slutten av bildet?

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Når det gjelder å unngå blunking ved vanlige bilder er det bare å be modellen lukke øynene mens du teller til tre, for så å åpne dem igjen. På fire tar du bildet...

Dette er også fint om du tar bilder ute en sommerdag og sola er i veien for øyne til modellen :)

Lenke til kommentar

TTL og "anti-rødeøyne" får ofte folk til å lukke øynene.

Prinsippet bak TTL, er at blitsen gir ut en liten blits-salve... basert på lysmålinger fra den, justeres hovedblitsen når bildet tas. Det første blinket får ofte folk til å lukke øynene..., så hvis du sliter med dette; prøv å skru av TTL :)

Lenke til kommentar

Hele familien til dama har samme problem, inkludert dama. Enkelte anti-rødøye funksjoner hjelper, andre ikke. Mitt D80 fungerer, men på mange andre kamera jeg (og andre) har testet er det umulig. Ingen kjerringråd funker på denne gjengen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...