Gå til innhold

Noen som vet noe om jødedommen her?

Anbefalte innlegg

Jeg har altså et relativt omfattende prosjekt på skolen som omfatter Jødedommen, og er tilnærmet ferdig med dette, men mangler ennå et par småting, nemlig saker jeg ikke klarer å finne ved hjelp av min datamaskin. Har også frist til i morgen kveld klokken 23:55, så jeg kan ikke gå ut fra at bare jeg leter lenge nok finner jeg det...

Da det så vidt jeg vet er ganske få jøder i Norge, og "statistisk" sett bør det være ca. 40-50 jødiske brukere på diskusjon.no. Så jeg regner ikke med så mye tilbakemelding, men hvorfor ikke prøve. Kanskje noen ikke-jøder(?) kan noe om emnet as well.

Spørsmål:

- hvordan opplever de troende sin religion?

Dette er jo rimelig vanskelig for meg å finne ut, da DMT sin nettside ikke ser ut til å ha noe om det, og de 4 israelerne jeg kjenner kun er jøder via fødsel og omskjæring - ikke ved at de faktisk er troende.

Spørsmål:

- Hvilke følelser søker de troende å oppnå og hvilken stemning preger deres kollektive samlinger?

Dette har jeg delvis besvart, men hvis noen vet noe som de tror jeg kanskje ikke vet - ja, hva som helst egentlig - så ville det være fint å få tak i det.

I tillegg har jeg et spørsmål jeg er litt usikker på hvordan jeg skal besvare;

- Hvordan forsøker religionen å begrunne sine synspunkter/sin eksistens i vårt samfunn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...