Gå til innhold

ministativ med kvalitet?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har vært hekta på fotografi i snart et år nå. Har skaffet meg en del utstyr, men ser at stativ er noe av det jeg kunne trenge snarest, spesielt nå som vinteren og lite lys er i anmarsj.

Men så har det seg sånn at eg ikke har så mye penger å rutte med, så om et lite ministativ kan duge. Hvordan er da de ministativene under 700? Går det an stole på stabiliteten osv..

Her trenger jeg tips og erfaringer. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avhenger av hva den skal holde oppe. Det er bare SLR Zoom-utgaven som så vidt meg bekjent er særlig brukbar til mer enn en entry-level-SLR og kitobjektiv (eller blitser, som jeg skal bruke en Gorillapod SLR til). Men jeg ville venta på den nye modellen, Focus. Den skal tåle opp til 5 kg, og ser ganske så solid ut.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Mer et spørsmål enn et svar: Kan en Gorillapod være tingen her?

Et spørsmål til: Er Gorillapod en stabil platform for macrobilder?

Søk på gorillapod på forumet. Mange tråder om den. Konklusjonen er vel stort sett at den ikke erstatter et skikkelig stativ, men kan være en nødløsning om man ikke har "det store stativet" tilgjengelig. Har kommet en enda større modell nå. Problemet er nok at det er mange bevegelige deler som blir slarkete etter bruk.

En huskeregel jeg leste på et forum:

Du kan finne billige og stabile stativ.

Du kan finne billige og lette stativ.

Men det er umulig å finne et billig, lett og stabilt stativ.

Lenke til kommentar
Det jeg egentlig er på utkikk etter, er vel et stativ med mer "vanlig" utseende, bare det er lite.

Og vil denne typen være bra nok for mitt canon 400d med canon 70-200f/4L?

Hva mener du med lite ?

Et stativ som ikke er høyere en 20/50 cm i total lengde ?

Har et som er ca 30cm det er bare helt ubrukelig til dslr.

Det billigeste stativet som fungerer/stabilt nok til dslr er nok velbon 600-R,men det er et fullblods stativ når det gjelder omfang,men du kan legge ut beina så du kommer helt ned til en ca20 cm over bakken.

Koster 799.- hos JP.

Edit:skal du bruke 70-200 er det og anbefale et stativ som tåler en kameravekt på minimum 4kg.

Edit II: her har du noen mini tripod fra BH.

http://www.bhphotovideo.com/c/shop/391/Tri...ni_Tripods.html

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...