surfer86 Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 dette skjer når jeg skal boote den nye kernelen min: kmod: failed to exec /sbin/modprobe -s -k block-major-22, errno=2 vfs: cannot open root device "1642" or 16:42 please append a correct "root=" boot option. kernel panic : ufs: unable to mount root fs on 16:42 jeg aner ikke hva det kan være, jeg har støtte for filsystemet jeg bruker og. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Usikker selv, men mulig du har spesifisert feil root i boot'en.. Kan du poste outputen fra disse: cat /proc/mounts cat /etc/grub.conf (hvis du bruker grub) Hvilken distro bruker du? Lenke til kommentar
surfer86 Skrevet 30. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2003 rootfs /rootfs rw 0 0 /dev/root /ext2 rw 0 0 /dev/hdd5 /mnt/lfs ext2 rw 0 0 /dev/hdc /mnt/hdc ext2 rw 0 0 devpts /dev/pts devpts rw 0 0 proc /proc rw 0 0 jeg bruker slackare 9.0 btw Lenke til kommentar
xeon Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Må nesten se hvordan grub.conf ser ut.. Antar at du bruker det.. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Vel, uansett.. spesifiser root til å være root=LABEL=/ i lilo da.. Mulig det er det som er feil.. Er overhodet ikke sikker på det, men det kan virke sånn.. EDIT: Veldig mulig jeg tar feil, usikker på dette.. Lenke til kommentar
surfer86 Skrevet 30. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2003 jeg har ikke noe der det står root= greier i lilo, skal jeg bare skrive av det du sa der? eller skal jeg adde noe mere? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Som sagt så har jeg ikke noe særlig peil på lilo, men du må spesifisere root altså: root=LABEL=/ i lilo.. Du kan jo forsåvidt prøve det på kommando linja når du skal starte opp.. (etter linux eller hva du kalte det). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå