Gå til innhold

Skulle norge ha praktisert dødstraff?

Dødsstraff i Norge  

508 stemmer

1. 1. Mener du Norge burde praktisere dødsstraff?

• Ja
      122
    • Nei
      367
    • Ingen formening
      19

Anbefalte innlegg

Hvem gjør seg dum her. Kan du fortelle meg når vi fant ut hvordan man skrur tiden tilbake så er det greit, hvis ikke så kan du slutte med slik flåsete argumentasjon.

En morders liv betyr veldig lite for meg ja. Jeg verdsetter ikke mennesker for mennesker sin del. Mordere er ikke verd noe i mine øyne. De har mistet sin verdi som mennesker og siden vi har en befolkningsvekst som er usunn så kan vi like gjerne kvitte oss med slikt avskum.

Det er ganske tydelig, når du begynner å snakke om å skru bak tiden så viser du jo at du ikke klarer å diskutere på ett nivå over barnehage. Der har du jaggu "flåsete argumentasjon".

Vel, godt å vite at mennesker for menneskers skyld ikke har verdi (ikke engang en minimumsverdi). Med andre ord, kan man argumentere for at dårlige mennesker og snyltere ikke har sin verdi som mennesker og dermed også burde være opp for å taes av dage. Du vet, med tanke på befolkningsveksten, hadde jo det vært greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Staten har ikke mer rett til å ta et liv enn det vanlige mennesker har.

Kutt ned på komforten i fengselscellene og send mer penger i rettning terapi i stedet.

Kan du gi en eneste grunn til at mordere fortjener å leve?

Forøvrig finnes det en stor tråd om dette fra før av med poll.

Kan du gi en eneste grunn til at institusjonalisert drap er bedre enn vanlig drap? For med samme logikk må de statlige morderne bli tatt av dage.

Way to set an example: Drap er galt, derfor dreper vi deg.

Jeg har gitt deg hauevis av grunner i den tideligere tråden, men for å gjenta en ting så henretter staten folk som selv er mordere med en enkel giftsprøyte, noe som er svært humant med tanke p at disse morderne kansje har drept folk ved drukkning, knivstikking, kveling el.

Drap er galt, men ikke henrettelse av en morder. Det er en enorm forskjell!

Det finnes ikke noe som heter human dødsstraff. Selv om man ikke vile føle noe særlig fysisk smerte i selve mordøyeblikke betyr ikke det at det humant. Bare tenk deg den psykiske påskjenningen det må være for personen som skal få dødsstraff, å få vite at man kun har noen få uker igjen og leve.

Den påkjenningen har vedkommende bare godt av etter å ha begått overlagt drap!

Lenke til kommentar
En morders liv betyr veldig lite for meg ja. Jeg verdsetter ikke mennesker for mennesker sin del. Mordere er ikke verd noe i mine øyne. De har mistet sin verdi som mennesker og siden vi har en befolkningsvekst som er usunn så kan vi like gjerne kvitte oss med slikt avskum.

Kort sagt: Du skremmer meg.

Jeg håper virkelig at du er en ung jypling som ikke har fått brynt seg litt på livet ennå.

Det eneste som er skremmende her er at noen kan få seg til å forsvare kaldblodige mordere! Folk som er skyld i overlagt drap burde sendes rett inn til dødscellen/ kammeret og få satt giftsprøyten!

Lenke til kommentar
Jeg går ut fra at det ikke er snakk om å henrette folk for en engangs-voldtekt?

Vel, en gang blir fort til 2 ganger, og 2 fort til 3 ganger osv.

Jeg mente faktisk at vi kan kvitte oss med det samme med sånne folk, ingen vits å gi dem flere sjanser for å ødelegge enda et liv.

Lenke til kommentar

Kort sagt: Du skremmer meg.

Jeg håper virkelig at du er en ung jypling som ikke har fått brynt seg litt på livet ennå.

Det eneste som er skremmende her er at noen kan få seg til å forsvare kaldblodige mordere! Folk som er skyld i overlagt drap burde sendes rett inn til dødscellen/ kammeret og få satt giftsprøyten!

