do'h Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 jeg har bygg min egen pc og det gikk greit, og den har funka perfekt i en uke, men så gikk jeg in på biosen og forandra noe fre 100mhz til 280mhz, og da ble det stille... hverken skjerm eller tastatur får signaler... pc'n summer og går, men jeg får ikke sett hva som skjer... kan noen helpe meg eller må jeg ut med mer penger til nytt hovedkort.. ps. jeg har ikke penger til nytt hovedkort Lenke til kommentar
Blib Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 hahahahahaha. Beklager at jeg ler altså, men har du i det hele tat anelse på hva overkloking ER? LEs guiden på overklokking.no, der står det at man overklokker med rundt 2-3 Mhz av gangen og prøver og ser om det funker. De aller beste overklokkerene klarer ikke komme opp i 250Mhz engang, og du prøver på 280? Men til topic: Hvis du er heldig så er det muligheten til å sette ned FSBen igjen via noen switcher og brytere på hovedkortet ditt. Sjekk manualen.. Og ikke prøv deg på overklokking igjen før du vet hva det er. Slik høy overklokking som du har gjort gir en STOR risiko for at du har ødelagt noe viktig Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Du må nok resette biosen... Dette gjøres ved at du drar av en jumper, setter den i en annen stilling, for så å sette den tilbake igjen. Hvilken jumper det er, står godt forklart i hovedkortets manual :wink: Lykke til! Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Resett CMOS'en. Slå opp i instruksjonsboken hvis du er usikker på hvordan. Det du har gjort, er at du har satt opp RAM'en fra 100 til 280 MHz. Siden du helt sikkert har DDR, ville det ha blitt en frekvens på 560 MHz, noe som ingen brikke i dag tåler. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Unnskyld at jeg , men en fin tommelfingerregel er at man ikke skal røre noe man ikke vet hva er i bios. Prøv å reset CMOS, det er sikkert en jumper på hovedkortet. Les manualen. Lykke til! Lenke til kommentar
antiloop Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Resett cmos! Ved bios batteriet er det en jumper! Den dekker 2 av de tre pinnene som er der! Flytt den så den dekker de 2 andre pinnene og flytt så tilbake! Prøv å starte opp må nytt! Husk å ta ut strømkabelen før du gjør dette!!! Lenke til kommentar
mortizz Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 eller man kan bare ta ut batteriet og sette det inn igjen. Lenke til kommentar
Gabba Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Sorry man, men om du tar av prossessoren og ser under den vil du antagelig kjenne lukten av noe svidd + at den vil se svart/brun ut under. Siden PC'en var ny er antagelig hovedkortet "jumperless" og du må resette biosen, dette er ikke vanskelig, bare se i manualen. Viss prossessoren ikke lukter svidd kan det våre at den funker etterpå. Konklusjon, siden du ikke vet hva som skjer om man siller på FSB'en (100 --> 280MHz!!!!!) så bør du holde deg laaaaaangt borte fra boisen til du har lært mer. :wink: Lenke til kommentar
EchoSierra Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Hva slags kort, prossessor og ram har du? Det ser ut til å være front side bus (fsb) du har stillt på. Hvis den er satt så høyt er det fare for både det ene og det andre skulle jeg tro, uten at jeg kan så mye om grensene der. Så vidt jeg forstår er det vanlig at den er satt til 100 mHz default og ofte skal den da justeres til 133 mHz. Men her er det viktig og vite hva man gjør før en begynner å stille på noe. Dette kan i verste fall ødelegge de fleste komponentene på kortet, da den også er med å styrer frekvensen til cpu og ram. Lenke til kommentar
do'h Skrevet 30. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2003 jeg gjorde det dere sa, og nå funker den igjen, uten noe synlige skader.. det lukter ikke svidd, og alt ser oki doki ut.. takk for hjelpen.. jeg vet hva overkloking er, jeg viste bare ikke at det var det jeg gjorde nå Lenke til kommentar
panikk! Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Mulig vi tar i litt gutter. Prøv å resette bios først. let etter cmos jumper i hovedkort boka. Trekk ut pluggen (den lille svarte tingen) og sett den som det står i boka (vannligvis like ved). Vent noen sekunder og sett den så tilbake. Det burdet resette biosen. Forhåpentligvis så har bare dataen din nektet å starte på en så høy hastighet, tror neppe noe har svidd seg siden du ikke har forandra på volten, ikke sant???? Og tja har du ødelagt di fleste komponentene så har du jo lært en viktig leksjon, les manualen først, så hvis du er usikker på noe, spør noen som kan, få gjerne flere opinioner. Lenke til kommentar
Aerocker Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 takk for hjelpen.. jeg vet hva overkloking er, jeg viste bare ikke at det var det jeg gjorde nå Da bør du lære litt mer Lenke til kommentar
do'h Skrevet 30. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2003 mens jeg har dere her. jeg kjøpte en AMD XP 2200 1.8ghz.. men jeg får bare ut 1,35ghz det var derfor jeg hvar i biosen i det hele tat Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Da skal du sette FSB til 133. Lenke til kommentar
Konge Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Skal vel være FSB på 133 da og ikke 100 . Sett opp det tallet du først tabba deg ut på til 133 og save så skal du se du får fart på sakene igjen . Lenke til kommentar
airguard Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Den blir ikke ødelagt av slik tukling men den låser seg og biosen må resettes. Det du må gjøre for og få din xp2200 til og funke er og sette front busen fra 100 til 133 og da vil den gå som en xp2200 skal. Lenke til kommentar
do'h Skrevet 30. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2003 hvor mye større varme utviklng blir det da, nå ligger CPUen min på 40-50 grader.. hvor mye vamere blir den når jeg får full ytelse Lenke til kommentar
QTC Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 mens jeg har dere her. jeg kjøpte en AMD XP 2200 1.8ghz.. men jeg får bare ut 1,35ghz det var derfor jeg hvar i biosen i det hele tat Vist du bare får ut 1,35 ghz så må du nok sette FSB fra 100 mhz til 133 mhz. Dette gjør du med en jumper på hovedkort eller man gjør det i bios , avhengi av hvilke hovedkort du har Lenke til kommentar
do'h Skrevet 30. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2003 jeg er drit redd for å hærpe cpuen, over alt står det at man må passe på at cpuen ikke blir for varm... jeg tror 85 grader er max.. over det kan den bli ødelagt, så derfor der jeg lit redd for å skru på full ytelse.. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Den blir nok ikke så veldig mye varmere hvis du skrur opp til 100 mhz FSB. Den største temp-forskjellen kommer når du justerer opp vcore, og det trenger du ikke å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå