Gå til innhold

Skulle norge ha praktisert dødstraff?


Dødsstraff i Norge  

508 stemmer

  1. 1. Mener du Norge burde praktisere dødsstraff?

    • Ja
      122
    • Nei
      367
    • Ingen formening
      19


Anbefalte innlegg

Vi har alt vært inne på Baneheia og Holmliasakene. Nå vet jeg ikke med deg, men vil du kalle å voldta å drepe et par småjenter en mennesklig handling? Vil du kalle å drepe en tennåring pga. mørk hudfarge en mennesklig handling?

 

I aller høyeste grad. Jeg veit ikke om så mange andre arter som driver med det.

 

Jeg blir virkelig KVALM av hvor mange som forsvarer mordere og deres handlinger her i denne tråden! :sick: Dere snakker som om morderne hva langt mer verdt enn offrene og deres pårørende! Istedefor å forsvare de pårørende og minnene om offrene forsvarer dere morderne!

 

At noen i det hele tatt kan få seg til å kalle voldtekt og drap av småbarn for en mennesklig handling... :yucky: Eller kalle drap på en tennåring pga. mørk hudfarge for en mennesklig handling.. :realmad:

 

De såkalte prioriteringene til enkelte i denne tråden er helt syke! :mad: Bare å ta seg av morderne. Gi dem mat og drikke, gratis utdannelse samt rehabilitering og oppfølging med oppmuntring mens de pårørende til offrene blir etterlatt til seg selv! :nei:

 

Det er direkte tragisk, horribelt, kvalmt og motbydelig at noen kan tenke på den måten!!!

Glimti - det er da ingen som forsvarer de handlingene du beskriver, så vidt jeg har sett. Man sier bare at de som har begått dem, er mennesker, ikke monstre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De såkalte prioriteringene til enkelte i denne tråden er helt syke! :mad: Bare å ta seg av morderne. Gi dem mat og drikke, gratis utdannelse samt rehabilitering og oppfølging med oppmuntring mens de pårørende til offrene blir etterlatt til seg selv! :nei:

 

Det er direkte tragisk, horribelt, kvalmt og motbydelig at noen kan tenke på den måten!!!

du skjønner tydeligvis ikke hva straffesystemet i demokratiet Norge går ut på. For det første, hvem skal offrene sine pårørende bli etterlatt til? de får jo erstatning, såfremt det er noe de bør få. Å miste et barn er liksom ikke noe man kan få tilbake i form av penger. For det andre: fengelsopphold er til for å rehabilitere. Hvordan skal en fange som har blitt drept, kunne bli rehabillitert?

Lenke til kommentar

Du forsvarer da mordere, nei, du faktisk oppfordrer til mord. Så ser ikke helt hvorfor du er på din høye hest Glimti.

 

De kaller ikke handlingene for menneskelige, inhumane og grusomme er de. Men menneskene er fortsatt mennesker, du har veldig lett for å dehumanisere mennesker, enten det er morderene her eller "jødene i Israel som kan drukne i sitt eget blod".

 

Man har respekt for menneskeliv, noe som eksisterer og har en verdi uavhengig av handlinger. En minsteverdi som gjør det uakseptabelt å drepe de uansett hva de har gjort. Hvis man skal la lynsjemobben avgjør hva som er "rettferdig straff" så er samfunnet ikke kommet noe fremover, hvorfor oppfordrer du til drap og samtidig hevdet at mordere er psykopater?

 

Du vil skape mordere, statlig institusjonaliserte drap.

Lenke til kommentar
Det blir ikke sant bare du sier det igjen og igjen vet du. Men du kan jo prøve å forklare hva det er som ekskluderer mordere fra definisjonen menneske. Jeg venter i spenning :)

De har begått umennesklige handlinger! ;)

Slik jeg ser det har morderne behandlet sine ofre som om ofrene ikke er mennesker. Da begår de handlinger mot "umennesker", og handlingene fremstår som umenneskelige. Like fullt er både ofre og morder mennesker.

 

Dette er bare latterlig! Når noen begår slike avskylige og umennesklige handlinger så fortjener de ikke lenger å ha rettighet av noe slag og de fortjener heller ikke å leve! At det går ann se på slike morbide beist som mennesker er for min del en gåte!

Lenke til kommentar
De har begått umennesklige handlinger! ;)

Det er da ingenting umenneskelig ved å drepe. Noen har det faktisk som hobby.

 

Vi har alt vært inne på Baneheia og Holmliasakene. Nå vet jeg ikke med deg, men vil du kalle å voldta å drepe et par småjenter en mennesklig handling? Vil du kalle å drepe en tennåring pga. mørk hudfarge en mennesklig handling?

Ja, så absolutt. Både seksualdrift, egoisme, skam og frykt er i aller høyeste grad menneskelige egenskaper.

 

Vil du si at disse gjerningsmennene skal ses på med samme synet som andre folk?

Det er et veldig upresist spørsmål. Jeg vil ihvertfall ikke at de skal dømmes basert på følelser.

 

Hva er poenget ditt? Forsvare du drap eller har du aldri hørt uttrykket "umennesklig" før?

 

Folk kan for min del drive med alt de måtte ønske av seksualitet, egisme, skam og frykt, men de kan derimot ikke drpe andre bare fordi det er i deres egen interesse!

 

Henrettelse for drap er basert på rettferdighet og klokskap, ikke følelser!

Lenke til kommentar
At det går ann se på slike morbide beist som mennesker er for min del en gåte!

Siden du har nevnt dette synspunktet (sammen med et ikke ubetydelig antall utropstegn) i bortimot hvert eneste innnlegg, har jeg oppfattet det, ja. Det var en tabbe å å svare deg - min tidligere post (flere dager siden), der jeg konkluderte med at vi neppe kunne få en meningsfull diskusjon var nok helt korrekt.

Lenke til kommentar
Støtter Rikspøbel her. Vi har alle onde og gode sider. Noen har riktignok mer av det ene enn det andre, men vår personlighet forandres gjennom hele livet. Jeg ser absolutt ingen grunn til at man skal henrette en morder når vedkommende kan være en helt annen person om 20 år.

 

Vårt rettssystem er bygget på å rehabilitere og ikke på blodhevn. Og godt er det.

 

Så du synes det er greit at en som har begått drap for tjue år siden sprader rundt i all frihet? Vedkommende har vist seg som et uhyr som er villig til å ta livet av andre for tjue år siden og så skal beistet bare få en ny sjanse og gå rundt som om han/ henne aldri har gjort noe galt?!

 

Hvor er logikken?

 

PS: Det er ikke snakk om blodhevn! Den slags tåpelige tanker et resultat av at alt gnål om å være human og medmennesklig har gått helt av skaftet!

 

Glimti - det er da ingen som forsvarer de handlingene du beskriver, så vidt jeg har sett. Man sier bare at de som har begått dem, er mennesker, ikke monstre.

 

Hvilket er FEIL!

Lenke til kommentar
du skjønner tydeligvis ikke hva straffesystemet i demokratiet Norge går ut på. For det første, hvem skal offrene sine pårørende bli etterlatt til? de får jo erstatning, såfremt det er noe de bør få. Å miste et barn er liksom ikke noe man kan få tilbake i form av penger. For det andre: fengelsopphold er til for å rehabilitere. Hvordan skal en fange som har blitt drept, kunne bli rehabillitert?

 

Jo, jeg skjønner akkurat hva det der går ut på og det er en katastrofe! De pårørende kan få erstatning og så er de glemt mens man står på for å hjelpe og rehabilitere morderne! SYKT OG FORKASTELIG!

Lenke til kommentar
Å henrette morderen selvsagt! Hvorfor skal man prioritere morderen langt mer enn offerts etterlatte?

Du mener altså at vi skal prioritere pårørendes ønsker. Da er vel offentlig tjære og fjær påfulgt av henging det beste, eller hva?

 

 

Hva er vitsen med å beskytte morderen mot de som vil ta ham/ henne samt pøse ut mat og drikke, penger til rehabiliteroing og la beistedt slippe ut igjen?

Menneskeverd. Tilgivelse. Personlig frihet. (Ja, det er et spørsmål om personlig frihetsberøvelse om staten sperrer deg inne for lenge uten å ha en god grunn til at du ikke får slippe ut før. Og selvsagt er dødsstraff den ultimate frihetsberøvelse.)

 

Selvsagt skal man prioritere de pårørende fremfor morderen! Og jeg har for lengst sagt hva jeg mener om mordere. For min del kan mordere tortureres med elektriske støt og kniver for deretter å få amputert noen kroppsdeler og så bli levende begravd!

 

Hvem var det som var umenneskelig, nå igjen?

 

Mordere er ikke mennesker og går dermed ikke under kategorien "menneskeverdier" og fortjeren heller ikke hverken å tilgis eller å få en ny sjanse!

 

Feil, feil, feil. Å gjøre noe du ikke liker gjør en ikke til et mindre menneske.

Lenke til kommentar
Jeg blir virkelig KVALM av hvor mange som forsvarer mordere og deres handlinger her i denne tråden! :sick: Dere snakker som om morderne hva langt mer verdt enn offrene og deres pårørende! Istedefor å forsvare de pårørende og minnene om offrene forsvarer dere morderne!

 

At noen i det hele tatt kan få seg til å kalle voldtekt og drap av småbarn for en mennesklig handling... :yucky: Eller kalle drap på en tennåring pga. mørk hudfarge for en mennesklig handling.. :realmad:

 

De såkalte prioriteringene til enkelte i denne tråden er helt syke! :mad: Bare å ta seg av morderne. Gi dem mat og drikke, gratis utdannelse samt rehabilitering og oppfølging med oppmuntring mens de pårørende til offrene blir etterlatt til seg selv! :nei:

 

Det er direkte tragisk, horribelt, kvalmt og motbydelig at noen kan tenke på den måten!!!

Det var virkelig rørende å lese, men som sagt er jeg ikke særlig for å innføre føleri i rettssystemet. Som jeg også har påpekt tidligere, virker det ikke som du vet hva definisjonen på et menneske er. Noe du klarer å fortsette å tydeliggjøre for hvert innlegg du skriver. Det er i beste fall naivt av deg å tro at mennesket kun har positive sider.

 

Hva er poenget ditt? Forsvare du drap eller har du aldri hørt uttrykket "umennesklig" før?

Poenget mitt er at du fører en irrasjonell argumentasjon. Hvis det da kan kalles argumentasjon.

 

Jeg har ofte hørt uttrykket "umenneskelig". Som oftest brukt for å overdramatisere.

 

Folk kan for min del drive med alt de måtte ønske av seksualitet, egisme, skam og frykt, men de kan derimot ikke drpe andre bare fordi det er i deres egen interesse!

Og den dagen du kan forklare hvorfor, uten å ende opp i en orgie av føleri og "umenneskelighet", tror jeg det vil gå opp et lys for deg.

 

Henrettelse for drap er basert på rettferdighet og klokskap, ikke følelser!

Da kan du kanskje med din klokskap forklare meg hvordan det er rettferdig?

 

Angående føleri lar jeg første og siste siterte innlegg tale for seg selv. Legg spesiellt merke til alle de nusselige smilefjesene i det første, og de uthevede ordene i begge.

 

Jo, jeg skjønner akkurat hva det der går ut på og det er en katastrofe! De pårørende kan få erstatning og så er de glemt mens man står på for å hjelpe og rehabilitere morderne! SYKT OG FORKASTELIG!
Lenke til kommentar

]

Selvsagt skal man prioritere de pårørende fremfor morderen! Og jeg har for lengst sagt hva jeg mener om mordere. For min del kan mordere tortureres med elektriske støt og kniver for deretter å få amputert noen kroppsdeler og så bli levende begravd!

Hvis du gjør det er du også en morder, og ifølge den logikk bør det samme hende med deg.

 

Fin tankengang

Lenke til kommentar
Du forsvarer da mordere, nei, du faktisk oppfordrer til mord. Så ser ikke helt hvorfor du er på din høye hest Glimti.

 

De kaller ikke handlingene for menneskelige, inhumane og grusomme er de. Men menneskene er fortsatt mennesker, du har veldig lett for å dehumanisere mennesker, enten det er morderene her eller "jødene i Israel som kan drukne i sitt eget blod".

 

Man har respekt for menneskeliv, noe som eksisterer og har en verdi uavhengig av handlinger. En minsteverdi som gjør det uakseptabelt å drepe de uansett hva de har gjort. Hvis man skal la lynsjemobben avgjør hva som er "rettferdig straff" så er samfunnet ikke kommet noe fremover, hvorfor oppfordrer du til drap og samtidig hevdet at mordere er psykopater?

 

Du vil skape mordere, statlig institusjonaliserte drap.

 

Håper du bare hadde et svakt øyeblikk da du skrev dette innlegget for jeg har hatt et inntrykk av deg som en av de mest kunnskapsrike, tålmodige, inntlektuelle og dyktige debattantene og da spesielt i denne kategorien.

 

Du sier jeg forsvarer mordere... :dontgetit: Du har da vel for lengst forstått at jeg ikke annser statsannsatte som henretter mordere med en enkel giftsprøyte som mordere?! Så hvordan vil du da si at jeg forsvarer mordere og/ eller oppfordrer til mord? :eek:

 

Jo, det er flere som kaller disse handlingene for mennesklige og som samtidig argumenterer for det. Forstå det den som kan. :hmm: For de fleste virker det også som rehabilitering og oppfølging av morderne samt mordernes rettigheter er langt viktigere enn realiteten, nemlig at morderne har drept noen og de pårørende sitter sørgende igjen.

 

Når folk begår slike avskylge handlinger som drap ser jeg ikke lenger på dem som mennesker. De har forspilt sin sjanse og vist seg som kaldblodige, følelsesløse monstre som ikke lenger hverken bør eller kan beskyttes av menneskerettigheter! Det gjelder uansett om det er folk som dreper en person ved kniv, drukkning, kveling eller annet eller om det er en person som står bak folkemord og utryddelse! Det andre eksemplet er langt værre, men det første kan heller ikke forsvares!

Slike skapninger er ikke å annse som mennesker! De har rett og slett ødelagt alt ved dem som kan kalles mennesklig!

 

Venligst hold Israel utenfor dette. Du kan gjerne gå igjennom hvert eneste innlegg jeg har skrevet om Israel og finkjemme det, men jeg har faktisk aldri sagt et vondt ord om jøder primært!

 

Når folk begår mord er de ikke lenger mennesklig og enhver respekt for deres liv forsvinner! De respekterer ikke andres liv så hvorfor skal andre respektere deres? Samfunnet har kommet langt, men på dette planet med menneseverdi og rettigheter har det kommet skjeivt ut!

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Om noen er for dødstraff, så vurder dette:

 

Norge har per dags dato soldater i krigssoner rundt om i hverden. Burde alle soldatene som har drept noen bli henrettet ved hjemkomst? Hvorfor ikke? Mord er mord, right? Enn om Norge ble invadert (for diskusjon, ikke realistisk sett :p)

 

Og om det er forskjell i mord, feks selvforsvar, ordrer, ulykke, overlagt etc, hvor skal grensen gå, og hvordan vet vi at den burde gå akkurat der? Om noen snikmyrdet Hitler, burde han få nålen?

 

Og hva med justismord? Det er da alltid noen som blir feildømt...

 

Om du er imot dødsstraff, så vurder dette:

 

Burde vi bruke hordevis av penger på rehab og fenglser på folk som klart ikke fungerer i samfunnet? Kanskje burde vi bare finne fram giljotinen og gjøre det effektivt. Dødsstraff for enhver forbrytelse må da få bukt med all kriminalitet?

 

Noe å vurdere for begge sider:

 

Enn om personen er sinnsyk, er han ansvarlig da? Hvordan beviser vi sinnsyke? Hva er egentlig sinnsyke, og hva gjør oss andre friske?

 

Apropo ansvarlighet, om determinisme er rett (filosofien om at vi alle bare er produkter av våre omgivelser, altså at ingen har en "ordentlig" fri vilje, men bare en illusjon av sådan) kan vi da virkelig holde noen ansvarlig for noe som helst?

 

Om du tror på Gud, om han er allmektig og vet allt, vet han da ikke også hvordan situasjoner du vil havne i i livet ditt og nøyaktig hvordan du vil reagere på disse? Kan man ikke da si at du egentlig ikke har noe valg siden alt er forutbestemt allerede?

 

Er du for\imot henrettelsen av Quisling?

Lenke til kommentar
At det går ann se på slike morbide beist som mennesker er for min del en gåte!

Siden du har nevnt dette synspunktet (sammen med et ikke ubetydelig antall utropstegn) i bortimot hvert eneste innnlegg, har jeg oppfattet det, ja. Det var en tabbe å å svare deg - min tidligere post (flere dager siden), der jeg konkluderte med at vi neppe kunne få en meningsfull diskusjon var nok helt korrekt.

 

Du får mene det er så meningsfullt eller så menigsløst du bare vil, men jeg ser iallefall ingen mening i å forsvare mordere!