Jeg synes jo folk som forsvarer dødsstraff har en temmelig skrudd logikk - men det jeg siterte fra NikkaYoichi, er ikke bare skrudd, det er flere divisjoner opp i umenneskelighet. Hitler, Stalin og Pol Pot ville ha nikket anerkjennende til utsagnet. Det er veldig greit å ha muligheten til å definere mennesker som ikke- eller undermennesker hvis du er kald sosiopatisk herskesyk person.

Lenke til kommentar

Hemat

Godt skrevet, men jeg synes dødsstraff bør begrenses til overlagt drap. Folk som er utsatt for voldtekt kan stadig få hjelp, rehabiliteres osv. mens de som er myrdet er myrdet.

a_aa

Nå skal jeg fortelle deg hva som er umenneskelig: Å drepe et annet menneske med kaldt blod! Folk som de skyldige i Baneheiasaken og Holmliasaken er ikke mennesker, men rene monstre og bestialske psykopater! De burde blitt sendt rett til dødscellen og fått giftsprøyten så fort som mulig!

Å henrette slike kaldblodige skapninger fra Helvette med en enkel giftsprøyte er ikke ihumant, men svært menneskelig, humant og en altfor mild måte å gjøre det på, men den beste i dagens samfunn!

Hold folk som Hitler og Stalin utenfor dette. Psykopatiske diktatorer som går i spissen for krig og folkemord er i en klasse for seg selv som heller ikke vanelige mordere når opp til!

Lenke til kommentar
a_aa

Nå skal jeg fortelle deg hva som er umenneskelig: Å drepe et annet menneske med kaldt blod! Folk som de skyldige i Baneheiasaken og Holmliasaken er ikke mennesker, men rene monstre og bestialske psykopater! De burde blitt sendt rett til dødscellen og fått giftsprøyten så fort som mulig!

Å henrette slike kaldblodige skapninger fra Helvette med en enkel giftsprøyte er ikke ihumant, men svært menneskelig, humant og en altfor mild måte å gjøre det på, men den beste i dagens samfunn!

Hold folk som Hitler og Stalin utenfor dette. Psykopatiske diktatorer som går i spissen for krig og folkemord er i en klasse for seg selv som heller ikke vanelige mordere når opp til!

Hvordan kan du si at du vil behandle dem svært menneskelig, når du samtididg definerer dem nettopp ikke som mennesker - men som rene monstre og bestialske psykopater. Hitler brukte vel "untermensch", litt mindre følelsesladet, kanskje - men poenget var det samme. Så lenge de defineres som å være noe mindre enn mennesker, så er det fritt frem å behandle dem umenneskelig. Hva er ellers poenget med hardnakket å hevde at de ikke er mennesker?

Lenke til kommentar

Selvsagt skal man ikke definere dem som mennesker og for min del kan de kjøttskrelles, kokoes i olje, parteres, slites i stykker med hester, få hovedpulsåren kappet med sirkelsag eller begraves levende eller hva det nå måtte være.

Men i dagens samfunn så bør man behandle dem såpass menneskelig at man bruker giftsprøyte, iallefall i et sivilisert demokrati.

Lenke til kommentar
Selvsagt skal man ikke definere dem som mennesker og for min del kan de kjøttskrelles, kokoes i olje, parteres, slites i stykker med hester, få hovedpulsåren kappet med sirkelsag eller begraves levende eller hva det nå måtte være.

Les en gang til hva du skriver, og tenk godt over det.

Tror du du har funnet veien til et godt samfunn?

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt svært godt over denne saken i lang tid og til opplysning finnes det en kliss lik tråd med poll som omhandler det samme temaet og er diskutert opp og ned og fram og tilbake en rekke ganger. Siden den tråden har gått i glemmeboken så er det selvsagt ikke noe i veien for å fortsette her ettersom dette er et viktig tema.

Hvordan mener du at man skal forsvare mordere? Hvordan vil du behandle folk som voldtar og dreper barn? For min del kan de brennes på bålet!

Lenke til kommentar

Definer morder.

Lenke til kommentar
...så er det selvsagt ikke noe i veien for å fortsette her ettersom dette er et viktig tema.

Nei takk, jeg tror jeg står over - vårt lille intermesso så langt gir meg ikke særlig håp om en konstruktiv meningsutveksling med deg. Jeg bare konstaterer at hat og ønske om vold synes å være viktig for deg - det er temmelig fjernt for meg.

Lenke til kommentar
Feks. folk som Viggo Kristiansen eller Joe Erling Jahr fra Baneheia og Holmliasakene som dreper folk med kaldt blod med viten og vilje. En sjåfør som kjører ut i en vei og treffer et barn som kom løpende rett ut i veien kan ikke defineres som morder dersom barnet dør.

Det kan han, og det gjør han. Uforsettlig drap kalles det og straffes gjerne med opptil 10 år i fengsel. Det er helt vanvittig det ansvaret du tar på deg når du setter deg bak rattet i en bil. Du skal altid kjøre på en slik måte at du kan stoppe forsvarlig for alt som måtte finne på å sprette ut i veien.

Jeg gjentar for å få diskusjonen på rett spor igjen.

Dødstraff er ikke noe annet enn tilfredstillelse for de som skriker etter mer blod. Det har ingen samfunnsnyttig effekt. Er det ingen som har en kommentar til det?

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar
Feks. folk som Viggo Kristiansen eller Joe Erling Jahr fra Baneheia og Holmliasakene som dreper folk med kaldt blod med viten og vilje. En sjåfør som kjører ut i en vei og treffer et barn som kom løpende rett ut i veien kan ikke defineres som morder dersom barnet dør.

Det kan han, og det gjør han. Uforsettlig drap kalles det og straffes gjerne med opptil 10 år i fengsel. Det er helt vanvittig det ansvaret du tar på deg når du setter deg bak rattet i en bil. Du skal altid kjøre på en slik måte at du kan stoppe forsvarlig for alt som måtte finne på å sprette ut i veien.

Jeg gjentar for å få diskusjonen på rett spor igjen.

Dødstraff er ikke noe annet enn tilfredstillelse for de som skriker etter mer blod. Det har ingen samfunnsnyttig effekt. Er det ingen som har en kommentar til det?

Det kan vel så mye være barnet som løp ut i veien og sjåføre har ikke alltid mulighet til å stanse i tide. Det kan ikke sammenlignes med drap ala Banehaia eller Holmliasakene.

Og jo, dødsstraff bidrar! Kaldblodige mordere som har fått og forspilt sin sjanse henrettes og man slipper mer mas med dem. Det er ingen grunnn til at disse beistene skal sitte på en celle i år et år og få mat, drikke samt tillbud om fritidsaktiviteter! Skal en annen straff en dødsstraff være aktuelt for overlagt drap må det selvsagt være livstid og da lenket fast til veggen i et lite, mørkt rom helt alene og leve resten av livet på vann og brød! Men det er også i seg selv helt unødvendig da en rask giftsprøyte tar morderne en gang for alle!

Lenke til kommentar

Nei, og ikke bøter eller lange fengselsstraffer heller. Bare eksil.

Bortsett fra prinsippielle grunner, ville det stoppe forfølgelse av kriminalitet som ikke har skadde parter som kan kreve erstatning og reduserer den ved at det koster i tapte skatte-inntekter, men uten at det koster noe særlig for skattebetalerne. Og som en bonus vil det kunne skade andre stater slik at vi for en konkurransefordel og spre norsk kultur og språk verden rundt.

Lenke til kommentar
Skal en annen straff en dødsstraff være aktuelt for overlagt drap må det selvsagt være livstid og da lenket fast til veggen i et lite, mørkt rom helt alene og leve resten av livet på vann og brød! Men det er også i seg selv helt unødvendig da en rask giftsprøyte tar morderne en gang for alle!

Forestill deg at foreldrene som har mistet barnet sitt på en lik måte som med de to jentene i Baneheia tok hevn og drepte morderen når han ble løslatt - skulle foreldrene bli lenket fast til veggen i et lite mørkt rom hver for seg og aldri få noe annet enn vann og brød resten av livet? Med påfølgende ernæringsmangler og sykdommer som følger? Eller bare bli ferdig med det, en giftsprøyte?

Lenke til kommentar
Det er ganske tydelig, når du begynner å snakke om å skru bak tiden så viser du jo at du ikke klarer å diskutere på ett nivå over barnehage. Der har du jaggu "flåsete argumentasjon".

Vel, godt å vite at mennesker for menneskers skyld ikke har verdi (ikke engang en minimumsverdi). Med andre ord, kan man argumentere for at dårlige mennesker og snyltere ikke har sin verdi som mennesker og dermed også burde være opp for å taes av dage. Du vet, med tanke på befolkningsveksten, hadde jo det vært greit.

Det var du som sa at vi kunne oppheve skaden som var skjedd ved at folk sitter uskyldig i fengsel. Den eneste måten å gjøre det på er å skru tiden tilbake, jeg antar derfor at du kan fortelle NÅR vi oppdaget tidsreiser - for det er helt nytt for meg.

Mennesker har for meg lik verdi som andre dyr, de er verken mer eller mindre verd. Noen mennesker har større verdi for meg enn andre, vennene mine er f.eks mer verd enn folk jeg ikke vet hvem er. Hvorfor skal et menneske som jeg ikke kjenner ha noen som helst verdi for meg? Hvis du mener at vi kan avlive dårlige mennesker så får det stå for din regning - hvis du føler at du må ty til stråmannargumentasjon for å score billige poeng så er det ditt problem, jeg biter ikke på denslags taktikk.

Jeg synes jo folk som forsvarer dødsstraff har en temmelig skrudd logikk - men det jeg siterte fra NikkaYoichi, er ikke bare skrudd, det er flere divisjoner opp i umenneskelighet. Hitler, Stalin og Pol Pot ville ha nikket anerkjennende til utsagnet. Det er veldig greit å ha muligheten til å definere mennesker som ikke- eller undermennesker hvis du er kald sosiopatisk herskesyk person.

Det tok ikke så lang tid før loven om debatt på Internet slo til.

http://en.wikipedia.org/wiki/Godwins_law

Jeg trodde virkelig folk hevet seg over slike hersketeknikker, men jeg tok tydligvis feil.

Definer morder.

www.ordbok.no

morder m2 person som har begått mord

mord n1 (norr morð, besl med lat. mors 'død') det å myrde; jur.: tidligere betegnelse for overlagt drap massem- / begå et m- / gjøre seg skyldig i m-

Jeg blir like skremt nå som sist gang dette ble diskutert her på forumet. Endel mangler tydeligvis helt alt som kan kalles for empati, medmenneskelighet og skam i livet.

Ja, du har kanskje forstått at vi snakker om mordere, voldtektsmenn og annet avskum her. Det er rimelig godt observert. :)

Forøvrig så registrerer jeg at motstanderne i denne debatten ikke klarer å komme med skikkelig argumentasjon. De må ty til personangrep og referanser til nazisme og det som verre er for å prøve å "vinne" debatten. Jeg trodde man kunne ha en rasjonell debatt basert på empiri her, men det viser seg igjen å være umulig.

Lenke til kommentar

en som har begått overlagt drap flere ganger mener jeg at de har solgt sin troverdighet. jeg og samfunnet ville ha følt oss tryggere om dette individet hadde a) blitt i fengsel til de døde, b) dødsstraff

enkelte mener at livstid er ikke humant fordi man stjeler livet til dette individet, dødsstraff kan man si er passiv dødshjelp og mere humant mot dette individet.

jeg står får dødsstraff når det kommer til ekstreme tilfeller. får meg er dette individet bortkastet å bruke skatepenger på, skal de sitte inne resten av livet skulle fengslene ikke ha vært som et hotell med mange materielle goder men få

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...