Gå til innhold

Skulle norge ha praktisert dødstraff?


Dødsstraff i Norge  

508 stemmer

  1. 1. Mener du Norge burde praktisere dødsstraff?

    • Ja
      122
    • Nei
      367
    • Ingen formening
      19


Anbefalte innlegg

Jeg mener fortsatt at det er for mange momenter som gjør at dødstraff ikke funker på en tilfredsstillende måte i praksis. Jeg tror heller ikke dere som er for dødstraff ville godtatt det som det beste for felleskapet hvis dere ble uskyldig dømt til døden. Det er lett og være internet tough guy bak tastaturet, men når du sitter der fastspent før du får giftsprøyta så blir nok tonen en annen. Det er lett å godta slik så lenge det ikke er deg eller berører deg. Mennesker har utrolig lett for å overvurdere seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis du hadde tre barn og alle hadde blitt voldtatt og drept av samme, han fikk 12 år. han kommer ut av fengslet raner en bank tar et gissel går iin i fengslet kommer ut igjen og dreper 5 eldre par på 80 år hadde du nok ombestemt deg
Det er derfor jeg er for livstid. Med livstid så kan drapsmenn og andre ekstreme forbrytere få en straff som er passelig og beskytter resten av samfunnet, samtidig som det også går an å løslate den straffede hvis det viser seg at det er begått en feil.
Lenke til kommentar
hvis du hadde tre barn og alle hadde blitt voldtatt og drept av samme, han fikk 12 år. han kommer ut av fengslet raner en bank tar et gissel går iin i fengslet kommer ut igjen og dreper 5 eldre par på 80 år hadde du nok ombestemt deg

 

Hva med et argument som baserer seg på noe annet enn å male et groteskt og sykt usansynelig scenario, men heller fortelle litt om fordeler og ulemper ved dødstraff? Du fremstår litt som en 17-åring som ikke helt har satt seg inn i hva han er for.

Lenke til kommentar

Staten har da 'rett' til å drepe folk. Staten kan jo gå til krig, og vi har jo soldater i andre land nå. Politiet har våpen om det skulle være behov for å drepe noen her hjemme.

 

Hvem er staten? Det er oss det. Få nok mennesker til å rope om dødstraff så blir det dødstraff :)

 

Burde vi ha dødstraff? tja, kommer ann på hvordan man ser på det. Rent økonomisk er det bedre enn livsvarig fengsel uten benådning, men det har vi jo heller ikke i norge så det argumentet faller jo litt i fisk.

Etisk sett så er det jo litt dumt å drepe noen uskyldige, men det er jo vi mennesker som definerer hva som er riktig og galt, så om mange nok mener at det er et greit offer så er det det.

Ellers har vi så mange mennesker på kloden at noen fra eller til spiller liten rolle. Vi lar folk dø av mange årsaker. For å ta et banalt eksempel så vet vi at trafikk=døde mennesker, men vi har såpass mye glede av trafikk at vi aksepterer døde mennesker. Vi vet også at helautomatiske våpen=døde mennesker, men vi har såpass liten glede av helautomatiske våpen at vi begrenser dem til politi/militære for å unngå døde mennesker.

 

Når det gjelder menneskerettigheter så er jo disse et abstrakt begrep. Vi har ingen rettigheter annet enn de vi selv sier vi har (og er villige til/klarer å sette makt bak). Så noe rett til å leve finnes jo ikke annet enn der noen med makt sier vi har den retten :)

 

Så, for å konkludere. Dødstraff eller ei kommer ann på samfunnet vi lever i. Det er verken riktig eller galt, det er mennesklig. (en liten tangent her. Hvorfor sier vi at handlinger som er nesten unik menneskelig er umennesklige?). Personlig har jeg ikke noe imot dødstraff, men jeg registrerer det er en generell motstand mot det i europa.

Lenke til kommentar
Hva er verst; 40 år i fengsel eller bare å dø? La jævlene LIDE!

Hvorfor skal vi være så ondskapsfulle at vi vil at de skal lide? Det er da langt lettere og bedre å bare avlive dem så er vi kvitt problemet for godt. Det sparer vi masse penger og fengselsplass på.

 

På den andre siden så er det så jævlig å tenke på de uskydlige som kommer til å bli dømt til døden at jeg ikke synes det er rett med dødsstraff. Jeg er heller for et mer fornuftig og rettferdig rettsystem. "Straff i forhold til gjerning." Blir du slått ned er det ikke sikkert politiet en gang har ressurser til å etterforske saken. Og det trenger ikke å hjelpe så mye om de faktisk har det heller. Skulle man være så "uheldig" å gjøre et lite underslag får man garantert lengre straff enn for å slå ned en person. Det viser bare at det er penger som er verdt noe.

 

Videre er jeg for at de som kommer ut av fengsel etter fullendt soning har langt flere restriksjoner på seg. At de for resten av livet skal huske hvor jævlig dum de var. Og gjør de noe kriminelt på nytt blir det ennå strengere både med soning og restriksjoner.

Lenke til kommentar

Livstid funker bra, men synd det ikke praktiseres ofte nok her i landet, og desutten er fengslene ikke verre enn hotell.

Jeg kunne faktisk sagt ja til dødstraff for dem som voldtar. Det er noe av det verste jeg vet om og sånne folk har vi IKKE bruk for, og det er heller ingen vits i å fylle fengsler med søppel.

Høres sikkert brutalt ut, men jeg gir mitt JA for det.

Lenke til kommentar

Hvis man skal argumentere for dødsstraff, må man bygge på en erkjennelse av at straffen skal være samfunnets gjengjeldelse mot straffbare handlinger. Hvis man mener at straffen er begrunnet i at vanlige folk skal avskrekkes fra å begå lovbrudd (allmennprevensjon), og i at farlige mennesker skal holdes innesperret, er det vanskelig å akseptere dødsstraffen: Da kunne jo livsvarig fengsel/forvaring være tilstrekkelig.

 

Personlig er jeg imot dødsstraff i fredstid. I krigs- eller krisetider er imidlertid situasjonen en annen; jeg har ikke problemer med å akseptere dødsstraff for grovt landssvik, grove krigsforbrytelser og denslags.

Lenke til kommentar
Vil du på ramme allvor hevde at man kan sidestille å knivstikke eller kvele et menneske til døde med kaldt blod samt det å sette en giftsprøyte på folk som har gjort slike bestialske handlinger?

Hvordan er ditt syn på disse sakene hvor sykehusansatte har tatt livet av innlagte nettopp ved å "sette en giftsprøyte"?

 

Problemet er en feil i systemet dersom uskyldige henrettes og da går man selvsagt inn for å rette opp den feilen.

Hvordan retter man opp denne feilen?

/cast ressurection rank 4? :D

 

 

- - -

 

 

Et spørsmål jeg føler bør komme før "Ja eller nei til dødstraff?":

 

Hvorfor straffer vi forbrytelser?

Lenke til kommentar

La oss kikke litt på det store og folkerike landet som ser ut som en høne som legger egg på kartet. Der henrettes det visstnok "over en lav sko" i.h.t. vestlige medier. Det vil visst i praksis si rundt 4-5.000 mennesker årlig.

 

Dette er mennesker som mest sannsynlig utmerket godt vet hvilken straff som venter dem når de begår forbrytelsen(e) sine. Likevel er det såpass mange som tar tjangsen - uten å lykkes. Hvor mange tror dere hadde tatt den samme tjangsen om en så ekstrem trussel ikke hang over nakken på dem?

Lenke til kommentar
La oss kikke litt på det store og folkerike landet som ser ut som en høne som legger egg på kartet. Der henrettes det visstnok "over en lav sko" i.h.t. vestlige medier. Det vil visst i praksis si rundt 4-5.000 mennesker årlig.

 

Dette er mennesker som mest sannsynlig utmerket godt vet hvilken straff som venter dem når de begår forbrytelsen(e) sine. Likevel er det såpass mange som tar tjangsen - uten å lykkes. Hvor mange tror dere hadde tatt den samme tjangsen om en så ekstrem trussel ikke hang over nakken på dem?

Jeg antar at du mener Kina, uten at jeg forstår hvorfor du er redd for å navngi dem. 4-5000 er kun en antagelse, ikke et bekreftet tall, men de ligger på toppen også med de tallene de går ut offisiellt med. Jeg mener det blir feil å bruke kina ettersom de henretter for filleting. Det å ytre en politisk mening i Kina kan føre til at du blir henrettet. Dødstraff fører merkelig nok ikke til mindre kriminalitet eller drap. Vold avler vold. Slik har det altid vært, og vil altid være. Ikke voldelg atferd derimot er kjent for å skape fred. Dødstraff er som å kutte hodet på Hydraen,,, 10 nye kommer ut.

Lenke til kommentar

Det er ikke viktig hvor det er eller hva som er nøyaktige/riktige tall. Et poeng er at jeg ikke bastant påtar meg å presentere påstander som fakta, slik du påstår at dødsstraff ikke fører til mindre kriminalitet eller drap. I såtilfelle er det jo bare totalt ustabile mennesker, eller folk med virkelig gode grunner, som begår drapshandlinger. Førstnevnte må jo utbedres på en mentalinstitusjon, og de andre trenger ikke så mye straff for å ikke gjenta sine grusomheter.

 

For å dra det mot de smålige forbrytelsene, så hadde nok til og med jeg stjålet ting om det ikke var / minimal fare for noen straff. Det er nemlig følgen av forbrytelser som holder de med vett i panna som verdsetter og vil ivareta sin livsstil, fra å gjøre (små)forbrytelser. Det er når vinningen blir for stor at folk med vett likevel sliter med å ta "riktig" beslutning.

 

Forøvrig, om de henretter for "filleting" i Kina, skulle man jo tro at folk ville være enda mer forsiktig med hvor de tråkker over, når risikoen økes og følgen er så stor. Eller er det slik at om de avskaffet dødsstraff så hadde antallet forbrytere og forbrytelser redusert seg selv?!

 

- You wish ...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...