Gå til innhold

Forskjell på Nikon AF 50mm f/1.4 og 1.8

Anbefalte innlegg

Har Nikon D80, og skal ha en linse som er god til portrettfotografering (stort sett baby/barn). Må kunne brukes både inne og ute uten bruk av blitz. Vil ha bilder hvor bakgrunnen er uklar. Har lest litt, og har skjønt at Nikon AF 50mm f/1.4 og 1.8 er bra linser. Men hva er den praktiske forskjellen på disse? Har forstått at den ene er mindre lyssterk, men hva utgjør dette faktisk? Er jo ganske stor prisforskjell.

Har dere evt. noen andre forslag.

Endret av Anki79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endel av prisforskjellen kommer av byggekvalitet.

Forskjellen på største blenderåpning, gjør at området som er i fokus blir mindre (ved større blender - mindre tall)

Når området i fokus blir mindre, blir også området ut av fokus mer uklar.

Nikon har jo også en ny AF-S versjon av 50mm f/1.4 som kan være verdt å vente på.

Lenke til kommentar

For ditt vedkommende er 50mm f1.8 sikkert mer enn nok. Hadde også vurdert en 85mm f1.8 om jeg var deg....

For den vanlige mann i gata holder derimot de meste. Selv bruker jeg Sigma 50-150mm f2.8 som gir masse kvalitetsbilder i mine øyne (og jeg er superamatør i forhold til reste av gjengangerne her inne)

eks fra Sigmaen som gir noe av det du kanskje ønsker:

http://farm4.static.flickr.com/3006/293462...2f9627acc_o.jpg

http://farm4.static.flickr.com/3009/293766...a22ce0496_o.jpg

og de som kjenner meg vet at jeg gir beng i etterbehandling og det mest avserte jeg gjør er å trykke "jeg prøver lykken" i picasa 2.0 :fun:

uansett gir sigmaen deg et objektiv som kan brukes til mye mer enn bare portretter. Dog vil nok 50mm f1.8 gi mest bang for da bucks, men for en som ikke er lidenskapelig opptatt av foto så holder det ofte med en sigma eller en 16-80 om man bruker den f.eks :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Er veldig amatør jeg ja, så er IKKE inni fotospråket. Men liker å ta bilder. Har en linse som jeg liker godt i det daglige (husker ikke akkurat hva det er, men den var et av alternativene når jeg kjøpte kamera). Problemet er at den trenger for mye lys, så jeg må bruke blitz inne ellers blir bildene helt uklare.

Hva er forskjell på 50 mm og 85 mm?

Lenke til kommentar
Hva er forskjell på 50 mm og 85 mm?

Helt nøyaktig 35mm

Det du kanskje trenger er en Sigma 30 mm f1.4

jo høyere tall foran mm desto smalere blir objektivet (linsa), noe som betyr at du som fotograf må lengre unna motivet for å få hele motivet med.

Endret av Ni kon
Lenke til kommentar
Hva er fordelene med den nye linsen du nevner i forhold til de to andre?

Den nye som kommer har innebygd fokusmotor.

Jeg kjenner ikke D80, men iallefall D40 etc må ha objektiv med fokusmotor innebygd, ellers virker ikke autofokus.

Sigma ville jeg ikke kjøpt om jeg var nybegynner,

du må iallefall være istand til å teste om autofokusen er nøyaktig.

Ellers kan du risikere å dra rundt på et objektiv som ikke er så skarpt som det skal være.

Forskjellen på 85 og 50mm er enkel matematikk: 85/50=1,7

Dvs at om du står på samme plassen å tar bilder med disse to objektivene, så vil et "motiv" fylle 1,7 ganger så mye av bildet med 85mm fremfor 50mm'ern.

Skal du ta innendørs bilder uten blitz - så er det stor blender som gjelder. f/1,4 "tåler" et halvt blendertrinn mindre lys enn f/1.8.

Lenke til kommentar

Nikon d80 har motor i huset..

Ryktene om Sigmas ekstremt dårlige fokus tror jeg er sterkt overdrevet :)

50mm er for smalt inne om du ikke bor i en gymsal. 30mm'n fra Sigma er ikke optimal, men kanskje den som gir mest bang for da bucks for trådstarter .)

Trådstarter: desto lavere tall foran mm desto mer av motivet får du med når du står på samme plassen og tar bilde. Dog får du ikke akkurat til den deilige bakgrunnen som du ønker difus spesielt godt når du kryper ned på mm'n :)

Lenke til kommentar
Ok, da skjønner jeg litt mer :) Men 85 mm må vel være ennå "verre" enn 50 mm da, hvis man må lenger unna jo høyere tallet blir.

Ang. motor i huset i forhold til i linsa, er det nødvendig med begge deler?

Til ditt innendørsbruk tror jeg 50mm kan være helt greit. 85mm blir fort veldig "trang" innendørs på en D80, men hvis du vil jobbe med portretter, hovedsaklig hodet, og liker "god" avstand til objektene, så er 85mm nær perfekt.

Du har autofokusmotor i kamerahuset, derfor trenger du ikke bekymre deg om det. De enkleste kameraene fra Nikon har ikke AF-motor i huset, dermed må en fokusere manuelt med f.eks 50mm/1.8. Det kan være et problem. Stadig flere objektiver kommer med egen AF-motor, så problemet krymper over tid.

Dersom du ikke er opptatt av helt knivskarp gjengivelse og topp kontrast, kan 50/1.8 dekke det meste av det du trenger. Forskjellen mellom den og 50/1.4 vil du hovedsaklig merke på blenderne 1.8-2.5. Pluss sjølsagt at du har 1.4 og 1.6 i tillegg. Men 50/1.4 er ganske soft på disse åpningene, så det er lurt å blende ned bittelitt. Vil du jobbe veldig mye på 1.8-2.2, bør du kjøpe 50/1.4, evt den nye versjonen som kommer. Jeg tror jeg ville prøvd med 50/1.8, var jeg deg. Om du skulle komme til å oppgradere, kan du selge det igjen, med bare noen få hundrelapper i tap. Så hadde jeg brukt det jeg sparer inn, som avsetning for flere lyssterke objektiver, f.eks 30/1.4, 35/2.0 og 85/1.8.

Lenke til kommentar
Ok, da skjønner jeg litt mer :) Men 85 mm må vel være ennå "verre" enn 50 mm da, hvis man må lenger unna jo høyere tallet blir.

Ang. motor i huset i forhold til i linsa, er det nødvendig med begge deler?

Skal du ta bilder av natur eller flere mennesker på en gang blir 50mm ofte for mye. For "hodeportretter" og bilder på avstand ut er 50mm kanskje litt lite.

Antagelig er en 50mm midt i blinken for det formålet du nevner (baby/barn). Jeg har en 50mm 1.8 selv, og har tatt hundrevis av bilder av vår sønn med denne. I lang tid etter fødselen var det nesten den eneste linsen jeg brukte.

50/1.4 er skarpere på de største blenderåpningene (som automatikken gir når det er lite lys inne), men i praksis er 1.8-varianten god nok for de fleste familiebilder. Den er et røverkjøp. Anbefales.

- Helge

PS: Har du en D80 så er det fokusmotor i huset. Da kan du bruke linser som ikke har fokusmotor (og disse to har ikke det). D40/D50 har derimot ikke fokusmotor, og da fungerer ikke autofokus med disse linsene.

Endret av HP
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen! Tror nok jeg går for den 50 mm 1.8 linsa, i og med at jeg er så nybegynner ennå. Kommer sikkert ikke til å se forskjell uansett ennå, så får jeg heller oppgradere etterhvert.

Er det noen steder man kan se eksempler på bildet tatt med de to ulike linsene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...