Gå til innhold

Skulle norge ha praktisert dødstraff?


Dødsstraff i Norge  

508 stemmer

  1. 1. Mener du Norge burde praktisere dødsstraff?

    • Ja
      122
    • Nei
      367
    • Ingen formening
      19


Anbefalte innlegg

garantien vil alltid være der, en morder kan gli til bake til drap. så den garantien din holder ikke i alle tilfeller, eks:

 

MS13 gjengen i usa er en av de mest beryktede gjengene, der dreper medlemmene igjen og igjen, så hvorfor stopper de ikke å drepe hvis en fengsel skal forhindre dem og endre deres atferdsvaner

 

Hvordan kan du vite at de har blitt forsøkt rehabilitert? Det er brutale levevilkår i amerikanske fengsler, noe som ikke overraskende er med på å gjøre de kriminelle verre. Her i Norge har vi en mye sterkere tradisjon for å gi kriminelle verdig behandling, hvilket bidrar til å gjøre de klare for samfunnet igjen. Det er morsomt at dere som tar til orde for strenge straffer ikke klarer å se at disse straffene ikke bidrar til annet enn å gjøre problemene større enn de var.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men allikevel insisterer du på at disse individene aldri kommer til å gli tilbake til å utføre forbrytelsene igjen?

 

Med skikkelig rehabilitering så ser jeg ikke hvordan det skulle kunne skje.

 

 

beklager, men det er ikke realistisk at 100% av disse stopper. eks: husker ikke hvor stor antall forbrytere som fortsetter å stjele selv om han/henne har vært i fengsel. husker ikke om det var vg, diskusjon eller an som fortalte at en man hadde blitt stoppet flere ganger med fyllekjøring, han havnet i fengsel rundt 10 dager fordi han nektet bot og var litt voldelig mot politiet, men gjett hva.... han gjorde det ikke 1 gang men 5 ganger til.

Lenke til kommentar
Så å si hele Norge om det :thumbup:

 

Altså som jeg har sagt: Samfunnet har kommet skeivt ut på dette planet!

 

Hvorfor er det riktig at deler av samfunnets økonomi skal gå til å ha mordere i fengsel i år etter år mens de har tillgang til mat, drikke, fritidsaktiviteter, utdannelse osv. mens de etterlatte til offeret må klare seg selv?

Lenke til kommentar
men allikevel insisterer du på at disse individene aldri kommer til å gli tilbake til å utføre forbrytelsene igjen?

 

Med skikkelig rehabilitering så ser jeg ikke hvordan det skulle kunne skje.

 

 

beklager, men det er ikke realistisk at 100% av disse stopper. eks: husker ikke hvor stor antall forbrytere som fortsetter å stjele selv om han/henne har vært i fengsel. husker ikke om det var vg, diskusjon eller an som fortalte at en man hadde blitt stoppet flere ganger med fyllekjøring, han havnet i fengsel rundt 10 dager fordi han nektet bot og var litt voldelig mot politiet, men gjett hva.... han gjorde det ikke 1 gang men 5 ganger til.

 

Nok en gang, hvordan vet du at vedkommende ble forsøkt rehabilitert? Rehabilitering tilbys ikke til folk som sitter i arresten for å kjøre for fort, det er jeg temmelig sikker på. Jeg sier nettopp det at det holder ikke bare å sperre kriminelle inne, de må også tilbys ett opplegg. De kriminelle må forandres, ikke bare stues vekk.

Endret av Coleridge
Lenke til kommentar
Altså som jeg har sagt: Samfunnet har kommet skeivt ut på dette planet!

Jaja, selvfølgelig er det samfunnet som har feil. Og det var WMD i Irak, men bare Bush kunne se dem :roll:

 

Hvorfor er det riktig at deler av samfunnets økonomi skal gå til å ha mordere i fengsel i år etter år mens de har tillgang til mat, drikke, fritidsaktiviteter, utdannelse osv. mens de etterlatte til offeret må klare seg selv?

Er det fysisk umulig å hjelpe de pårørende uten å drepe morderene?

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Så å si hele Norge om det :thumbup:

 

Altså som jeg har sagt: Samfunnet har kommet skeivt ut på dette planet!

 

Hvorfor er det riktig at deler av samfunnets økonomi skal gå til å ha mordere i fengsel i år etter år mens de har tillgang til mat, drikke, fritidsaktiviteter, utdannelse osv. mens de etterlatte til offeret må klare seg selv?

Skjønner hva du mener. Ser heller ikke grunnen til at vi skal betale for at de skal få alle slike goder. På meg virker det som fangene har det alt for bra i det norske fengselet, jeg synes ikke de urde få fritidsaktiviteter, utdannelse og slikt i fengselet, de burde hatt det mye værre. Men det betyr ikke at jeg synes de burde bli drept. Synes bare at de burde fått mye dårligere forhold en det de har nå (ikke det at jeg har mye peiling, men har bare et intrykk av at de har det for godt). Dessuten, når de kommer ut igjen tviler jeg på at de har det særlig kult, så jeg ser på det som en del av straffen; feks at de kommer garantert til å få problemer med å skaffe seg jobb og må slite med det. Forhåpentligvis lærer de og skjønner at de virkelig har gjort noe galt, men selvfølgelig er det noen som ikke talker det og evt tyr til lovbrudd og havner i fengsel igjen.

Lenke til kommentar
Så å si hele Norge om det :thumbup:

 

Altså som jeg har sagt: Samfunnet har kommet skeivt ut på dette planet!

 

Hvorfor er det riktig at deler av samfunnets økonomi skal gå til å ha mordere i fengsel i år etter år mens de har tillgang til mat, drikke, fritidsaktiviteter, utdannelse osv. mens de etterlatte til offeret må klare seg selv?

Skjønner hva du mener. Ser heller ikke grunnen til at vi skal betale for at de skal få alle slike goder. På meg virker det som fangene har det alt for bra i det norske fengselet, jeg synes ikke de urde få fritidsaktiviteter, utdannelse og slikt i fengselet, de burde hatt det mye værre. Men det betyr ikke at jeg synes de burde bli drept. Synes bare at de burde fått mye dårligere forhold en det de har nå (ikke det at jeg har mye peiling, men har bare et intrykk av at de har det for godt). Dessuten, når de kommer ut igjen tviler jeg på at de har det særlig kult, så jeg ser på det som en del av straffen; feks at de kommer garantert til å få problemer med å skaffe seg jobb og må slite med det. Forhåpentligvis lærer de og skjønner at de virkelig har gjort noe galt, men selvfølgelig er det noen som ikke talker det og evt tyr til lovbrudd og havner i fengsel igjen.

 

Jeg vil ha svar på tre ting:

 

1. Vennligst forklar meg hvordan frihetsberøvelse er trivelig?

 

2. Vennligst forklar meg hvorfor vi skal gjøre tilværelsen så ille som mulig for fangene, spesielt med tanke på at de en gang skal slippes ut?

 

3. Vennligst forklar meg hvorfor samfunnet må la folk lide selv etter at soning er fullført?

Endret av Coleridge
Lenke til kommentar
Så å si hele Norge om det :thumbup:

 

Altså som jeg har sagt: Samfunnet har kommet skeivt ut på dette planet!

Ehm, nei, ikke akkurat. Samfunnet er rasjonelt og rimelig rettferdig på dette planet.

 

Hvorfor er det riktig at deler av samfunnets økonomi skal gå til å ha mordere i fengsel i år etter år mens de har tillgang til mat, drikke, fritidsaktiviteter, utdannelse osv. mens de etterlatte til offeret må klare seg selv?

Da får vi gjøre noe med de etterlatte. Faktisk er det et svært mye bedre argument mot dødsstraff at uskyldige kan dø enn det er et godt argument for dødsstraff at etterlatte gis mindre oppmerksomhet enn morderen.

 

Det er et fåfengt og lite gjennomtenkt argument.

 

I et forsøk på å bringe noe nytt inn i denne tynnslitte debatten: Hva synes folk om dødsstraff under/etter krigstid for landsforræderi og div. krigsforbrytelser?

Jeg mener vi ikke burde henrettet Quisling. Livsvarig fengsel ville vært den korrekte dommen i mine øyne.

 

Men det blir etterpåklokskap. Og man kan ikke dømme Norge i 1946 ut fra de normene og verdiene en overveldende majoritet av nordmenn har i dag. Jeg kan derfor forstå dødsdommen.

Lenke til kommentar
MS13 gjengen i usa er en av de mest beryktede gjengene, der dreper medlemmene igjen og igjen, så hvorfor stopper de ikke å drepe hvis en fengsel skal forhindre dem og endre deres atferdsvaner

Paradoksalt nok har USA dødsstraff. Hvorfor; om dødsstraff har en slik fin avskrekkende effekt; tør medlemmene i MS13 drepe. Ikke bare en gang, men som du sier: om igjen og om igjen? Argumentet ditt sier kun en ting; dødsstraff er ikke effektivt.

Lenke til kommentar
Hvilke mennesker er det som har blitt dømt for mord etter at de har sonet for mord?

 

Jeg har sagt det tidligere i denne tråden, les Vi Menn Nr. 47, 2008.

Jeg ser ikke helt hvordan enkelteksempler har noe videre betydning enn det å bekrefte at det er mennesker som dreper etter sonet fengselsstraff. Det har ikke noe betydning for spørsmålet om dødsstraff.

 

Et lite spørsmål. Hvilke soningsforhold var det snakk om? Var det snakk om soning med rehabilitering og mentalhelsehjelp?

 

MS13 gjengen i usa er en av de mest beryktede gjengene, der dreper medlemmene igjen og igjen, så hvorfor stopper de ikke å drepe hvis en fengsel skal forhindre dem og endre deres atferdsvaner

Paradoksalt nok har USA dødsstraff. Hvorfor; om dødsstraff har en slik fin avskrekkende effekt; tør medlemmene i MS13 drepe. Ikke bare en gang, men som du sier: om igjen og om igjen? Argumentet ditt sier kun en ting; dødsstraff er ikke effektivt.

Jeg mener enten Nikka eller Glimti tidligere i tråden linket til noe statestikk som beviste at dødsstraff ikke har noen virkning i verken positiv eller negativ retning sett mot antall drap.

 

Altså er eneste argumentene for drap hevn, gjerne omskrevet som 'rettferdighet'. Litt som at KrF gjerne kaller fordommene sine 'verdier'. Dem om det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...