Lenke til kommentar
Å henrette morderen selvsagt! Hvorfor skal man prioritere morderen langt mer enn offerts etterlatte?

Du mener altså at vi skal prioritere pårørendes ønsker. Da er vel offentlig tjære og fjær påfulgt av henging det beste, eller hva?

 

 

Hva er vitsen med å beskytte morderen mot de som vil ta ham/ henne samt pøse ut mat og drikke, penger til rehabiliteroing og la beistedt slippe ut igjen?

Menneskeverd. Tilgivelse. Personlig frihet. (Ja, det er et spørsmål om personlig frihetsberøvelse om staten sperrer deg inne for lenge uten å ha en god grunn til at du ikke får slippe ut før. Og selvsagt er dødsstraff den ultimate frihetsberøvelse.)

 

Selvsagt skal man prioritere de pårørende fremfor morderen! Og jeg har for lengst sagt hva jeg mener om mordere. For min del kan mordere tortureres med elektriske støt og kniver for deretter å få amputert noen kroppsdeler og så bli levende begravd!

 

Hvem var det som var umenneskelig, nå igjen?

 

Mordere er ikke mennesker og går dermed ikke under kategorien "menneskeverdier" og fortjeren heller ikke hverken å tilgis eller å få en ny sjanse!

 

Feil, feil, feil. Å gjøre noe du ikke liker gjør en ikke til et mindre menneske.

 

Morderne er umennesklige! Har du fremdeles ikke fått det med deg?

 

Mener du at mord kan beskrives så mildt som "Å gjøre noe du ikke liker"???

Lenke til kommentar
Jeg blir virkelig KVALM av hvor mange som forsvarer mordere og deres handlinger her i denne tråden! :sick: Dere snakker som om morderne hva langt mer verdt enn offrene og deres pårørende! Istedefor å forsvare de pårørende og minnene om offrene forsvarer dere morderne!

 

At noen i det hele tatt kan få seg til å kalle voldtekt og drap av småbarn for en mennesklig handling... :yucky: Eller kalle drap på en tennåring pga. mørk hudfarge for en mennesklig handling.. :realmad:

 

De såkalte prioriteringene til enkelte i denne tråden er helt syke! :mad: Bare å ta seg av morderne. Gi dem mat og drikke, gratis utdannelse samt rehabilitering og oppfølging med oppmuntring mens de pårørende til offrene blir etterlatt til seg selv! :nei:

 

Det er direkte tragisk, horribelt, kvalmt og motbydelig at noen kan tenke på den måten!!!

Det var virkelig rørende å lese, men som sagt er jeg ikke særlig for å innføre føleri i rettssystemet. Som jeg også har påpekt tidligere, virker det ikke som du vet hva definisjonen på et menneske er. Noe du klarer å fortsette å tydeliggjøre for hvert innlegg du skriver. Det er i beste fall naivt av deg å tro at mennesket kun har positive sider.

 

Hva er poenget ditt? Forsvare du drap eller har du aldri hørt uttrykket "umennesklig" før?

Poenget mitt er at du fører en irrasjonell argumentasjon. Hvis det da kan kalles argumentasjon.

 

Jeg har ofte hørt uttrykket "umenneskelig". Som oftest brukt for å overdramatisere.

 

Folk kan for min del drive med alt de måtte ønske av seksualitet, egisme, skam og frykt, men de kan derimot ikke drpe andre bare fordi det er i deres egen interesse!

Og den dagen du kan forklare hvorfor, uten å ende opp i en orgie av føleri og "umenneskelighet", tror jeg det vil gå opp et lys for deg.

 

Henrettelse for drap er basert på rettferdighet og klokskap, ikke følelser!

Da kan du kanskje med din klokskap forklare meg hvordan det er rettferdig?

 

Angående føleri lar jeg første og siste siterte innlegg tale for seg selv. Legg spesiellt merke til alle de nusselige smilefjesene i det første, og de uthevede ordene i begge.

 

Jo, jeg skjønner akkurat hva det der går ut på og det er en katastrofe! De pårørende kan få erstatning og så er de glemt mens man står på for å hjelpe og rehabilitere morderne! SYKT OG FORKASTELIG!

 

Hva er galt med å ta livet av noen som er så onde, rabiate og voldelige at de dreper andre? Man ekspederer bare et monster tilbake dit det kom fra! Når noen har begått et drap fortjener de selv en endelig dom! Det er kansje utifra ditt synspunkt en hard dom, men å blande følelser inn i rettsapparetet er det ikke.

 

Jeg har forklart hva som gjør at mordere ikke annses som mennesker. Definisjonen av et menneske er noe helt annet.

 

Jeg har aldri sagt at folk bare har positive sider, men at noen går rundt og dreper andre kan ikke forsvares med at folk både har positive og negative sider!

 

Argumentasjonen min er kansje rassonel for deg, men jeg synes du har et heller svakt og dumsnilt syn på drap og straff/ konsekvens av drap!

 

Det er ikke å overdramatisere når man sier at en umennesklig handling er umennesklig. Det er helt natrulig. Nøyaktig som å si at 2 + 2 = 4.

 

Hvilket lys er det du etterlyser som skal gå opp for meg? Vil du ha meg til å sympatisere med mordere? Synes synd på dem?

 

]
Selvsagt skal man prioritere de pårørende fremfor morderen! Og jeg har for lengst sagt hva jeg mener om mordere. For min del kan mordere tortureres med elektriske støt og kniver for deretter å få amputert noen kroppsdeler og så bli levende begravd!

Hvis du gjør det er du også en morder, og ifølge den logikk bør det samme hende med deg.

 

Fin tankengang

 

Mordere hører ikke inn under dem som kan/ bør/ skal beskyttes av rettigheter og de fortjener ikke bedre så du tar feil!

Lenke til kommentar
Håper du bare hadde et svakt øyeblikk da du skrev dette innlegget for jeg har hatt et inntrykk av deg som en av de mest kunnskapsrike, tålmodige, inntlektuelle og dyktige debattantene og da spesielt i denne kategorien.

Det burde jo egentlig være en ganske så tydelig og klar vekkerklokke...

 

Du sier jeg forsvarer mordere... :dontgetit: Du har da vel for lengst forstått at jeg ikke annser statsannsatte som henretter mordere med en enkel giftsprøyte som mordere?! Så hvordan vil du da si at jeg forsvarer mordere og/ eller oppfordrer til mord? :eek:

Det holder ikke at du personlig ikke "anser" statsansatte bødler som mordere. Du må kunne forklare det også. Det blir ikke stort mer overlagt enn ved å lovfeste og systematisere drap.

 

Jo, det er flere som kaller disse handlingene for mennesklige og som samtidig argumenterer for det. Forstå det den som kan. :hmm: For de fleste virker det også som rehabilitering og oppfølging av morderne samt mordernes rettigheter er langt viktigere enn realiteten, nemlig at morderne har drept noen og de pårørende sitter sørgende igjen.

Jeg er blant dem som kaller det menneskelig, og det står jeg inne for. Men medmenneskelig er det derimot ikke.

 

Å rangere viktigheten av morderne og sørgende pårørende er meningsløst og unødvendig. Det hele er ganske enkelt; Dreper man et menneske er man ikke skikket til å leve i samfunnet, og blir derfor fjernet fra det. Ihvertfall for en periode.

 

Rehabilitering og oppfølging er en måte å få dem ut av fengselet på så de ikke blir stappfulle. Å henrette dem er et alternativ til det, men det har en god del ulemper, og ingen fordeler utover det økonomiske. At mordere slipper ut og dreper igjen er et bortimot ikke-eksisterende problem i Norge.

 

Når folk begår mord er de ikke lenger mennesklig og enhver respekt for deres liv forsvinner!

Du sier det gang på gang, men det bærer ingen vekt. Du har fortsatt ikke klart å forklare hva det er som gjør dem "umenneskelige", og uten evne til å forandre seg.

 

De respekterer ikke andres liv så hvorfor skal andre respektere deres? Samfunnet har kommet langt, men på dette planet med menneseverdi og rettigheter har det kommet skjeivt ut!

Det er som oftest kun enkelte individers liv som ikke respekteres. Ikke helt ulikt måten du selv ser på enkelte individer.

 

Sist, men ikke minst, skal du ha skryt for å ha levert et ryddig og saklig inlegg. Fortsett med det :)

Lenke til kommentar
Enn om personen er sinnsyk, er han ansvarlig da? Hvordan beviser vi sinnsyke? Hva er egentlig sinnsyke, og hva gjør oss andre friske?

De fjernes uansett fra samfunnet. Det er det viktigste.

 

Apropo ansvarlighet, om determinisme er rett (filosofien om at vi alle bare er produkter av våre omgivelser, altså at ingen har en "ordentlig" fri vilje, men bare en illusjon av sådan) kan vi da virkelig holde noen ansvarlig for noe som helst?

Om determinisme er rett, har vi da ikke noe mer valghmulighet i forhold til straff, enn det forbryterne har til sine forbrytelser.

Lenke til kommentar
Håper du bare hadde et svakt øyeblikk da du skrev dette innlegget for jeg har hatt et inntrykk av deg som en av de mest kunnskapsrike, tålmodige, inntlektuelle og dyktige debattantene og da spesielt i denne kategorien.

Det burde jo egentlig være en ganske så tydelig og klar vekkerklokke...

 

Du sier jeg forsvarer mordere... :dontgetit: Du har da vel for lengst forstått at jeg ikke annser statsannsatte som henretter mordere med en enkel giftsprøyte som mordere?! Så hvordan vil du da si at jeg forsvarer mordere og/ eller oppfordrer til mord? :eek:

Det holder ikke at du personlig ikke "anser" statsansatte bødler som mordere. Du må kunne forklare det også. Det blir ikke stort mer overlagt enn ved å lovfeste og systematisere drap.

 

Jo, det er flere som kaller disse handlingene for mennesklige og som samtidig argumenterer for det. Forstå det den som kan. :hmm: For de fleste virker det også som rehabilitering og oppfølging av morderne samt mordernes rettigheter er langt viktigere enn realiteten, nemlig at morderne har drept noen og de pårørende sitter sørgende igjen.

Jeg er blant dem som kaller det menneskelig, og det står jeg inne for. Men medmenneskelig er det derimot ikke.

 

Å rangere viktigheten av morderne og sørgende pårørende er meningsløst og unødvendig. Det hele er ganske enkelt; Dreper man et menneske er man ikke skikket til å leve i samfunnet, og blir derfor fjernet fra det. Ihvertfall for en periode.

 

Rehabilitering og oppfølging er en måte å få dem ut av fengselet på så de ikke blir stappfulle. Å henrette dem er et alternativ til det, men det har en god del ulemper, og ingen fordeler utover det økonomiske. At mordere slipper ut og dreper igjen er et bortimot ikke-eksisterende problem i Norge.

 

Når folk begår mord er de ikke lenger mennesklig og enhver respekt for deres liv forsvinner!

Du sier det gang på gang, men det bærer ingen vekt. Du har fortsatt ikke klart å forklare hva det er som gjør dem "umenneskelige", og uten evne til å forandre seg.

 

De respekterer ikke andres liv så hvorfor skal andre respektere deres? Samfunnet har kommet langt, men på dette planet med menneseverdi og rettigheter har det kommet skjeivt ut!

Det er som oftest kun enkelte individers liv som ikke respekteres. Ikke helt ulikt måten du selv ser på enkelte individer.

 

Sist, men ikke minst, skal du ha skryt for å ha levert et ryddig og saklig inlegg. Fortsett med det :)

 

Jeg har forklart ang. statsannsatte som tar livet av mordere. Dem de tar livet av er selv mordere og de avliver dem på en svært human og mild måte. Dette er noe de har som jobb og de raser ikke rundt og dreper folk med kaldt blod i hverdagen.

 

Så du mener det ikke er viktig å prioritere de pårørende til offeret framfor mordren?! Deg om det.

 

Det er faktisk enda enklere enn du vil ha det til: Dreper man et menneske er man ikke skikket til å leve!

 

Hvilke ulemper oppstår ved å henrette mordere?

 

Jeg har for lengst forklart hvorfor de er umennesklige. Som jeg har nevnt før i tråden skal du ikke tro for mye på hva morderne sier. De kan alltids spille som om de faktisk har forbedret seg og er klar til å begynne et nytt og bedre liv, men det kan alltids være løgn. Forøvrig er det helt uinteressangt da de i utgangspunktet ikke fortjener en ny sjanse!

 

De jeg ikke respektere er mordere! Hva er galt med det?

 

Jeg har vært sakelig i denne tråden hele tiden. Du skal ha skryt fr å ha besvart innlegget, men hva med å samtidig besvare det jeg skrev til deg istedefor bare det jeg skrev til Rampage?!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...