Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Skulle norge ha praktisert dødstraff?

Dødsstraff i Norge  

508 stemmer

1. 1. Mener du Norge burde praktisere dødsstraff?

• Ja
      122
    • Nei
      367
    • Ingen formening
      19

Anbefalte innlegg

Til dere som forsvarer mordere.

Hvor mye er et menneskeliv verd for dere? 100.000, 10.000, 10, 100, 1.000.000 kroner? Hvor mange år i fengesel er et menneskeliv verd for dere? Altså, hvor mange år må man sitte i fengesel før man har gjort opp for seg? Det virker på meg som at det er oss som er for dødsstraff som faktisk respekterer menneskeliv. Dere andre sier jo rett ut at det er greit å drepe andre, en smekk på lanken så er alt bra igjen. Skam dere!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det virker på meg som at det er oss som er for dødsstraff som faktisk respekterer menneskeliv.
Lett omskriving:"Det virker på meg som at det er oss som er for å sette giftsprøyter i andre mennesker som faktisk respekterer menneskeliv." Høres veldig logsik ut, ja? :no: Spesielt når det kommer fra en som likestiller menneskeliv med flueliv, rotteliv og hundeliv, og som synes det er en grei attåtnæring å ale opp mennesker til løvefôr...

Dere andre sier jo rett ut at det er greit å drepe andre, en smekk på lanken så er alt bra igjen.
Hvor ble det der hevdet, mon tro - jeg fikk det ikke med meg? Kan du være så vennlig å gi en link til dette utsagnet?

Skam dere!
Antar du må snakke om noen andre enn meg?
Lenke til kommentar
Til dere som forsvarer mordere.

Hvor mye er et menneskeliv verd for dere? 100.000, 10.000, 10, 100, 1.000.000 kroner? Hvor mange år i fengesel er et menneskeliv verd for dere? Altså, hvor mange år må man sitte i fengesel før man har gjort opp for seg? Det virker på meg som at det er oss som er for dødsstraff som faktisk respekterer menneskeliv. Dere andre sier jo rett ut at det er greit å drepe andre, en smekk på lanken så er alt bra igjen. Skam dere!

Det går ikke an å sette en pris på et menneskeliv. Alt i livet dreier seg ikke om kroner og øre.

Problemet ditt er denne øye for øye-tankegangen din. Den hindrer deg å tenke rasjonelt. Hva med å gi familien til et voldtektsoffer sjangsen til å voldta voldtektsmannen? Eller hva med at familien til et barn som er kjørt ned av en fyllekjører få lov til å kjøre ned barnet til fyllekjøreren? Hva med at en som er utsatt for drapsforsøk skal få lov til å utføre et drapsforsøk mot den gjerningsmannen? Men om han lyktes, så må jo han henrettes selvsagt.

Lenke til kommentar
Til voldsromantikerne her:

Hvor mange fullstendig uskyldige mennesker må dø på grunn av galskapen dere representerer, før dere innser at dere er selve reinkarnasjonen av det umenneskelige, om det skulle eksistere noe slikt?

Hvor mange uskyldige må sone fengselsstraff før dere innser at dere er selve reinkarnasjonen av det umenneskelige, om det skulle eksistere noe slikt?

Lenke til kommentar
Til voldsromantikerne her:

Hvor mange fullstendig uskyldige mennesker må dø på grunn av galskapen dere representerer, før dere innser at dere er selve reinkarnasjonen av det umenneskelige, om det skulle eksistere noe slikt?

Hvor mange uskyldige må sone fengselsstraff før dere innser at dere er selve reinkarnasjonen av det umenneskelige, om det skulle eksistere noe slikt?

Det er selvfølgelig et svært stort problem. Hver eneste person som fengsles uten å være skyldig er en person for mye.

Men man kan i alle tilfeller sette fri personen om vi snakker om fengselsstraff.

Det kan man ikke om noen blir myrdet etter ordre fra rettslige instanser.

Og jeg har ikke fått noe svar, hvordan kan dere forsvare at man kan komme til å myrde uskyldige mennesker?

Lenke til kommentar

Dødsstraff er en bestialsk og grusom form for avstraffelse basert på hevn. Heldigvis har de fleste oppegående samfunn sluttet med denslags for lenge siden.

Men det skremmer meg litt å se at så mange her på forumet er for dødsstraff. Får endelig håpe majoriteten bare er noen forvirrede tenåringer som skal kjekke seg.

Jeg mener vi har et bra straffesystem her i Norge. Vi trenger heller ikke livstidsstraff. Man trenger ikke ødelegge livene til folk bare fordi man vil ha hevn.

Lenke til kommentar
Vi har en metode for å gjenopplive døde, akkurat som dere har en metode for å skru tiden tilbake og gi tilbake de tapte årene for et menneske som har sittet uskyldig i fengsel. Fiffig, ikke sant?

Nei, du bortforklarer deg på en slik måte at jeg ikke ser noe poeng i å svare utover dette.

Ellers må jeg takke både Wartom og spellbound for meget gode innlegg.

Lenke til kommentar

Det er ikke jeg som bortforklarer ting, det er det dere som gjør. Dere lukker øynene for de problemer som er med dagens straffeutmålinger, men ser veldig godt det ene problemet med dødsstraff - forøvrig et problem vi allerede har, uskyldige kan bli dømt. Jeg synes det er veldig overraskende at dere ikke har noe problem med å la uskyldige sitte 21 år i fengsel, mens det er helt tullete å avlive mordere fordi vi kan være så uheldige å avlive uskyldige.

Du må gjerne takke dem for gode innlegg, men de siste postene her er jo på viddene. De kommer med ubegrunnede påstander. Det er ikke en god måte å diskutere på. Jeg har rett fordi du tar feil, er en tullete holdning i mine øyne.

Ett annet argument er at vi, som siviliserte mennesker, ikke kan ta en eneste sjanse på at en uskyldig person blir dømt til dødstraff.

Da vil jeg gjerne høre hvorfor det er greit å avlive en hund som biter.

Jeg mener vi har et bra straffesystem her i Norge. Vi trenger heller ikke livstidsstraff. Man trenger ikke ødelegge livene til folk bare fordi man vil ha hevn.

Hvis man vet at man risikerer dødsstraff for drap, er det da ikke ens egen skyld at man får straffen hvis man allikevel velger å drepe? Det er ikke min skyld at mordere dreper, det er ene og alene deres eget valg. Det er mulig at det går på intelligens, ikke vet jeg. Du mener at det er bra at kriminelle i fengsel har det bedre enn folk som lever på sosialstønad?

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen begynner å bli veldig kjedelig. Vi som er mot dødsstraff kommer med skikkelige argumenter som har rot i virkeligheten, mens de som er mot kommer med tulleargument som kan kokes ned til at de later som om de vet hvordan mennesker som har drept andre mennesker tenker, uten at de kjenner dem!

De prøver å skape tyngde i sine utsagn med ord som monster, kaldblodig, kald, blodtørstig, gal og bruker utropstegn veldig mye, som ihvertfall for meg ser ut som at de kjemper en nytteløs kamp, og det vet de.

Jeg har ikke skrevet så veldig mye i denne tråden, men jeg har deltatt i endel diskusjoner angående emnet tidligere, og gidder rett og slett ikke å bruke så mye tid på å prate til en gjeng stoler.

Jeg vil anbefale dem som prøver å diskutere med disse møbelartiklene å bare kutte diskusjonen nå, for det ser ikke ut som at det går gjennom, og vi hører akkurat det samme argumentet hele tiden: "Alt jeg sier er at jeg mener at".

Det er det samme hele tiden, og det eneste er at det blir formulert på forskjellige måter.

Jeg skulle virkelig ønske at dødsforkjemperne kom med skikkelige argumenter som ikke omhandler kostnader, og komme med kilder til alle fakta de har kommet med.

Simon Aldra: Du er en meget god debattant, og jeg skulle med største glede og ære hatt en debatt med deg, for jeg tror virkelig det kunne bli meget interessant. Men selv dine evner biter ikke på stein ser det ut til, og jeg vil anbefale deg å ikke bruke mer slitasje på tastaturet på denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Dødsstraff er en bestialsk og grusom form for avstraffelse basert på hevn. Heldigvis har de fleste oppegående samfunn sluttet med denslags for lenge siden.

Men det skremmer meg litt å se at så mange her på forumet er for dødsstraff. Får endelig håpe majoriteten bare er noen forvirrede tenåringer som skal kjekke seg.

Det handler om rettferdig straff, ikke om hevn!

Forøvrig er det ingen grunn til å forsvare mordere når de alt har drept noen! Du snakker om ikke å ødelegge andres liv, men mordere har fratatt andre deres liv!

Lenke til kommentar

bla...blallbla...bla... uskyldig.....bla bla bla.

hva om bevisene er 200% korrekte at de er massemordere, hvorfor beskytter dere individet da?

gi meg et ærlig svar, ville du blitt venn men en barnemorder og leder for norsk pedofil AS?

hvorfor skal man beskytte dem som er 100% massemorder? om man dømmer uskyldig er ikke dommen som er feil, men bevisene, retten og ikke minst at man feilet. her snakker vi som er for dødstraff ikke mot uskyldige men de som er klare skyldig som dokter josef mengele, bin laden, hitler,

jeg vil gjenta noe jeg leste her om dagen

kilde: http://arkiv.nettavisen.no/Nyhet/204664/Sl...r+morderen.html

seriemorderens følgende kjennetegn, ifølge Noreik:

De mangler empati, det vil si evnen til å sette seg inn i andres situasjon.

Noen er sadistiske: De får en viss tilfredsstillelse ved å drepe, men de behøver ikke være seksuelle avvikere av den grunn. Måten de oppfatter verden på, står høyere enn den alminnelige lovgivning. De mener de opptrer «riktig». De innser ikke at de gjør noe galt. En seriemorder kan for eksempel ikke godta at samfunnet tillater prostitusjon og av den grunn ta livet av prostituerte.

blant annet vil jeg spørre, ville jack the ripper fortjent å leve i nabolaget ditt?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...