Galexon Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Jeg er 17 år (blir 18 i desember) og har nettopp vært på sesjon. Jeg ble stemplet tjenestedyktig, og satte opp ønskene 1. luftforsvaret og 2. hæren (infanteri). Offiseren sa jeg ikke trengte noe 3. valg, i og med at jeg satt og nølte, da jeg ikke hadde klart å bestemme meg på forhånd. Jeg er en person som er glad i friluftsliv, og for meg er det feltøvelser (lekekrig? ) som ser spennende, og gøy ut. Men får man dette ved å være i luftvern f.eks? Min far var i luftvernet på 80-tallet, den gang da forsvaret brukte firling istedet for høyteknologiske SAM-systemer. De fikk blant annet ha feltøvelser hvor sikring og vakthold var viktig. Men er det slik at dette har blitt en egen avdeling, splittet fra luftvern? Skal jeg bare sitte i ei brakke og vente på melding fra radar-posten om eventuelle trusler? Jeg vil ha feltøvelser! Jeg har også lyst til å være på en skytebane osv, altså det man forbinder med forsvaret. Jeg så på www.mil.no, og fant noe under luftforsvaret som kalles "Force Protection". Under dette igjen, fant jeg noe som kaltes "Vakt og sikring". Skal visstnok være en tøff førstegangstjeneste, men her er det i det minste feltøvelser, slik jeg forbinder med forsvaret. Poenget med å starte denne tråden, er fordi jeg ønsker detaljert informasjon fra folk som har vært i luftforsvaret. Jeg vil eventuelt bruke dette som grunnlag til å stake ut en kurs for førstegangstjenesten, som jeg ringer VPV om, ved et senere tidspunkt. - Får man personlig våpen i luftforsvaret? - Får man være med på feltøvelser? (War-games) Jeg er ingen våpengal person som tenker våpen 24/7 eller noe, og jeg har ingen skumle hensikter med mine spørsmål:P Men alle må da være enig i at noe av det som gjør militæret spennende er realistiske øvelser og det å få skyte med f.eks AG (litt variasjon fra luftgevær? ) på en skytebane? Beklager for ganske rotete tråd. Håper dere plukker opp en rød tråd, og forstår hva jeg mener med å skrive tråden. På forhånd takk for alle tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Hvorfor vil du til luftforsvaret? hvis du vil leke krig, er det hæren som gjelder. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Hvis du søker V&S så havner du i mest sannsynlig i porten på en eller annen leir og sitter der hele tida. Ikke veldig spennende har jeg inntrykk av. Lenke til kommentar
FL1P Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Er du januar eller juli kullet så kommer de 40 beste av 120 på V&S kurset inn i NIS. Lenke til kommentar
Eric_Cartman Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Hvis du søker V&S så havner du i mest sannsynlig i porten på en eller annen leir og sitter der hele tida. Ikke veldig spennende har jeg inntrykk av. men du blir vistnok en jævel i xbox :!: kan jo vurdere ub-kurs da får å få litt mer interessant tjeneste med mer ansvar Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Jeg er en person som er glad i friluftsliv, og for meg er det feltøvelser (lekekrig? ) som ser spennende, og gøy ut. Men får man dette ved å være i luftvern f.eks? Min far var i luftvernet på 80-tallet, den gang da forsvaret brukte firling istedet for høyteknologiske SAM-systemer. De fikk blant annet ha feltøvelser hvor sikring og vakthold var viktig. Men er det slik at dette har blitt en egen avdeling, splittet fra luftvern? Skal jeg bare sitte i ei brakke og vente på melding fra radar-posten om eventuelle trusler?Jeg vil ha feltøvelser! Jeg har også lyst til å være på en skytebane osv, altså det man forbinder med forsvaret. - Får man personlig våpen i luftforsvaret? - Får man være med på feltøvelser? (War-games) Men alle må da være enig i at noe av det som gjør militæret spennende er realistiske øvelser og det å få skyte med f.eks AG (litt variasjon fra luftgevær? ) på en skytebane? Som luftvernartillerist sitter du definitivt ikke i ei brakke på flystasjonen og venter på telefon fra radarposten, du sitter muligens i en container på en fjelltopp i nærheten av stasjonen og bemanner radaren selv, noe som kan gi visse utfordringer om vinteren med tanke på vær og vind. Du kan også være ansvarlig for "den skarpe enden" av systemet, altså selve launcheren (utskytningsrampa) med missilene, eller du kan (som jeg gjorde) sitte i en beltevogn og ha ansvar for et relativt komplisert sambandssystem, slik at du har kontakt med de to andre missiltroppene i bataljonen som gjerne er på to andre fjelltopper, og en av Luftforsvarets to kontroll- og varslingsstasjoner: CRC Sørreisa eller Mågerø. Vakt&Sikring sikrer hovedsakelig bare selve flyplassen innenfor stasjonsgjerdet, flyene og rullebane/taksebaner/kontrolltårn osv, mens vi "gutta på skauen" altså sitter på en fjelltopp et godt stykke unna, og er derfor stort sett ansvarlige for vår egen sikkerhet med eget nærforsvar, veikontrollpost og adgangskontroll, så du får definitivt anledning til å stå/sitte på vakt og "leke krig". Luftvern er den "grønneste tjenesten" (i betydningen mye feltliv, ikke miljøvennlig.. ) du finner i Luftforsvaret! Forhåpentligvis får du også være med på skarpskyting med NASAMS i Andøya rakettskytefelt, noe som feltet dessverre ikke var godkjent for den gang jeg var inne. Kontingenten før oss var derfor i USA for skarpskyting, i en eller annen ørken jeg ikke husker nærmere navnet på, mens vi som kom året etter dessverre ikke fikk skyte skarpe raketter. Det er også en viss mulighet for å bli vognfører på Scania, med sivilt lastebilførerkort som en bieffekt. NB: For å kunne bli vognfører på BV, MB eller Scania er det en forutsetning at du har klasse B når du rykker inn. Personlig våpen? Klart det, vi opererer da ikke forsvarsløse heller? Mest sannsynlig den gode gamle AG3, kanskje (bare kanskje!) den nye HK416. Meget sannsynlig en Mg-3 eller 12.7 som avdelingsvåpen i veikontrollposten på vei inn i stillinga. Feltøvelser? Hadde vel en 8-10 slike i løpet av året, med 3-4 dagers varighet, og den store vinterøvelsen (Joint Winter 2000) på ca. ei uke. Hadde dessuten to øvelser med feltskyting i Blåtind skytefelt, med varierende øvelser og våpen: AG3, MG3, 12.7, handgranatkasting og M-72. Var en av de to heldige i batteriet (dvs to av ca. 80 stk)som fikk skyte med skarp M-72, etter god prestasjon med øvelsessystemet. Fikk med meg tomrøret hjem, og det henger fremdeles på veggen.. Noen linker: Fotoalbum (ikke mitt) Annen privat hjemmeside. Sjekk også undersidene om JW2000 og trekkvognkurs. NASAMS II på wikipedia Forsvarets Forum (Tjenestegjorde sammen med Bøifot på Bardufoss 99-00, da var han kaptein..) YouTube-video av skarpskyting mm. Endret 21. oktober 2008 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Erlandios Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Jeg er 17 år (blir 18 i desember) og har nettopp vært på sesjon.Jeg ble stemplet tjenestedyktig, og satte opp ønskene 1. luftforsvaret og 2. hæren (infanteri). Offiseren sa jeg ikke trengte noe 3. valg, i og med at jeg satt og nølte, da jeg ikke hadde klart å bestemme meg på forhånd. Jeg er en person som er glad i friluftsliv, og for meg er det feltøvelser (lekekrig? ) som ser spennende, og gøy ut. Men får man dette ved å være i luftvern f.eks? Min far var i luftvernet på 80-tallet, den gang da forsvaret brukte firling istedet for høyteknologiske SAM-systemer. De fikk blant annet ha feltøvelser hvor sikring og vakthold var viktig. Men er det slik at dette har blitt en egen avdeling, splittet fra luftvern? Skal jeg bare sitte i ei brakke og vente på melding fra radar-posten om eventuelle trusler? Jeg vil ha feltøvelser! Jeg har også lyst til å være på en skytebane osv, altså det man forbinder med forsvaret. Jeg så på www.mil.no, og fant noe under luftforsvaret som kalles "Force Protection". Under dette igjen, fant jeg noe som kaltes "Vakt og sikring". Skal visstnok være en tøff førstegangstjeneste, men her er det i det minste feltøvelser, slik jeg forbinder med forsvaret. Poenget med å starte denne tråden, er fordi jeg ønsker detaljert informasjon fra folk som har vært i luftforsvaret. Jeg vil eventuelt bruke dette som grunnlag til å stake ut en kurs for førstegangstjenesten, som jeg ringer VPV om, ved et senere tidspunkt. - Får man personlig våpen i luftforsvaret? - Får man være med på feltøvelser? (War-games) Jeg er ingen våpengal person som tenker våpen 24/7 eller noe, og jeg har ingen skumle hensikter med mine spørsmål:P Men alle må da være enig i at noe av det som gjør militæret spennende er realistiske øvelser og det å få skyte med f.eks AG (litt variasjon fra luftgevær? ) på en skytebane? Beklager for ganske rotete tråd. Håper dere plukker opp en rød tråd, og forstår hva jeg mener med å skrive tråden. På forhånd takk for alle tilbakemeldinger! Virker som den tråden her er ganske død, men gjør et forsøk: Jeg er fortiden inne i førstegangstjenesten i Luftforsvaret i NIS troppen , har seff Personlige å avdelings våpen, jeg har da HK416 + Glock som mine våpen + at jeg er MG1 i laget mitt, vi har helt villt mye felt så du får lekt utrolig mye krig, hadde 2 av 8 uker på leiren før jul. holder på med sibo nå å skal ha det i 3 uker så du blir ganske god på det å Skal tilbake til leiren nå så hvis det er noe mer du lurer på så bare spør:P Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Erlandios: Hvis du er MG1-er er vel MG ditt personlige våpen når dere er i felt? Eller er det sånn at dere kun bruker MG når "omstendighetene krever det"? Lenke til kommentar
SondreB Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Hei! Er det gode sjanser for aa komme til ørlandet hvis jeg setter meg opp til Luftvern? Har ikke saa lyst til Bodø... Og er det turnusordning i Luftvern? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Ingen turnus der nei. Det vil si, mulig du får turnus hvis du er vaktsoldat, men da får du ikke luftvernutdanningen. Skal du jobbe med NASAMS får du ikke turnus. Hvorfor ikke Bodø? Det er gode sjanser for å komme til ørlandet om du setter deg opp til luftvern, men det forsvarets behov som bestemmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå