Gå til innhold

Hvor skal jeg starte med C?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har prøvd flere compilers, har prøvd Bloodshed eller hva den heter, og jeg har prøvd microsoft visual c++ 2006... Men jeg kommer ikke videre. Jeg trykker på "Lag nytt prosjekt" men da kommer det ingenting, så er det et par mapper i "lista", og classes osv. Jeg trodde det var som HTML og CSS, at man har et ark, skriver inn det man vil ha der, og man kan compile og se hvordan det blir. Men her er det jo litt merklig, her kan man legge til flere "kilder" og slik, er det noen tutorial innen "programmene" som forklarer hvor jeg kan starte hvis jeg foreksempel skal lage "hello world"? Funker ikke og lage hello world, jeg tror jeg legger det litt feil.

Takker veldig for hjelp.

Kim.

EDIT: Fant ut at jeg holdt på med C men var i C++ compiler -_- men har samme problem med C++.

Endret av Kimelimm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Microsoft Visual C++ 2008 er det greit å starte med Win32 Console Application, og huk av på Empty Project.

Hvis du vil programmere C (ikke C++) høyereklikker du på prosjektet i Solution Explorer (som er på høyere eller venstre side av skjermen, og prosjektet er den andre linjen, da den første er solution)

Velg Advanced under C/C++ og sett Compiler til "Compiler as C code" istedet for "Compiler as C++ code"

Nå er du nesten klar for å programmere C i Visual Studio

Høyereklikk på Sources i Soultion explorer og velg new File, finn frem C++ source file og skriv som navn "main.c"

Da dukker det opp en ny fil, og her skriver du inn:

#include <stdio.h>

int main(int argc, char** argv)
{
}

Trykk F8 for å kompilere, du setter inn breakpoints med F9, stepper med F10 step into med F11 og starter programmet med F5.

Eller du kan bare bruke "Debug" og "Build" menyen.

Husk at dersom ingenting hindrer programmet i å avslutte, så avsluttes programmet øyeblikkelig, og du vil bare se et console vindu som forsvinner med en gang.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...