Gå til innhold

Skulle norge ha praktisert dødstraff?


Dødsstraff i Norge  

508 stemmer

  1. 1. Mener du Norge burde praktisere dødsstraff?

    • Ja
      122
    • Nei
      367
    • Ingen formening
      19


Anbefalte innlegg

Hvorfor skal man respektere livet til en som ikke respekterer andres liv?

 

Hvorfor skal man prioritere å hjelpe/ behandle/ rehabilitere mordere for deretter å slippe dem ut i samfunnet igjen etter det de har gjort?

 

Hvorfor ikke bare gi dem en rask giftsprøyte og bli ferdig med dem?

Det er jo selvsagt omstendighetene rundt, og årsaken til, et drap som må vektlegges når man skal vurdere hvilken straff en drapsmann bør få. I noen tilfeller bør en drapsmann frifinnes fullstendig, og i andre tilfeller få dødsstraff. Altså alt etter årsaken til drapet og/eller omstendighetene rundt dette. Verden er nemlig ikke svart-hvitt.

 

At man har drept noen trenger ikke å bety at man "ikke respekterer andres liv". Alle mennesker er i stand til å drepe under forskjellige slags omstendigheter, så det er bare hyklersk å sette alle drapsmenn i én bås og late som man selv er så høyt hevet over dem. I krig f.eks., er det mange som har måttet drepe for selv å overleve.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har skjedd at uskyldige har blitt henrettet, og det kommer til å fortsette å skje. Det er helt uakseptabelt, og er en god grunn til ikke å innføre dødstraff.

Ja, men hvis det er tvil skal man selvsagt ikke henrette noen. Kun der det er sikkert, og der den bakenforliggende situasjonen kan legitimere dette.

Lenke til kommentar

Dødsstraff er dumt? vel fordi, da lar du h*n som har myrdet noen andre gi slipp på følesene sine og ikke har det vondt.. h*n får ikke angret, det hjelper h*n bare.. Mens derimot livstid, hvor han blir sperret inne resten av livet er mye bedre..

 

Men den beste metoden i mine øyne for slike jævler som gir lang f i andres liv burde bli TORTURERT... Og så få 21 års fengsel, bare ikke i norske fengsler som ligner på hotell. Heller et slikts fengsel som på prison break...

Lenke til kommentar
Dødsstraff er dumt? vel fordi, da lar du h*n som har myrdet noen andre gi slipp på følesene sine og ikke har det vondt.. h*n får ikke angret, det hjelper h*n bare.. Mens derimot livstid, hvor han blir sperret inne resten av livet er mye bedre..

 

Men den beste metoden i mine øyne for slike jævler som gir lang f i andres liv burde bli TORTURERT... Og så få 21 års fengsel, bare ikke i norske fengsler som ligner på hotell. Heller et slikts fengsel som på prison break...

h*n ?

 

Som sagt, du må se på omstendighetene rundt, og årsaken til, et drap...

 

Jeg er for dødsstraff, men det betyr ikke at jeg vil bruke det uhemmet og i et hvert tilfelle ved drap, slik som noen rabiate folk her på forumet vil. Vi må selvsagt bruke skjønn.

 

Jeg synes også det ved særskilte tilfeller kan tas i bruk "reksjonære metoder" overfor folk som sitter inne på opplysninger der det står om liv eller død eller nasjonens sikkerhet, og der man VET personen har noe å skjule.

 

Ellers er jeg enig i at fengslene er hotell-lignende. Vi burde hatt forskjellige typer fengsler med forskjellig standarer. Men helst burde vi ha minst mulig fengsler etter min mening. Mange forbrytelser kan gjøres opp ved større grad av bøter, straffearbeid o.l.

 

Og så bør selvsagt vi deportere alle innvandrere som kommer hit for å livnære seg av kriminalitet.

Endret av GisleLarsen
Lenke til kommentar
Dødsstraff er dumt? vel fordi, da lar du h*n som har myrdet noen andre gi slipp på følesene sine og ikke har det vondt.. h*n får ikke angret, det hjelper h*n bare.. Mens derimot livstid, hvor han blir sperret inne resten av livet er mye bedre..

 

Men den beste metoden i mine øyne for slike jævler som gir lang f i andres liv burde bli TORTURERT... Og så få 21 års fengsel, bare ikke i norske fengsler som ligner på hotell. Heller et slikts fengsel som på prison break...

h*n ?

 

Som sagt, du må se på omstendighetene rundt, og årsaken til, et drap...

 

Ellers er jeg enig i at fengslene er hotell-lignende. Vi burde hatt forskjellige typer fengsler med forskjellig standarer. Men helst burde vi ha minst mulig fengsler etter min mening. Mange forbrytelser kan gjøres opp ved større grad av bøter, straffearbeid o.l.

