Gå til innhold

moring med kjetting og sementblokker..levetid?


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

vel vet at naboen min har noe lignende vet ikke hvor mye det veier men, jeg kan si en ting sikkert det suger skal du ha noe sort og solid noe. (dette som nabo har må jeg av og til flytte pga ekstremt høyvann så driver den) jeg personlig har en del fra en tre kverne 1,5 tonn som er cirka en kvadratmeter stor men ikke så høy. festet til dobba med tau som er beskytta med tess slange slik at ikke metallet sliter på det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
vel vet at naboen min har noe lignende vet ikke hvor mye det veier men, jeg kan si en ting sikkert det suger skal du ha noe sort og solid noe. (dette som nabo har må jeg av og til flytte pga ekstremt høyvann så driver den) jeg personlig har en del fra en tre kverne 1,5 tonn som er cirka en kvadratmeter stor men ikke så høy. festet til dobba med tau som er beskytta med tess slange slik at ikke metallet sliter på det.

 

 

noen som vet hvor lenge syrefast kjetting 8 mm holder??

trudde den holdt evig..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
vel vet at naboen min har noe lignende vet ikke hvor mye det veier men, jeg kan si en ting sikkert det suger skal du ha noe sort og solid noe. (dette som nabo har må jeg av og til flytte pga ekstremt høyvann så driver den) jeg personlig har en del fra en tre kverne 1,5 tonn som er cirka en kvadratmeter stor men ikke så høy. festet til dobba med tau som er beskytta med tess slange slik at ikke metallet sliter på det.

 

 

noen som vet hvor lenge syrefast kjetting 8 mm holder??

trudde den holdt evig..

 

Den holder en god stund.

Det som tar knekken på den er slitasje, slitasje på kjettingen der den er i bevegelse.

Syns 8mm var i tynneste laget, husk her er det slitasje over tid som knekker kjettingen.

 

Derfor blir sjeldent eller aldri galvanisert kjetting anbefalt.

Galvaniseringen slites bort og den ruster.

Kjøp heller vanlig kjetting, og bruk pengene på tykkere dimensjoner, da holder den lengre både når det gjelder rust og ikke minst slitasje pga. bevegelse og gnikking.

Og da mener jeg skikkelig tykke dimensjoner, gjerne det dobbelte av hva man først tenkte seg.

Dette tilfører også en del vekt slik at kjettingen beveger seg ikke så lett, noe som nedsetter faren for slitasje, eller i det minste reduserer den.

 

Betong holder også bra, alt etter blandingsforhold og armering.

 

Er blandingsforholdet ( c type ) god og armeringa det samme, holder dette lenge.

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
vel vet at naboen min har noe lignende vet ikke hvor mye det veier men, jeg kan si en ting sikkert det suger skal du ha noe sort og solid noe. (dette som nabo har må jeg av og til flytte pga ekstremt høyvann så driver den) jeg personlig har en del fra en tre kverne 1,5 tonn som er cirka en kvadratmeter stor men ikke så høy. festet til dobba med tau som er beskytta med tess slange slik at ikke metallet sliter på det.

 

 

noen som vet hvor lenge syrefast kjetting 8 mm holder??

trudde den holdt evig..

 

Den holder en god stund.

Det som tar knekken på den er slitasje, slitasje på kjettingen der den er i bevegelse.

Syns 8mm var i tynneste laget, husk her er det slitasje over tid som knekker kjettingen.

 

Derfor blir sjeldent eller aldri galvanisert kjetting anbefalt.

Galvaniseringen slites bort og den ruster.

Kjøp heller vanlig kjetting, og bruk pengene på tykkere dimensjoner, da holder den lengre både når det gjelder rust og ikke minst slitasje pga. bevegelse og gnikking.

Og da mener jeg skikkelig tykke dimensjoner, gjerne det dobbelte av hva man først tenkte seg.

Dette tilfører også en del vekt slik at kjettingen beveger seg ikke så lett, noe som nedsetter faren for slitasje, eller i det minste reduserer den.

 

Betong holder også bra, alt etter blandingsforhold og armering.

 

Er blandingsforholdet ( c type ) god og armeringa det samme, holder dette lenge.

Lenke til kommentar

tak mfor svar. trudde 8mm syrefast kjetting var det beste.. men 8mm kjetting har bruddstyrke(kraft før kjettingen ryker) på 3000kg. båten veier 3200kg så jeg kan i teorien nesten løfte båten i kjettingen, men så mye drag i kjettingen blir det jo aldri. samme hvor mye det blåser,.er det bedre med nylontau med bly inlegg enn kjetting??

Lenke til kommentar
tak mfor svar. trudde 8mm syrefast kjetting var det beste.. men 8mm kjetting har bruddstyrke(kraft før kjettingen ryker) på 3000kg. båten veier 3200kg så jeg kan i teorien nesten løfte båten i kjettingen, men så mye drag i kjettingen blir det jo aldri. samme hvor mye det blåser,.er det bedre med nylontau med bly inlegg enn kjetting??

 

Nei det er ikke bedre, fordi bly innlegget i nylontauet kan bli flisete og da gnager det av nylontauet.

 

Når det gjelder kjetting så er det uten tvil godstykkelse som gjelder.

 

Dette ut fra slitasje over tid, du skal ha en kjettinglengde på 3 ganger dybden der båten ligger hvis kjettingen går helt opp, og da vil den bli liggende og gnisse på bunnen, derfor er galvanisert ikke noe alternativ da dette slittes fort bort.

 

At du løfter båten med kjetting eller nylontau er greit nok, men disse blir utsatt for mere kraft en båtens vekt når det er uvær, høye bølger og sterk vind.

 

Båten blir da å rykke i tau / kjetting, noe som utgjør større kraft en dens egenvekt.

 

8mm syrefast kjetting kan snart få slitasjeskader, det er ikke tykke dimensjonen.

 

f.eks. 25mm vanlig kjetting har mye mere å slite på, den er også adskillig mye tyngre pr lengdemeter og beveger seg ikke så lett på bunnen, noe som reduserer slitasjen også.

Lenke til kommentar
takk for bra svar. vet noen hvor det går og få tak i 25mm vanlig kjetting?? holder til i drammens området..nog hva evt koster det pr meter.

 

Dere har da en ganske oppegående skipsverft i Drammen da :) eller hos noen skraphandlere.

 

Når det gjelder moring er det C35 betong som er motstandsdyktig mot salt.

Hvordan type bunn er det der du hat tenkt og ha moringen ?

 

Hvis det er sand/leirebunn er en stor flate og foretrekke da den suger seg bedre fast i bunnen,bruker selv en europall med en pallekarm som støpeform husk plast så du har mulighet til og fjerne pallen/karmen etterpå.

Sett gjerne pallen på en henger og kjør til et betongværk for påfyll,blir rimeligere en og fikse det selv.

 

Du skal normalt ha kjetting som er tre ganger så lang som dybden for og ta opp eventuelle bølger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...