Gå til innhold

Trenger råd om objektiv til Nikon D40

Anbefalte innlegg

Har hatt mitt Nikon D40 i et år nå. Har lært mye på det året, å føler jeg ikke kan utvikle meg mer med det utstyret jeg har nå.

Har bare brukt det orginale 18-55 objektivet.

Føler jeg ikke får til de rette kontrastene mellom lyst å mørkt med det jeg har nå.

Feks. blir himmelen, enten for lys og forgrunnen fin, eller forgrunnen for mørk å himmel fin.

Nå må jeg alti bruke dobbel eksponering å fikse masse i photoshop, for å få et fint bilde med passelige farger på himmel og forgrunn.

Så da er spørsmålet.

Vill dere kjøpt et nytt dyrere objectiv, eller et nytt kamera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det nok ikke utstyret det står på, men fotografen. :)

Du tar bilder når det er for mye kontrast for kamera, og det klarer rett og slett ikke fange alt. D40 har vel rundt 8EV dynamisk omfang, mens naturen kan ha opptil 19EV. Et nytt kamera kan strekke det dynamiske omfanget til rundt 9EV, men likevel er det langt unna det du vil oppleve ute i kontrastfylte omgivelser. Tidlig på morgenen eller sent på ettermiddag/kvelden (før sola går ned) er det betydelig mindre kontraster enn midt på dagen. Et annet objektiv vil ikke hjelpe deg i nevneverdig grad med å fange et større dynamisk omfang, men det kan hjelpe deg på andre måter (f.eks andre brennvidder og eventuelt større blenderåpning).

Lenke til kommentar

Du kan få bedre kontraster,farger og skarpere bilder med et bedre/dyrere objektiv samt du kan forandre brennvidden i forhold til den du har nå.

Det at du føler at himmelen blir utbrent eller at det mørke blir mørkere vil ikke et nytt objektiv hjelpe deg noe på.

Som sakt her så kan et gråfilter hjelpe deg noe,eller et polafilter hvis det er refleksjoner i motivet.

Eller du kan ta bildet med forskjellige eksponeringer "bracketing" og sette det sammen som et hdr bilde i et dedikerte HDR-programmer.

Hvis du på død og liv skal ha et nytt objektiv,så ville jeg byttet ut kitobjektivet med et tilsvarende i samme brennviddeomfang bare et i bedre kvalitet "f2.8" hvis du er fornøyd med den brennvidden du har i dag.

Edit:med et mer lyssterkt objektiv så kan du ta bilder litt tidligere eller senere på dagen noe som gjør at du får bedre/mere detaljer i bildene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Føler jeg ikke får til de rette kontrastene mellom lyst å mørkt med det jeg har nå.

Feks. blir himmelen, enten for lys og forgrunnen fin, eller forgrunnen for mørk å himmel fin.

Her er et par tips:

1. Begynn å bruke RAW. Da får du som oftest litt mer å gå på i de lyse områdene (du kan hente tilbake litt detaljer).

2. Som oftest lønner det seg å eksponere slik at ingenting brenner ut. Lær deg å bruke histogrammet på kameraet. Når kurven begynner å klatre oppover høyre vegg er du i trøbbel. Det optimale er at kurven er lengst mulig mot høyre - uten at noe av kurven toucher høyre side. Etterpå kan du lysne undereksponerte partiene i software. Du vil da kunne få litt støy i disse partiene, men dette er tross alt bedre enn utbrent himmel som er umulig å redde i ettertid.

(Det er ikke alltid man ønsker å prioritere slik jeg har beskrevet her. Noen ganger har man for eksempel en skyggelagt person med lys bakgrunn. Hvis personen er hovedmotivet må man av og til "ofre" bakgrunnen for å få et fornuftig resultat.)

3. Hvis skillet mellom mørkt og lyst er rimelig rett (f.eks. landskap) kan et gradert gråfilter være en god idé.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...