 

Og så bør selvsagt vi deportere alle innvandrere som kommer hit for å livnære seg av kriminalitet.

h*n? Han eller hun som har drept. Han/Hun

Lenke til kommentar
Dødsstraff er dumt? vel fordi, da lar du h*n som har myrdet noen andre gi slipp på følesene sine og ikke har det vondt.. h*n får ikke angret, det hjelper h*n bare.. Mens derimot livstid, hvor han blir sperret inne resten av livet er mye bedre..

 

Men den beste metoden i mine øyne for slike jævler som gir lang f i andres liv burde bli TORTURERT... Og så få 21 års fengsel, bare ikke i norske fengsler som ligner på hotell. Heller et slikts fengsel som på prison break...

 

Hva annet enn idioti er det du forsøker å tilføre debatten?

Lenke til kommentar
Dødsstraff er dumt? vel fordi, da lar du h*n som har myrdet noen andre gi slipp på følesene sine og ikke har det vondt.. h*n får ikke angret, det hjelper h*n bare.. Mens derimot livstid, hvor han blir sperret inne resten av livet er mye bedre..

 

Men den beste metoden i mine øyne for slike jævler som gir lang f i andres liv burde bli TORTURERT... Og så få 21 års fengsel, bare ikke i norske fengsler som ligner på hotell. Heller et slikts fengsel som på prison break...

h*n ?

 

Som sagt, du må se på omstendighetene rundt, og årsaken til, et drap...

 

Jeg er for dødsstraff, men det betyr ikke at jeg vil bruke det uhemmet og i et hvert tilfelle ved drap, slik som noen rabiate folk her på forumet vil. Vi må selvsagt bruke skjønn.

 

Jeg synes også det ved særskilte tilfeller kan tas i bruk "reksjonære metoder" overfor folk som sitter inne på opplysninger der det står om liv eller død eller nasjonens sikkerhet, og der man VET personen har noe å skjule.

 

Ellers er jeg enig i at fengslene er hotell-lignende. Vi burde hatt forskjellige typer fengsler med forskjellig standarer. Men helst burde vi ha minst mulig fengsler etter min mening. Mange forbrytelser kan gjøres opp ved større grad av bøter, straffearbeid o.l.

 

Og så bør selvsagt vi deportere alle innvandrere som kommer hit for å livnære seg av kriminalitet.

 

Hvordan noen kan sammenligne frihetsberøvelse med opphold på hotell, er for meg en gåte.

Lenke til kommentar
Norge har da vel ikke sa store problemer med kriminalitet at det er sa mange vi behoer dodsstraff for?

I utgangspunktet ikke, men det er også de som burde henrettes etter min mening.

 

Det behøves å renses opp litt her og der. Det er jo samlet seg opp en del med årene.

 

Dødsstraff bør effektueres i større grad for folkeforræderi og landssvik, samt for agenter og terrorister som kommer hit for å undergrave samfunnet. Samt for diverse gjenger som gjør livet surt for folk.

 

Men det er noe jeg tror vil være helst i begynnelsen av et eventuelt regimeskifte, og så vil behovet for dødsstraff dabbe av etter hvert.

Endret av GisleLarsen
Lenke til kommentar
norge har ikke så store problemer med drap, mer med ran, gjenger, farlige folk på skoler..

 

EDIT: her om dagen hørte jeg om en skole som måtte ansette en vekter på skolen..

Ja, jeg vet godt om problemene med disse "barneranerne", og jeg forstår jo godt at norske ungdommer som blir utsatt for dette, og som blir kalt rasister hvis de reagerer av det samme systemet som tillater dette, blir forbannet og gjerne vil ta igjen.

 

Det er nemlig helt naturlig.

Endret av GisleLarsen
Lenke til kommentar
Hvordan noen kan sammenligne frihetsberøvelse med opphold på hotell, er for meg en gåte.

Det var selvsagt standaren, og ikke frihetsberøvelsen det var snakk om.

 

Poenget er at frihetsberøvelse i seg selv er straff nok, det er ingen grunn til å gjøre livet ytterligere verre for fangene.

 

frihets what?

 

Du greier vel å slå opp i en ordbok?

Lenke til kommentar
Jaha? Hvorfor skal vi pine noen bare fordi vi mener at de fortjener det? Du snakker om hevn og det er motbydelig.

Vel, hvis jeg vil pine noen som har gjort meg eller min familie vondt, så synes jeg ikke det er motbydelig.

 

Hva andre gjør vil jeg imidlertid ikke legge meg opp i. De kan både bedrive skopuss og gi blomster for alt det jeg bryr meg. Men ikke regn med at jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Jaha? Hvorfor skal vi pine noen bare fordi vi mener at de fortjener det? Du snakker om hevn og det er motbydelig.

Vel, hvis jeg vil pine noen som har gjort meg eller min familie vondt, så synes jeg ikke det er motbydelig.

 

Hva andre gjør vil jeg imidlertid ikke legge meg opp i. De kan både bedrive skopuss og gi blomster for alt det jeg bryr meg. Men ikke regn med at jeg gjør det.

 

Så du tar til orde for blodhevn?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...