borat Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Hei. Må ha meg en ny PC siden den gamle tok kvelden. Er ikke helt oppdatert på komponenter for tiden så jeg trenger litt hjelp for å se om delene jeg har plukket ut passer sammen eller om det er noe jeg bør bytte ut. Bruken er litt forskjellig, internett, office, bildebehandling, musikk og film. Spilling har det vært lite av de siste årene, bortsett fra Frets On Fire og diverse popcapspill. Ikke de mest krevende altså. Det kommer jo av at den gamle maskinen var 6 år gammel. Med en ny maskin så ser jeg for meg at det blir litt mer spilling. Ihvertfall prøve diverse demoer. Kan den kjøre GTA IV med passe kvalitet når det kommer, så gjør ikke det noe. Når det gjelder overklokking så er ikke det prioritert egentlig, men det kan være greit at det kan være mulighet for litt moderat klokking til senere. En ting som er prioritert er støysvak. Har skjerm, tastatur og mus fra før. Oppsettet jeg har kommet frem til er : Kabinett: Antec Three Hundred Har vel egentlig bestemt meg for dette, men funderer bittelitt på P182 også. Er det noe poeng i å gå for P182? Kommer ikke til å herje så mye inne i kabinettet når den først er ferdig. Kanskje bare sette inn noen flere disker. PSU: Corsair VX 550W Har sett denne anbefalt flere steder her. Er nok større enn jeg trenger, men den hadde tilkoblinger som jeg ser for meg at jeg trenger. Hovedkort: ASUS P5Q Dette også etter anbefalinger på forumet. Prosessor : Intel C2D E8400 Lurer litt på en Quad isteden, men er i tvil. RAM : OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 Her tok jeg bare de første som kom opp i prisguiden. Skjermkort: Asus EAH4850/HTDI/512M Igjen det billigste 4850 kortet som jeg fant. Regner med at de forskjellige merkene er ganske like ytelsesmessig, men jeg vil gjerne ha et støysvakt et. Er det noen som har erfaring med dette? Harddisk: Samsung Spinpoint F1 750 GB Denne er vel egentlig avgjort. Har hatt god erfaring med Spinpoint serien tidligere. DVD-ROM/Brenner: Samsung SH-S223Q Denne regner jeg med er bra nok. Greit med Lightscribe selv om jeg har på følelsen at jeg ikke kommer til å bruke det så veldig mye. Blåtannadapter: Trust BT-2400p Ultra Small Bluetooth Må ha blåtann for syncing av Outlook til mobilen. Regner med at denne er grei nok. Likte at den var så liten. Tror ikke jeg har glemt noe nå, eller? Håper å få kjøpt alt fra en eller to butikker. Ser ut som Amentio blir en av de. Ser NetOnNet er billigst på noe, men de har jeg aldri handlet av tidligere. Er det noen som har noen erfaringer med de? Setter stor pris på om det er noen som tar seg bryet med å kommentere oppsettet Lenke til kommentar
ragnarocc Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Det første forslaget jeg umiddelbart kan komme med er å putte 46kr ekstra i skjermkort. Da går du fra vanlig Asus 4850 til 1190kr til Asus 4850 TOP til 1236kr. Selve kortet er det samme, men TOP er klokket fra 625/998 til 680/1050, og har en betraktelig mye bedre vifte som i tillegg går mye stillere (og ser mye tøffere ut). Var best i test av 4 forskjellige 4850 hos PCworld Norge som også kommenterte at den er stillegående. E8400 er klart mest for pengene enn å gå for en Quad. Selvfølgelig er quad kraftigere i teorien, men den er dyrere og det er usikkert hvor mye effekt den egentlig gir i spill sammenlignet med en dual. E8400 er en sikker vinner. Endret 19. oktober 2008 av ragnarocc Lenke til kommentar
borat Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 Da bytter jeg til det skjermkortet. Har forresten laget en handlevogn i tilfelle noen skulle være interessert. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=84961 Når det gjelder dual vs quad så har jeg skjønt at for ytelse i spill så er det best med dual. Grunnen til at jeg vurderer quad er at jeg som regel har mange programmer i gang på en gang. Er bare litt usikker på om det er verdt pengene å gå for quad med mitt bruk. Regner med at jeg merker stor forskjell fra den P4 2GHz jeg har hatt til nå uansett. Har lagt til en ting som jeg glemte forresten. Må jo ha OS, så jeg har lagt til Vista 64bits. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå