Gå til innhold

Kommentartråd for: "Deres BILDER av kabinett"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
JFM: Det frontgitteret var seriøst stygt. en Kama bay koster da ikke så mye... Og den funker faktisk, ser grei forskjell på temperaturene.

 

Om du fjerner de ytterste filterdørene får du også (endel) bedre luftgjennomstrømning.

 

Hva slags temperaturer får du?

 

Ser også ut som om det gitteret i front på JFM sitt kabinett blokkerer en god del luft også. Jeg ville kjøpt en kama bay, eller tatt vekk gitteret og kun hatt vifta.

Lenke til kommentar

Rimelig logisk at en kama bay gir resultater om man ser på hvordan en p182/p190 er satt opp originalt.. skavvise... to eksosvifter, 120mm, og et 120mm innsug med filter og en filterdør som er restriktiv.

 

Fokuset mitt har vært å få best mulig temperaturer med minst mulig støy, altså å kjøre viftene helt ned på 3-400rpm om mulig, dette blir mye lettere om man har to innsug og to eksosvifter. Jeg kunne senke viftehastigheten endel og beholde samme temperaturer etter at jeg satte inn en kama bay... nuff said.

 

Har også dårlig erfaring med Noctua i P182, pga. dårlige mottrykksegenskaper, men dette går igjen på støy, de bråker mer per m3 luft som blir flytta, og trenger høyere hastighet på viftene for å få samme effekt som f.eks. en Nexus 120mm eller Scythe S-FLEX 120mm. De nye Noctua-viftene har jo også vist seg å være litt oppskrytt. Og når man får tak i Nexus 120mm til 45kr på rette plassen ser jeg ikke akkurat poenget i å kaste penger ut vinduet.

 

Du kan si hva du vil om mine synspunkter, men alle de maskinene jeg har vært med på å specce nøyaktig har som hovedregel hatt veldig lavt støynivå i forhold til målt temperatur på viktige komponenter.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar
Kommer nok til å ta bort gitteret når jeg gidder. Fordi jeg er enig i at det ikke ble så fint. Og det blokker nok lufta og...

 

Hva slags temperaturer får du?

 

Skjermkort. Sapphire 4870: Idle 45grader. Load 60 grader. Men har bytta kjøler på det

CPU. Stock Intel E8400: Idle ca 32 grader. Load ca 50grader.

 

Synes CPU er litt varm

 

50 grader er ikke ille i seg selv, men det er kanskje litt varmt i forhold til at du kjører viftene på 1300rpm, du burde hatt mye bedre temperaturer enn som så, spesielt på en E8400 @ stock

 

Jeg har rundt 55-58C loadtemp (rosetta@home) på min Q6600 @ 3.3GHz / 1.38Vcore med cpuvifte @ 1000rpm og kabinettvifter på ca. 380-550rpm..

Lenke til kommentar

Jeg er iallfall ekstremt fornøyd med tempen på skjermkortet. Men som nevnt så er tempen på cpu "litt_høy".

Men for meg så er det viktigste støy, fordi maskinen står ca 2 meter fra senga og maskinen er på om natta. Støynivået nå er helt akseptabelt, men hadde ikke hatt noe i mot å få maskinen enda stillere...

Lenke til kommentar
Kjøpte meg 2 Zalman 120mm vifter og en Zalman ZM-MFC1 Plusi forrige uke. Viftene flytter luft! Jeg er også kjempefornøyd med viftestyringen. JFM, hvis du skal kjøpe deg viftestyring så burde du virkelig se på den! :thumbup:

Skal tenke på det. Noen som vet noe om Zalman MFC1?

 

Nå har jeg fjærna den vifta som stod oppe bak gitteret, så det er ikke så stygt nå. Den vifta står nå framme i midten. I tillegg satte jeg alle Noctua viftene til å kjøre på 900rpm (12.6db). Nå ble det stille gitt. Men jeg har enda en Antec Tricool 120mm vifte (standar vifte) forran harddiskene, som kjører på low. Så er nok den som bråker mest nå. Men sykt så stille det ble :D

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Har du ikke mulighet for 3pin-tilkobling på noctua-viftene? Det er hvertfall standard på de jeg har...

Joda, jeg har mulighet for det. Men synes det er greit å ha de på PSU. Og på min gamle maskin så kunne ikke speedfan kontrollere alle 3pin-tilkoblingene på hovedkortet. Bør jeg heller bare ha viftene tilkobla HK?

Lenke til kommentar
Har du ikke mulighet for 3pin-tilkobling på noctua-viftene? Det er hvertfall standard på de jeg har...

Joda, jeg har mulighet for det. Men synes det er greit å ha de på PSU. Og på min gamle maskin så kunne ikke speedfan kontrollere alle 3pin-tilkoblingene på hovedkortet. Bør jeg heller bare ha viftene tilkobla HK?

 

Ja, jeg syns det..det du kan gjøre er jo å sjekke i bios om det er mulighet for å kontrollere viftene, og så prøve hvilke kontakter som funker med det.. jeg syns det er genialt å kunne styre viftene sånn, slipper å kjøpe en tullete kontroller ved siden av. Du kan også fint koble flere vifter på en header (jeg har brukt opptil 3 vifter på en header uten problemer)

 

speedfan_cpuz_3_3ghz2.png

 

På Maximus Formula SE kortet kan jeg styre alle viftene bortsett fra cpuvifta, da pga. at cpuvifta må være PWM.. så den lar jeg fint gå på 1000rpm, hører den ikke inne i kabinettet uansett.

 

Ommøblerte litt på vifter i dag, fjernet en noctua 120mm som har ligget oppå gpuribba (feilsøking, trodde gpu ble overopphetet, men viste seg å være gåen rambrikke), og byttet plass på nexus-vifta foran psu og scythe-vifta i kama bay...CPU-temp er etter min mening helt ok, GPU-temp er også godt innenfor mine krav, men NB-temp er noe høy, virker som om det er en svakhet på maximus formula SE korta, må bytte kjølepasta.. det var jeg ikke klar over da jeg monterte sammen maskinen, og nå gidder jeg ikke rote med det...

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...