castorxx Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Som vi alle vet, endres reglene for poengberegning fra opptaket 2009 pga Kunnskapsløftet. Karakterpoenga vil bli rekna ut på grunnlag av alle karakterane på vitnemålet. Det vil ikkje lenger bli rekna middelverdi av fag med fleire karakterar. Fordjupingspoeng vil ikkje lenger bli gitt. Det gjeld òg for søkjarar med utdanning frå Reform 94 og ordingar før Reform 94. Realfagspoenga blir reduserte frå 6 til 4. Det vil bli gitt 1 realfagspoeng for faga matematikk R2 og fysikk 2 i Kunnskapsløftet, for 3MX og 3FY i Reform 94 og tilsvarande fag frå ordningar før Reform 94. Andre realfaglege fordjupingar gir 0,5 poeng pr fag. Sjølv om det er mogeleg å ta realfag som ved summering gir meir enn 4 poeng, vil det vere eit tak på 4 realfagspoeng. For militær-/sivilteneste eller folkehøgskole eller 60 studiepoeng/1 års høgare utdanning frå universitet eller høgskole vil tilleggspoenga bli reduserte frå 3 til 2. http://info.samordnaopptak.no/soeking_oppt.../endringar_2009 Som følge av dette, vil jo mest sannsynlig de fleste opptaksgrensene synke. Så hvor mye poeng "mister" du, i forhold til forrige søkeår? Selv håper jeg at jeg drar fordeler av de nye reglene, siden jeg ikke har noen fordypningspoeng å miste, og da tror jeg at andre taper mer poeng enn meg Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Slappingene som deg vinner på dette, ja. Jeg mister 4,5 poeng. Heldigvis har jeg plassen min på FysMat på NTNU lagt av allerede Lenke til kommentar
conolo Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Disse regelendringene gjør at de som går allmenn og ikke tar realfag taper mye! De kunne i stedet gått de såkalte "slappere" linjene som også gir generell studiekompetanse der det er mye lettere å få gode karakterer.. Skjønner ikke helt poenget med å ikke belønne de som går allmenn når det faktisk krever mer enn 3 år på media, helse og sosial eller formgivning etc.. Lenke til kommentar
castorxx Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 Jeg mener reglene gir en mye mer rettferdig poengvurdering. Fordypningspoengene var noe tull som gjorde at man kunne jukse seg til en hel haug med poeng. Nå må alle jobbe for å få høyset mulig karakter, uten å surfe igjennom på at man får ekstrapoeng bare for å være til stede i faget. På denne måten er det nettopp hvor "smart" du er som avgjør hvor mange poeng du får, og ikke hvor god du er til å manipulere systemet. Og "slappingene som meg" har faktisk jobba jævli hardt for de høye karakterene jeg har fått, og ligger over snittet til folk med fordypningspoeng. Men nå blir det mer rettferdig for oss med ambisjoner og få en riktigere bedømming, uten å måtte svi for avgjørelser om å ikke ta fordypningspoeng i senere tid, slik at ikke noen med lavere karakterer allikevel kommer foran grunnet urettferdige regler. Klart er det synd at man også kutter i realfagspoengene, da dette kan føre til at færre velger realfag på vgs. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Du vet hvorfor de kuttet fordypningspoengene? Fordi nå må alle ha flere fordypnignsfag, dermed var det ikke noen vits i å gi ekstra poeng for det. Den eneste måte å "surfe seg igjennom" videregående er å ikke ta fordypningsfag. Det er bare logisk at fordypningsfag skal gi ekstra poeng når en har muligheten til å la være å ta dem (og heller ta en haug med valgfag som ikke er karaktersatt og er på to timer i uken...), rett og slett fordi det er mye vanskeligere å få god karakter i fordypningsfagene, da disse krever mer jobb. Lenke til kommentar
castorxx Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 jo, klart jeg ser den. Men hva er målet for karatersetting? nettopp å måle elever opp mot hverandre. Objektivt sett, vil det å kutte fordypningspoengene gi en bedre refleksjon av de faktiske kunnskapene den enkelte elev sitter med. Er faget vanskelig? ja, så la heller elevene få lavere karakter da, enn å justere opp med ektrapoeng. Klart, jeg skjønner at disse poengene gir folk bedre motivasjon til å ta slike vanskeligere fag, og at man burde bli belønnet for dette. Men ettersom jeg har forstått det, blir det nå ikke mulig å velge slike andre unødvendige valgfag innenfor ditt allerede valgte studieprogram, så da er vel problemet løst. De aller vanskeligste fagene, får man jo realfagspoeng for, og vanskelighetsgraden på de resterende fagene, er nok ikke utslagsgivende ulik. Så uansett grunn til at de nå er fjernet, var det en bra avgjørelse Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Du sier jo selv, karakterene skal gjenspeile kompetanse. en som har valgt vanskeligere fag vil ha større kompetanse enn en som har surfet gjennom videregående ved å få timer fra å ha tatt lappen, hatt psykologi, friluftsliv og ballspill som valgfag osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå