Gå til innhold

Skulle norge ha praktisert dødstraff?


Dødsstraff i Norge  

508 stemmer

  1. 1. Mener du Norge burde praktisere dødsstraff?

    • Ja
      122
    • Nei
      367
    • Ingen formening
      19


Anbefalte innlegg

Men du synes ikke det er forkastelig og forjævlig at mordere som dreper andre med kaldt blod kan slippe ut etter ca. halve dommen for god oppførsel?

Det kan så være. Da får man jo kjempe for strengere praktisering av muligheten for å slippe ut for god oppførsel.

 

Du synes det er helt greit at mordere skal få mat og drikke, en luftegård å gå rundt i, muligheten til permisjon mm?!

Ja, i utgangspunktet. Av flere grunner. For det første permisjon, siden de fleste drap i Norge begås i affekt, og derfor ikke forteller så mye om ondskap, om det er det vi skal frem til.

 

Og mordere er mennesker. Derfor skal de ha mat og drikke, og de skal kunne være i en luftegård.

 

Det er så grunnleggende at jeg ikke gidder å argumentere mer rundt det, det er rett og slett selvfølgelig.

 

Men blir den skyldige henrettet så utgjør ikke vedkommende noen fare lenger!

Tja, da kan du jo kjempe for lengre fengselsstraffer?

 

Og er det ikke en ide å se på saksforhold, og ikke minst rehabilitering i ettertid, slik at man kan gjøre noe praktisk med et problem?

 

Alt du skriver her er latterlig, dumsnillt og totalt på jordet!

 

Hvilken garanti har du for at disse galningene lar andre være i fred bare fordi de holder seg rolige i fengselet og slipper ut for god oppførsel? INGEN!

 

Og hvilken garanti har du for at de vender tilbake etter permisjon? INGEN!

 

At Jan Helge Andersen fikk permisjon for å feire jul sammen med familien sin var en katastrofe! Psykopater og monstre som voldtar og dreper barn har ingen ting på åpen gate å gjøre!

 

Og nei, mordere er ikke mennesker! De er onde, kalde vesner som er feilskapt og som bør utryddes som de skadedyrene de er! Har man først tatt livet av et annet menneske fortjener man ikke å bli behandlet som et selv! At man skal sløse bort mat og drikke på dem samt gi dem muligheten til å vandre litt rundt og trekke frisk luft er grusomme feil og totalt ufortjent!

 

Som sagt er det ingen vits å ha dem lengre i fengsel. Det er bare å sette giftsprøyten jo før jo heller!

 

Og det er ingen vits å forsøke å rehabilitere slike monstre for det gjør ikke om på ugjerningene de står bak! De fortjener ikke en ny sjanse uansett!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er tydelig at du har store moralske kvaler ved å aktivt gå inn for å ta livet av mennesker og derfor er nødt til å dehumanisere dem for å kunne forsvare overfor deg selv at du er tilhenger av statlig drap.

 

Hva snakker du om?

 

Mordere har forspilt sin sjanse og fortjener ikke en ny! Det er ingen vits å ha dem sittende på en celle eller la dem labbe rundt i en luftegår i år etter år og ikke fortjener de det heller! Husk at de har drept andre mennesker og at disse offrene har etterlatte som blir sittende igjen med sorgen.

 

Istede for å gå inn for å å være human og snakke om å leve i et demokrati så se på realiteten: Mordere har drept andre og fortjener dermed ikke livet selv!

Lenke til kommentar
Det er tydelig at du har store moralske kvaler ved å aktivt gå inn for å ta livet av mennesker og derfor er nødt til å dehumanisere dem for å kunne forsvare overfor deg selv at du er tilhenger av statlig drap.

 

Hva snakker du om?

At du gjør det samme overfor deg selv som kommandører gjør overfor soldater for å gjøre dem i stand til å drepe fienden.

 

Mordere har forspilt sin sjanse og fortjener ikke en ny! Det er ingen vits å ha dem sittende på en celle eller la dem labbe rundt i en luftegår i år etter år og ikke fortjener de det heller! Husk at de har drept andre mennesker og at disse offrene har etterlatte som blir sittende igjen med sorgen.

Interessant at du kan generalisere mordere slik, akkurat som man i militæret i krigstid generaliserer fienden, dehumaniserer ham slik at soldatene ikke har noe problem med å ta livet av fienden, men ønsker å skyte så mange fiender som mulig. Gruppen mordere er like forskjellig som gruppen tyver. Noen er rett og slett rape galen og koblet sammen feil i hodet, andre har drept i affekt, andre har drept som hevn, andre har drept for økonomisk vinning. Svært få har drept fordi de liker å drepe, vi har svært få tilfeller av seriemordere og lystmordere her i landet.

 

At det er etterlatte som må bearbeide sorgen er greit nok, men jeg kan ikke se at det er noen grunn til at staten skal ta livet av mennesker.

 

Istede for å gå inn for å å være human og snakke om å leve i et demokrati så se på realiteten: Mordere har drept andre og fortjener dermed ikke livet selv!

Hvor er logikken i dette?

Lenke til kommentar

Det eneste jeg gjør er å si sannheten, nemelig at mordere har forspilt sin sjanse, ikke fortjener en ny og at det beste er å sette en rask giftsprøyte på dem. Jeg prøver ikke å få fram krigshissing om det er det du mener.

 

Interessangt hvordan du forsvarer mordere. Du sier at noen har drept for hevn og noen for økonomi. Mener du at disse to tilfellene unnskylder drap? Og du sier at noen har drept i affekt. Mener du at det unnskylder drap? Det eneste tilfelle der det er greit å drepe er når en annen prøver å drepe deg og du handler i rent selvforsvar.

Joda, man har noen som kalles gale. Husk først og fremst at det skal noe til før de blir regnet som så utillregnelige at de ikke kan stilles til annsvar for sine handlinger. Dersom det virkelig skulle vise seg at de er så mentalt syke at de ikke kan stilles til annsvar (noe som skjelden er tilfellet) så kan man jo plassere dem på en pollstret celle resten av livet.

 

Offrenes etterlatte er langt mer å prioritere enn de skitne morderne! Tenk om disse etterlatte stadig må gå rundt å tenke på om drapsmannen er i fengsel eller er fri, er i fengsel eller på permisjon, om de kan møte ham/ henne på gaten på vei til butikken osv.

 

Nå tenger heller ikke offrenes etterlatte å brukes som argument for at mordere skal henrettes da det faktum at morderen har drept et annet menneske er mer en grunn nok!

 

Hvor logikken i å se på realiteten er? Det burde vel si seg selv: Fordi at morderen har tatt et liv og ikke fortjener sitt eget liv lenger ER realiteten!

Lenke til kommentar
REALITETEN er at det er latterlig å henrette noen for å vise at drap er galt.

Så enkelt er det faktisk. Og det viser at det i det hele tatt er latterlig med dødsstraff. Jeg ser jo her at det er mange som har en glipp i logikken sin, men prøv i det minste å forstå nettopp dette jeg har quotet her.

Lenke til kommentar
Jeg prøver så absolutt ikke å fornærme deg, hvis du oppfatter det sånn så må det vel være for at du selv innså hvor idiotisk det var å velge dødsstraff som den eneste faktoren som påvirker kriminalitet. Tvert om, så prøvde jeg å få deg til å bruke hodet fremfor følelser og tillærte religiøse overbevisninger som grunnlag for debatten.

I så fall må du slutte å vingle som en slange med språket ditt.

 

At du har et annet, langt mer blodtørstig og inhumant livssyn enn meg, og da er jeg ikke så redd for å tro på folks menneskerettigheter.

 

Hva mener du om menneskerettigheter?

 

Har du motforestillinger mot å avlive en hund som biter ett menneske? Fortjener ikke hunden en luftegård, mat og drikke? Hvorfor er det i så faall så grunnleggende at mennesker fortjener dette, mens en hund ikke gjør det?

Jo, det er et interessant spørsmål. Jeg har ofte tenkt på det. Men uansett hvor mye vi tenker på det, er et menneske mer verdt enn et dyr. Det bare er slik.

 

Men det er et interessant dilemma, og jeg forstår hva du mener.

 

Det vi kan si med sikkerhet er at hunder ikke biter av ondskap. Hunder biter oftest fordi unger plager dem eller at instinktene, de tross alt er født med, tar overhånd.

Helt korrekt, men siden vi ikke regner hunder å være like mye verdt som mennesker er terskelen for å avlive hunden en million ganger lavere.

 

Hvorfor skal et menneske behandles mildere enn en hund? En hund dømmes til døden så fort den setter tennene i et menneske. Hvis et menneske bruker motorsag for å ta livet av hundre andre mennesker i Norge, så er det maks 21 års fengsel - med eventuell sikring. På hvilket grunnlag kan DU forsvare en slik praksis?

I dagens rettssystem kan du dømmes til forvaring, og i teorien holdes inne resten av livet ditt. Glem ikke det.

 

Dette handler ikke om hva jeg kan forsvare. Jeg kan forsvare alt som hindrer staten i å drepe et menneske. Hvordan kan du forsvare å støtte drap?

 

Alt du skriver her er latterlig, dumsnillt og totalt på jordet!

Takk for et hyggelig, informativt og interessant svar.

 

Hvilken garanti har du for at disse galningene lar andre være i fred bare fordi de holder seg rolige i fengselet og slipper ut for god oppførsel? INGEN!

Ingen, men historien viser at folk som rehabiliteres klarer seg mye mye bedre enn de som ikke rehabiliteres.

 

Og hvilken garanti har du for at de vender tilbake etter permisjon? INGEN!

Ingen, selvfølgelig. Men de fleste vender tilbake.

 

At Jan Helge Andersen fikk permisjon for å feire jul sammen med familien sin var en katastrofe! Psykopater og monstre som voldtar og dreper barn har ingen ting på åpen gate å gjøre!

!!!!!!!!!!!

 

Og nei, mordere er ikke mennesker! De er onde, kalde vesner som er feilskapt og som bør utryddes som de skadedyrene de er!

Du lurer ikke på å åpne leirer for mordere? Der de kan jobbe hardt for maten?

 

Har man først tatt livet av et annet menneske fortjener man ikke å bli behandlet som et selv! At man skal sløse bort mat og drikke på dem samt gi dem muligheten til å vandre litt rundt og trekke frisk luft er grusomme feil og totalt ufortjent!

Kanskje. Hva med deg, bøddelen. Bør ikke du myrdes fordi du er en morder når du dreper morderen?

 

Som sagt er det ingen vits å ha dem lengre i fengsel. Det er bare å sette giftsprøyten jo før jo heller!

 

Og det er ingen vits å forsøke å rehabilitere slike monstre for det gjør ikke om på ugjerningene de står bak! De fortjener ikke en ny sjanse uansett!

Sinna.

Lenke til kommentar
Og nei, mordere er ikke mennesker! De er onde, kalde vesner som er feilskapt og som bør utryddes som de skadedyrene de er! Har man først tatt livet av et annet menneske fortjener man ikke å bli behandlet som et selv! At man skal sløse bort mat og drikke på dem samt gi dem muligheten til å vandre litt rundt og trekke frisk luft er grusomme feil og totalt ufortjent!

 

Som sagt er det ingen vits å ha dem lengre i fengsel. Det er bare å sette giftsprøyten jo før jo heller!

 

Og det er ingen vits å forsøke å rehabilitere slike monstre for det gjør ikke om på ugjerningene de står bak! De fortjener ikke en ny sjanse uansett!

Ditt subjektive syn. Det er ikke opp til deg å bestemme hvem som er menneske.

 

Og nei, sigøynere er ikke mennesker! De er onde, kalde vesner som er feilskapt og som bør utryddes som de skadedyrene de er! At man skal sløse bort mat og drikke på dem samt gi dem muligheten til å vandre litt rundt og trekke frisk luft er grusomme feil og totalt ufortjent!

Lenke til kommentar
I så fall må du slutte å vingle som en slange med språket ditt.

 

At du har et annet, langt mer blodtørstig og inhumant livssyn enn meg, og da er jeg ikke så redd for å tro på folks menneskerettigheter.

 

Hva mener du om menneskerettigheter?

Jeg er ikke blodtørstig - jeg har ikke lyst til å drepe, men jeg ser det dessverre som et nødvendig onde å avlive f.eks mordere.

 

Jo, det er et interessant spørsmål. Jeg har ofte tenkt på det. Men uansett hvor mye vi tenker på det, er et menneske mer verdt enn et dyr. Det bare er slik.

 

Men det er et interessant dilemma, og jeg forstår hva du mener.

Det er ikke bare slik. Mennesker er ikke mer verd enn dyr. Hvis du mener det så får du jammen bevise det, utgangspunktet må jo være at alle har lik verdi.

 

Helt korrekt, men siden vi ikke regner hunder å være like mye verdt som mennesker er terskelen for å avlive hunden en million ganger lavere.

Jeg gjør det og derfor er ikke terskelen min større for å avlive ett mannevondt menneske enn en mannevond hund.

 

I dagens rettssystem kan du dømmes til forvaring, og i teorien holdes inne resten av livet ditt. Glem ikke det.

 

Dette handler ikke om hva jeg kan forsvare. Jeg kan forsvare alt som hindrer staten i å drepe et menneske. Hvordan kan du forsvare å støtte drap?

Du støtter jo drap på alle andre dyr enn mennesker tydligvis, så du er jo en hykler. Jeg er så ærlig at jeg faktisk innrømmer at vi ikke har større verdi enn alle andre. Hvem er du til å si at du er mer verd enn de andre dyra på denne planeten? Du har ikke engang noe argument for det, du bare konstaterer at det er slik - beklager å måtte skuffe deg, det er ikke sånn verden fungerer. Jeg kan ikke bare si at du har stjålet en bil - jeg må bevise at det er sant hvis utsagnet mitt skal få noen som helst substans.

 

Jeg vet ikke om du er religiøs, men ut fra din argumentasjonsrekke så vil jeg nesten anta det. Stemmer det?

 

 

Ingen, men historien viser at folk som rehabiliteres klarer seg mye mye bedre enn de som ikke rehabiliteres.

Er det noen grunn til at vi skal la mordere få muligheten til å rehabiliteres? Mener du virkelig at folk skal kunne rydde andre av banen, sone, for så å nyte fruktene av mordet? En meget skremmende holdning synes jeg.

 

Du lurer ikke på å åpne leirer for mordere? Der de kan jobbe hardt for maten?

Jeg har vært inne på tanken faktisk. Straffearbeid hadde egentlig vært en meget god løsning, for da får kriminelle muligheten til å betale tilbake noe av kostnadene de har påført samfunnet.

 

Kanskje. Hva med deg, bøddelen. Bør ikke du myrdes fordi du er en morder når du dreper morderen?

Mener du virkelig at dyrlegen som avliver en mannevond hund er en morder? En merkelig måte å tenke på synes jeg. Er slaktere, mordere?

Lenke til kommentar
Og fordi han har tatt ett liv, må vi vise at det å ta liv er galt og sender bøddelen fram. Det er så fantastisk.

 

Det å drepe er galt! De som dreper har forspilt sine sjanser. Vi må drepe de. REALITETEN er at det er latterlig å henrette noen for å vise at drap er galt.

 

Hvor mange ganger må jeg forklare følgende: Det er en enorm forskjell på et kaldblodig drap samt det å henrette en kaldblodig morder!

 

Mordere som dreper folk ved knivstikking, drukkning, kveling el. avslører seg som voldelige og kaldblodige psykopater som er villige til å ta liv uten å blunke. Det er også skjelden at du finner noen anger hos dem!

 

Det andre er en statsansatt som ikke bedriver drap på fritiden, men som setter en enkel giftsprøyte på disse psykopatene, hvilket er langt mildere enn de fortjener!

 

Realiteten her blir vel heller at man henretter mordere ettersom mordere ikke har noe mer her i verden å gjøre samt at man viser at drap får konsekvenser!

Lenke til kommentar
Alt du skriver her er latterlig, dumsnillt og totalt på jordet!

Takk for et hyggelig, informativt og interessant svar.

 

Hvilken garanti har du for at disse galningene lar andre være i fred bare fordi de holder seg rolige i fengselet og slipper ut for god oppførsel? INGEN!

Ingen, men historien viser at folk som rehabiliteres klarer seg mye mye bedre enn de som ikke rehabiliteres.

 

Og hvilken garanti har du for at de vender tilbake etter permisjon? INGEN!

Ingen, selvfølgelig. Men de fleste vender tilbake.

 

At Jan Helge Andersen fikk permisjon for å feire jul sammen med familien sin var en katastrofe! Psykopater og monstre som voldtar og dreper barn har ingen ting på åpen gate å gjøre!

!!!!!!!!!!!

 

Og nei, mordere er ikke mennesker! De er onde, kalde vesner som er feilskapt og som bør utryddes som de skadedyrene de er!

Du lurer ikke på å åpne leirer for mordere? Der de kan jobbe hardt for maten?

 

Har man først tatt livet av et annet menneske fortjener man ikke å bli behandlet som et selv! At man skal sløse bort mat og drikke på dem samt gi dem muligheten til å vandre litt rundt og trekke frisk luft er grusomme feil og totalt ufortjent!

Kanskje. Hva med deg, bøddelen. Bør ikke du myrdes fordi du er en morder når du dreper morderen?

 

Som sagt er det ingen vits å ha dem lengre i fengsel. Det er bare å sette giftsprøyten jo før jo heller!

 

Og det er ingen vits å forsøke å rehabilitere slike monstre for det gjør ikke om på ugjerningene de står bak! De fortjener ikke en ny sjanse uansett!

Sinna.

 

Fint at du liker svaret mitt og ser på det som hyggelig, informativt og interessangt.

 

Hvordan kan du forsvare å slippe mordere ut igjen eller å gi dem permisjon når du samtidig innrømmer at det hverken finnes garanti for at de bedrer segf etter å ha sonet straffen samt at det ikke er noen garanti for at de vender tilbake etter permisjon?

 

Å si at det har vist seg at de som rehabiliteres klarer seg bedre holder ikke da dette ikke nødvendigvis gjelder for andre. Plutselig kan man slippe ut en sinnsyk type som ikke har forandret seg i det hele tatt, men som har klart å lure leger og psykologer i fengselet til å tro det.

 

Likeldes holder det ikke å si at de fleste vender tilbake etter permisjon når dette ikke nødvendigvis er tilfelle for alle. Hva om folk som har begått drap og som fortsatt er fullt villige til å gjøre det for permisjon og ikke vender tilbake når permisjonen er over? Hva om dette resulterer i at galningen begår enda et drap?! Vil du da fortsatt slå deg til ro med å si "De fleste vender tilbake"?

 

Med tanke på alle utropstegnene dine som svar regner jeg med at du er enige i at monstre ikke har noe å gjøre på åpen gate.

 

Nei, jeg mener ikke at mordere skal få jobbe hardt for maten hverken i fengsel eller i leirer. Jeg er imot at mordere skal få leve et eneste sekund til etter at det er bevist at de er skyldige!

 

Se på svaret mitt til Rampage så ser du hvorfor/ hvordan man ikke sidestiller en morder samt en bøddel som du kaller det.

 

Å være imot forsøk på rehabilitering samt fengsel for mordere istedefor henrettelse har ingen ting med å være sint å gjøre. Det har med fornuft!

Lenke til kommentar
Og nei, mordere er ikke mennesker! De er onde, kalde vesner som er feilskapt og som bør utryddes som de skadedyrene de er! Har man først tatt livet av et annet menneske fortjener man ikke å bli behandlet som et selv! At man skal sløse bort mat og drikke på dem samt gi dem muligheten til å vandre litt rundt og trekke frisk luft er grusomme feil og totalt ufortjent!

 

Som sagt er det ingen vits å ha dem lengre i fengsel. Det er bare å sette giftsprøyten jo før jo heller!

 

Og det er ingen vits å forsøke å rehabilitere slike monstre for det gjør ikke om på ugjerningene de står bak! De fortjener ikke en ny sjanse uansett!

Ditt subjektive syn. Det er ikke opp til deg å bestemme hvem som er menneske.

 

Og nei, sigøynere er ikke mennesker! De er onde, kalde vesner som er feilskapt og som bør utryddes som de skadedyrene de er! At man skal sløse bort mat og drikke på dem samt gi dem muligheten til å vandre litt rundt og trekke frisk luft er grusomme feil og totalt ufortjent!

 

For et godt innlegg... :roll:

 

Jeg snakker om kaldblodige mordere og du snakker om sigøynere.

Venligst prøv å holde deg seriøs selvom det sikkert er vanskelig.

Lenke til kommentar
Hvor mange uskyldige skal bli henrettet før tilhengerne av dødstraff skjønner at en så permanent avstraffelsesmetode er helt utilgivelig, for ikke å si oser av dobbeltmoral og barbarisme.

 

Hvor mange uskyldige må sitte i fengsel før de som mener at vi skal fengsle forbrytere forstår at det er utilgivelig og at en slik argumentasjonsrekke er et paradoks?

Lenke til kommentar

Med din logikk, hadde f.eks Åge Vidar Fjell som for 20 år siden eller noe i den duren ble dømt for drap blitt henrettet. Dommen er nå sett på som feilslått nok til at gjenopptakelsesnemda eller hva det nå heter tar opp saken igjen.

 

Det hadde vært mord på lik linje med selve drapet han ble dømt for om han som uskyldig skulle blitt henrettet.

 

Og de eksemplene er det mange av. Per Liland er et annet eksempel. Ifølge wikipedia så:

 

Professor dr.juris Anders Bratholm og førsteamanuensis dr.juris Ulf Stridbeck ved Universitetet i Oslo utførte i 1996 en undersøkelse for å se på hvor ofte uskyldige blir straffedømt[3]. De hevder at i perioden 1986–1996 kan over 144 personer være blitt uskyldig dømt i Norge.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Justismord

 

Kan sikkert doble det tallet hvis man hadde tatt hensyn til de 12 årene siden den undersøkelsen og.

Lenke til kommentar

I enkelte tilfeller så fabrikerer etterforskere bevis - det er alvorlig. Hvis etterforskere fortsetter å fabrikere bevis og dette fører til at noen blir uskyldig henrettet, ja da kan du sikkert forestille deg hva jeg kommer til å foreslå som passende straff. ;)

 

Nå får slike folk en liten smekk på fingrene, det er faen ikke sikkert at de mister jobben engang.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...