Gå til innhold

Skulle norge ha praktisert dødstraff?

Dødsstraff i Norge  

508 stemmer

1. 1. Mener du Norge burde praktisere dødsstraff?

• Ja
      122
    • Nei
      367
    • Ingen formening
      19

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel, det er flere i USA som er for dødsstraff enn det er motstandere her i Norge. Dødsstraff er ganske populært faktisk.

Jeg hadde ikke blitt overrasket om det viste seg at det er fler motstandere mot dødsstraff i USA enn det er mennesker i Norge. Men det er jo ikke akkurat tema hvorvidt andre land praktiserer dødsstraff. Spørsmålet her er "Skulle norge ha praktisert dødstraff?". Og mange i denne tråden mener nei.

Lenke til kommentar
Vel, det er flere i USA som er for dødsstraff enn det er motstandere her i Norge. Dødsstraff er ganske populært faktisk.

Nå har ikke jeg påstått at amerikanere flest er spesiellt smarte heller. Det ser man ganske tydelig i sosialpolitikken blant annet. Nevner man "kommunist"-argumentet så springer de fleste motsatt vei.

men det blir feil når du bruker "sunn fornuft" kortet, og argumenterer med at siden de fleste mener at det er riktig, så er det riktig.

Lenke til kommentar
Så du påstår altså at vi som er for dødsstraff er mindre smarte? Du er nå litt søt også da. :rofl:

Jeg mener også det, og hersketeknikker er unødvendig å bruke.

vi som er for dødsstraff har en mer realistisk syn på hva som kan skje om disse apene går løs igjen, så sorry dude...

men dere ser ut som om dere ikke ser det realistiske begge veier om hva som er positivt og hva som er negativt, så jeg anser oss som "smartere" på hva som kan skje

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Så du påstår altså at vi som er for dødsstraff er mindre smarte? Du er nå litt søt også da. :rofl:

Jeg mener også det, og hersketeknikker er unødvendig å bruke.

vi som er for dødsstraff har en mer realistisk syn på hva som kan skje om disse apene går løs igjen, så sorry dude...

men dere ser ut som om dere ikke ser det realistiske begge veier om hva som er positivt og hva som er negativt, så jeg anser oss som "smartere" på hva som kan skje

Enig. Dine argumentasjonsevner og leseferdigheter, koblet med dine enorme evner til å svare på det du blir spurt om konkret og presist, viser en overveldende intelligens. Skjønner ikke at noen kan være uenig med deg fortsatt.

Lenke til kommentar
men det blir feil når du bruker "sunn fornuft" kortet, og argumenterer med at siden de fleste mener at det er riktig, så er det riktig.

Av mangel på rasjonelle argumenter så blir det faktisk slik. Vi kan ikke innføre noe som går på tvers av flertallets meninger bare fordi mindretallet føler at det er riktig.

Nei, jeg mener at dere som er for dødsstraff uten å kunne argumentere rasjonellt for det er mindre smarte, men det jeg faktisk prøvde å få frem var at argumentet er irrelevant. Det kan så være at det er finnes noen i USA, Bangladesh og et par andre u-land som mener dødsstraff er riktig, men det sier ingenting om at det vil være riktig i Norge, eller i det hele tatt riktig noe som helst sted.

Lenke til kommentar

Da får du prøve å bruke empiri for å motbevise det jeg har sagt, hvis ikke så er det eneste du kommer med følerier og derfor totalt irrelevant for en diskusjon på et seriøst nivå. Det er mulig at man i de miljøer du vanker kommer langt med følerier og ubegrunnede påstander, men i de miljøer jeg holder til så forholder vi oss til vitenskap og ikke subjektive følelser for å begrunne viktige spørsmål.

Lenke til kommentar

Hjelper dødstraff? Blir det mindre kriminalitet?

Eller er det for å rettferdiggjøre en handling?

Jeg er ikke for dødstraff, hvorfor. Det hjelper ikke. Uskyldige kan bli dømt. Og mange andre grunner jeg ikke gidder å nevne da dødstraff og problemstillingen rundt det er mer avansert enn hva ett innlegg greier å vise til.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...