Gå til innhold

Skulle norge ha praktisert dødstraff?


Dødsstraff i Norge  

508 stemmer

  1. 1. Mener du Norge burde praktisere dødsstraff?

    • Ja
      122
    • Nei
      367
    • Ingen formening
      19


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234
hva med det økonomiske?

Hva med det?

 

A 2003 legislative audit in Kansas found that the estimated cost of a death penalty case was 70% more than the cost of a comparable non-death penalty case. Death penalty case costs were counted through to execution (median cost $1.26 million). Non-death penalty case costs were counted through to the end of incarceration (median cost $740,000).

(December 2003 Survey by the Kansas Legislative Post Audit)

 

In Tennessee, death penalty trials cost an average of 48% more than the average cost of trials in which prosecutors seek life imprisonment.

(2004 Report from Tennessee Comptroller of the Treasury Office of Research)

 

In Maryland death penalty cases cost 3 times more than non-death penalty cases, or $3 million for a single case.

(Urban Institute, The Cost of the Death Penalty in Maryland, March 2008)

 

In California the current sytem costs $137 million per year; it would cost $11.5 million for a system without the death penalty.

Lenke til kommentar
Nei. Det finnes ikke en eneste god grunn til å innføre dødsstraff uansett.

 

hva med det økonomiske?

 

Fra et tidligere innlegg:

 

Ja, la oss se litt på det økonomiske.

 

Norske fengsler har en kapasitet på 3 573 (2008), og kriminalomsorgen har et budsjett på 2 489 088 000 kr (2008) som dekker fengsler og ganske så mye annet. Med det som utgangspunkt koster en fengselsplass 696 638 kr/år. Ifølge Oslo fengsel kostet en fengselsplass 1 638 kr/døgn (2003), som blir 597 870 kr/år. La oss for enkelhets skyld runde av til 600 000 kr/år.

 

Kostnad for en fengselsplass per år: 600 000

 

Utifra kriminalstatistikken kan vi se at 133 satt inne for drap i 2006. Altså både overlagt og forsettlig drap.

 

Antall innsatte for drap: 133

Kostnad for drapsinnsatte per år: 79 800 000

 

For å se det i perspektiv, settes denne kostnaden opp mot relevante størrelser.

 

Andel av kriminalomsorgsbudsjettet: 3,2%

Andel av statsbudsjettet: 0,000077%

Kostnad per innbygger per år: 16,73 kr

 

Med andre ord ønsker du å innføre dødsstraff så hver og en av oss skikkelige nordmenn kan spare 16,73 kr. Eller omtrent en halvliter cola, om du vil.

 

Men det er best case scenario. Som det er påpekt ganske så mange ganger i denne tråden er det en ikke-neglisjerbar risiko for at uskyldige blir dømt og drept. Etter ditt syn er ikke dette et problem med straffemetoden, men rettssystemet. Det er vel derfor naturlig å anta at du ønsker å forbedre systemet før du innfører dødsstraff?

 

Det er ikke lett å finne gode tall på hvor mye en rettssak for et drap koster, men i 2002 gikk mediene ut med kostnadene for Orderud-saken: 35,5 millioner kroner. Av dette kostet forsvarsadvokatene 17,5 millioner, politiets etterforskning 14 millioner, rettens utgifter 1,5 millioner og varetektsfengsling 2,5 millioner.

 

Med andre ord holder det med to Orderud-saker for å spise inn besparelsene ved dødsstraff. Så kan du doble den kostnaden så mange ganger du vil til du føler at du er sikker. I tillegg må du ta med alle sakene som ikke fører til dom, så har du plutselig et gigantisk rødt tall fremfor nesa.

 

Så, kan vi slutte å bruke økonomiargumentet nå?

 

Kilder:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/ra....html?id=278393

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/re....html?id=530649

http://www.ssb.no/a_krim_tab/tab/tab-2008-03-14-53.html

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/05/26/332624.html

Lenke til kommentar
Hvorfor mener du at man skal slippe ut mordere? Hvilken rett har de til å få en ny sjanse og bevege seg ut blant normale folk på ny? De har begått drap og det kan aldri gjøres om på. Å la dem ferdes fritt er ikke akkurat å skape et sikkert samfunn.

 

Hvorfor fortjener de å få sitt liv respektert når de selv ikke respekterer andres liv?

 

Venligst hold religiøse tradisjoner som å forby sex før ekteskapet utenfor dette. Denne tråden dreier seg om hvorvidt Norge skulle praktisert dødsstraff, ikke om hva slags skikker som praktiseres i land som Iran, Saudi-Arabia med fler.

Jeg mener at man skal slippe ut mordere fordi de er mennesker akkurat som alle andre. De er en del av samfunnet og kan også skape verdi. Det er ikke nødvendigvis tryggere å la mordere ferdes fritt som å la voldsdømte eller voldtektsdømte vandre fritt. Men man tar en sjangse med alle mennesker. Å la mennesker ferdes fritt har aldri skapt et 100% sikkert samfunn. Hvilke løslatte mordere ser du som en trussel idag? Nevn minst 5!

 

Mennesker som alle andre? Hvor vil du egentlig? Mener du at drapsmenn er "som alle andre"? Det er en enorm forskjell på dem som ikke har noe imot å drepe andre samt dem som ser på drap som en uaktuel og forferdelig forbrytelse. Vanelige, normale mennesker som lever et vanelig liv kan ikke sidestilles med drapsmenn.

 

Mordere bør ikke slippes ut i samfunnet igjen. Det er de for farlige til! De har begått mord og hvor er garantien for at de ikke vil gjøre det igjen? Å la disse folkene få gå fritt rundt blant andre er uannsvarlig, farlig og og feil! De har ikke å gjøre ute blant normale mennesker og ikke fortjener de det heller uansett hvor nyttige ressurser de kan være for samfunnet.

Man tar sjanser, men å la mordere få gå løs er en totalt unødvendig, idiotisk og uforsvarlig handling og langt over streken!

Lenke til kommentar
Men økonomi er likevel et argument for dødsstraff, om du skal se kaldt på det. Det er billigere å henrette for eksempel en seriemorder, enn å holde ham i live i et fengsel. Det er ikke alle som er like glade for å betale skatt til å holde avskum i live.

Det er billigere å avlive en pensjonist istedenfor å betale pensjon, eller sykehjemsplass etc.

Lenke til kommentar
Og hvor mange drapsmenn slipper ut og IKKE dreper igjen?

 

Jeg ser ikke hvordan det er relevant. De har allerede drept én gang, det er nemlig blitt hevdet at vi ikke har seriemordere her i Norge. Siden jeg leste om en som drepte, ble fengslet og ble sluppet ut og drepte igjen så tenkte jeg det var verd å nevne at rehabilitering kanskje ikke er så jævla effektivt.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler alle i denne tråden å kjøpe det siste Vi Menn. Hvor en drapsmann ble sluppet ut og drepte på nytt ikke lenge etter. Dette her i vårt eget lille trygge Norge. Dere kan tenke over at dere er for at dette skal gjenta seg igjen. Kan dere virkelig leve med det?

Ja. Heller det enn at det er staten som dreper uskyldige. Når det er sagt så er selvfølgelig ikke retts- og fengselssystemet perfekt. Slike feil skjer og vil fortsette å skje i fremtiden, så får vi bare prøve å tette hullene der vi kan. Denne hendelsen er ikke et argument for dødsstraff. Tvert imot beviser den at feil alltid vil finnes i systemer som inkluderer menneskelig vurdering, og at om vi innfører dødsstraff vil uskyldige dø. Forskjellen er at det da er staten heller enn tidligere forbrytere som dreper dem.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke hvordan det er relevant. De har allerede drept én gang, det er nemlig blitt hevdet at vi ikke har seriemordere her i Norge.

Seriemordere er vanligvis definert som mordere som dreper minst tre personer over en lengre periode, og med ren psykologisk tilfredstillelse som motiv, som for eksempel sadisme. Jeg ser ikke at det er tilfellet her.

 

Det vil med andre ord si at du også er villig til å ofre uskyldige. Fiffig.

Ikke villig. Jeg bare poengterer at det er uunngåelig.

Lenke til kommentar
Og hvor mange drapsmenn slipper ut og IKKE dreper igjen?

 

Jeg ser ikke hvordan det er relevant. De har allerede drept én gang, det er nemlig blitt hevdet at vi ikke har seriemordere her i Norge. Siden jeg leste om en som drepte, ble fengslet og ble sluppet ut og drepte igjen så tenkte jeg det var verd å nevne at rehabilitering kanskje ikke er så jævla effektivt.

 

Du mener at en person som slipper ut og dreper igjen er beviset på at rehabilitering ikke er effektivt, men vil ikke sette deg inn i hvor mange som ikke gjør det?

 

Så hvis 10 drapsmenn slipper ut igjen og lever normale liv, så vil du fortsatt hevde at rehabilitering ikke er "så jævla effektivt" fordi nr. 11 gjør det igjen?

Lenke til kommentar
Mennesker som alle andre? Hvor vil du egentlig? Mener du at drapsmenn er "som alle andre"? Det er en enorm forskjell på dem som ikke har noe imot å drepe andre samt dem som ser på drap som en uaktuel og forferdelig forbrytelse. Vanelige, normale mennesker som lever et vanelig liv kan ikke sidestilles med drapsmenn.

Helt korrekt. De skal ikke sidestilles. Men det er en forskjell på å unngå å sidestille, og blodtørstig demonisering.

 

Jeg anbefaler alle i denne tråden å kjøpe det siste Vi Menn. Hvor en drapsmann ble sluppet ut og drepte på nytt ikke lenge etter. Dette her i vårt eget lille trygge Norge. Dere kan tenke over at dere er for at dette skal gjenta seg igjen. Kan dere virkelig leve med det?

Jasså, du har funnet et enkeleksempel? Så flott! Det er jo et fantastisk argument! Nå tror jeg at jeg vil ha døddstraff, når jeg tenker meg om. Tenke seg til.. et enkelteksempel.. sett på maken..

 

Jeg ser ikke hvordan det er relevant. De har allerede drept én gang, det er nemlig blitt hevdet at vi ikke har seriemordere her i Norge. Siden jeg leste om en som drepte, ble fengslet og ble sluppet ut og drepte igjen så tenkte jeg det var verd å nevne at rehabilitering kanskje ikke er så jævla effektivt.

Ikke er relevant? Si meg en ting, og du kan gjerne rapportere meg, men er du dum?

Lenke til kommentar
Jepp, fordi at de ti som slapp ut igjen kanskje hadde fått viljen sin, om du forstår hva jeg mener. Jeg tror f.eks ikke at Gamal Hussein kommer til å drepe igjen om han slipper ut. Han kvittet seg med et "problem". Get it?

 

Har du flere verdiløse spekulasjoner du ønsker å dele med oss?

 

han har et poeng.

Lenke til kommentar
Jepp, fordi at de ti som slapp ut igjen kanskje hadde fått viljen sin, om du forstår hva jeg mener. Jeg tror f.eks ikke at Gamal Hussein kommer til å drepe igjen om han slipper ut. Han kvittet seg med et "problem". Get it?

 

Har du flere verdiløse spekulasjoner du ønsker å dele med oss?

 

han har et poeng.

 

Kan du fortelle meg hva for slags "poeng" han har her? Jeg også kan sitte på rommet mitt og dikte opp all verdens ting og tang om verden rundt meg, men det gjør det ikke nødvendigvis sant.

Endret av Coleridge
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...