Gå til innhold

Skulle norge ha praktisert dødstraff?


Dødsstraff i Norge  

508 stemmer

  1. 1. Mener du Norge burde praktisere dødsstraff?

    • Ja
      122
    • Nei
      367
    • Ingen formening
      19


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er galt med å ta livet av noen som er så onde, rabiate og voldelige at de dreper andre? Man ekspederer bare et monster tilbake dit det kom fra! Når noen har begått et drap fortjener de selv en endelig dom! Det er kansje utifra ditt synspunkt en hard dom, men å blande følelser inn i rettsapparetet er det ikke.

Overlagt drap er ikke nødvendigvis voldelig, og sjeldent rabiat. Du får gjerne forklare hvordan du definerer ond. I den virkelige verden der ting ikke er svart/hvitt mener jeg.

 

Hvorfor fortjener de en endelig dom? Du har enda ikke forklart dette abstrakte rettferdighetsbegrepet du bruker.

 

Jeg har forklart hva som gjør at mordere ikke annses som mennesker. Definisjonen av et menneske er noe helt annet.

Javel? Så et menneske er ikke et menneske, eller er det omvendt?

 

Jeg har aldri sagt at folk bare har positive sider, men at noen går rundt og dreper andre kan ikke forsvares med at folk både har positive og negative sider!

Det er heller ingen som prøver å forsvare det. Men det gjør det ikke mindre menneskelig.

 

Argumentasjonen min er kansje rassonel for deg, men jeg synes du har et heller svakt og dumsnilt syn på drap og straff/ konsekvens av drap!

Kanskje er det svakt og dumsnillt, men jeg kan ihvertfall forklare hvorfor. Du synes vi trenger større konsekvenser for drap, men sier ingenting om hvorfor. Som sagt ligger Norge i bunn på statistikken over antall overlagte drap per innbygger, og det har skjedd ved å gå vekk fra ditt foreldete syn på dette.

 

Det er ikke å overdramatisere når man sier at en umennesklig handling er umennesklig. Det er helt natrulig. Nøyaktig som å si at 2 + 2 = 4.

Mer korrekt er det vel 2 = 2. Problemet er bare at vi snakker om 3.

 

Hvilket lys er det du etterlyser som skal gå opp for meg? Vil du ha meg til å sympatisere med mordere? Synes synd på dem?

Ingen sympati er nødvendig. Bare medmenneskelighet. Det er det lyset som har gått opp for de som styrer justispolitikken (ikke at den er perfekt), og som gjør at vi har lite problemer med kriminalitet, og spesiellt overlagt drap.

Lenke til kommentar
Kan du garantere at vi ikke myrder uskyldige?

 

Kan du garantere at vi ikke fengsler uskyldige?! Etter din logikk må vi altså slutte å sette folk i fengsel. Det er jo rimelig absurd, er det ikke?

 

Hvis vi gjør det kan vi jo bare slippe dem løs og gi dem en erstatning. Hva skal vi gjøre hvis nye bevis kommer opp i en sak der vi har henrettet noen?

Lenke til kommentar
Å miste et barn er liksom ikke noe man kan få tilbake i form av penger. For det andre: fengelsopphold er til for å rehabilitere. Hvordan skal en fange som har blitt drept, kunne bli rehabillitert?

 

Nettopp derfor er det minste vi kunne gi de etterlatte være livet til den som tok livet av deres kjære.

 

Hvorfor denne trangen til å rehabiliterer slike galninger? Hva har en morder gjort som er så nobelt at han fortjener rehabilitering? Ikke en dritt.

Lenke til kommentar
Kan du garantere at vi ikke myrder uskyldige?

 

Kan du garantere at vi ikke fengsler uskyldige?! Etter din logikk må vi altså slutte å sette folk i fengsel. Det er jo rimelig absurd, er det ikke?

 

Hvis vi gjør det kan vi jo bare slippe dem løs og gi dem en erstatning. Hva skal vi gjøre hvis nye bevis kommer opp i en sak der vi har henrettet noen?

 

Rent hypotetisk sett så kan jeg bli dømt for overlagt drap i morgen og bli dømt til sikring. La oss si at jeg slipper ut etter 41 år i fengsel, i en alder av 68 år. Hvilken erstatning er det du har tenkt å komme med som gjør opp for alt jeg har tapt? Det finnes ikke en eneste ting du kan gjøre for å gi meg tilbake den tiden jeg har sittet i fengsel. Ikke om jeg hadde fått alle pengene i hele verden. Det er null og niks du kan gjøre for å kompensere for tapet. Så vær vennlig å rull inn den holdningen der.

Lenke til kommentar
Jeg blir virkelig KVALM av hvor mange som forsvarer mordere og deres handlinger her i denne tråden! :sick: Dere snakker som om morderne hva langt mer verdt enn offrene og deres pårørende! Istedefor å forsvare de pårørende og minnene om offrene forsvarer dere morderne!

 

At noen i det hele tatt kan få seg til å kalle voldtekt og drap av småbarn for en mennesklig handling... :yucky: Eller kalle drap på en tennåring pga. mørk hudfarge for en mennesklig handling.. :realmad:

 

De såkalte prioriteringene til enkelte i denne tråden er helt syke! :mad: Bare å ta seg av morderne. Gi dem mat og drikke, gratis utdannelse samt rehabilitering og oppfølging med oppmuntring mens de pårørende til offrene blir etterlatt til seg selv! :nei:

 

Det er direkte tragisk, horribelt, kvalmt og motbydelig at noen kan tenke på den måten!!!

Vit at vi føler den samme kvalmen overfor din blodtørst og ondskap.

 

Håper du bare hadde et svakt øyeblikk da du skrev dette innlegget for jeg har hatt et inntrykk av deg som en av de mest kunnskapsrike, tålmodige, inntlektuelle og dyktige debattantene og da spesielt i denne kategorien.

Og dette innlegget forsvarer den statusen.

 

Du sier jeg forsvarer mordere... :dontgetit: Du har da vel for lengst forstått at jeg ikke annser statsannsatte som henretter mordere med en enkel giftsprøyte som mordere?! Så hvordan vil du da si at jeg forsvarer mordere og/ eller oppfordrer til mord? :eek:

Du forsvarer mord. Punktum.

 

Kan du garantere at vi ikke myrder uskyldige?

 

Kan du garantere at vi ikke fengsler uskyldige?! Etter din logikk må vi altså slutte å sette folk i fengsel. Det er jo rimelig absurd, er det ikke?

Nei, etter min logikk må vi ikke det. Poenget er at det er en langt større terskel som stiges over når vi myrder et menneske. Det kan aldri gjøres noe som helst med det.

 

Å sitte i fengsel er ingen spøk, men du er i alle fall i live.

 

Og siden dere ikke kan garantere at uskyldige ikke dømmes må jeg konkludere med at dødsstraff er enda mindre aktuelt for min - og sikkert en god del andres del.

Lenke til kommentar

Nei, nå legger du ord i munnen på meg, og det vil jeg ha meg frabedt!

 

Det som skjedde mot Fritz Moen er en tragedie som dessverre ikke er uten sidestykke i norsk rettslig historie, men jeg er virkelig glad for at vi ikke myrdet ham med kaldt blod!

 

Du kan gjerne si at dødsstraff er godt til alle de som i etter sin død har oppnådd frifinnelse i USA.

 

Dødsstraff er en barbarisk, ond og unødig straffemetode som ikke kan, bør eller skal sammenlignes med fengsel. Dersom du ikke innser det, er jeg redd det ikke er håp.

Lenke til kommentar
Du kan gjerne si at dødsstraff er godt til alle de som i etter sin død har oppnådd frifinnelse i USA.

 

Jeg håper du forstår at du ikke kan sammenlikne USA med Norge. Både på grunn av de enorme forskjellene i hvordan prosessene i rettssystemet foregår og ikke minst på grunn av de enorme sosiale forskjellene. For ikke å nevne alle de andre tusener av faktorer som gjør at vi ikke er sammenliknbare.

Lenke til kommentar
Jeg må få si akkurat det samme om deg min gode mann, det er ikke håp. :) Det er ikke barbarisk, det er rett og rimelig at folk som dreper ikke får leve videre.

Visst er det barbarisk. At du er så innesluttet at du ikke innser det endrer ikke saken.

 

Du kan gjerne si at dødsstraff er godt til alle de som i etter sin død har oppnådd frifinnelse i USA.

 

Jeg håper du forstår at du ikke kan sammenlikne USA med Norge. Både på grunn av de enorme forskjellene i hvordan prosessene i rettssystemet foregår og ikke minst på grunn av de enorme sosiale forskjellene. For ikke å nevne alle de andre tusener av faktorer som gjør at vi ikke er sammenliknbare.

Det er ikke poenget. Poenget er at veldig mange mennesker har blitt drept uten grunn, og med tanke på antallet avdekkede justismord i norske rettsprosesser, ser jeg ingen grunn til å ta noen sjanse.

Lenke til kommentar
Det som er ironisk er vel at dere kan forsvare å frarøve folk et ubestemt antall år av livet deres - og innbille dere at alt blir bra bare de slipper ut igjen. Personlig så ville jeg heller blitt avlivet enn å sitte uskyldig i fengsel i 20 år.

Så poenget med dødsstraff er å gi "avskummet" en mildere straff? Leser du hva du selv skriver?

Lenke til kommentar
Det er ikke poenget. Poenget er at veldig mange mennesker har blitt drept uten grunn, og med tanke på antallet avdekkede justismord i norske rettsprosesser, ser jeg ingen grunn til å ta noen sjanse.

 

Derfor er det nok best å avvikle hele fengselsvesenet - for jeg vil ikke ta sjansen på å sette uskyldige i fengsel.

 

Er det bare jeg som ser at alle argumentene til voldstilhengerne er bare synsing? De ser også ut til å tro at det de mener, er rett. Noe ala moren min.

 

Det er vel strengt talt dere som driver med synsing. Jeg har biologisk bakgrunn for å si at mennesker er like mye verd som andre dyr og siden vi tillater oss å avlive andre dyr så er det ikke noen grunn for å ikke tillate oss å avlive mennesker, siden mennesker også er dyr.

 

Frem til en motstander kan bevise noe annet så er dere intent annet enn inkonsekvente vinglepettere. Men det er vel for mye forlangt at dere klarer å forstå det.

Lenke til kommentar
Det er vel strengt talt dere som driver med synsing. Jeg har biologisk bakgrunn for å si at mennesker er like mye verd som andre dyr og siden vi tillater oss å avlive andre dyr så er det ikke noen grunn for å ikke tillate oss å avlive mennesker, siden mennesker også er dyr.

 

Frem til en motstander kan bevise noe annet så er dere intent annet enn inkonsekvente vinglepettere. Men det er vel for mye forlangt at dere klarer å forstå det.

Mennesker lever i samfunn. Det er forskjellen.

 

Jeg ville vært forsiktig med å påstå at andre ikke forstår fordi de er uenige med deg. Det kommer til å komme tilbake og bite deg i rumpa.

Lenke til kommentar
Derfor er det nok best å avvikle hele fengselsvesenet - for jeg vil ikke ta sjansen på å sette uskyldige i fengsel.

Så du mener at fengsel og dødsstraff er like alvorlige straffemetoder? Er ikke da fengsel mer enn tilstrekkelig?

 

Forstår du ikke at du rett ut motsier deg selv?

 

I dagens samfunn ser vi på dyr som mindre verdt enn mennesker, dersom du mener det burde være annerledes foreslår jeg at du starter et parti for å kjempe mot drap på dyr. Og at du slutter å spise kjøtt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...