traser3 Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Hei. Som dere kan se i emnetittelen så har jeg skrevet Singapore. Skal ut å reise snart og skal bla innom Singapore.Som gode nordmenn flest må man jo benytte seg av dette og få handlet litt nytt utstyr Så jeg lurer på om det er noen inne på forumet som har vært der og som kan gi noen gode råd for hvor en bør dra. Vet fra før at det er en butikk som mange anbefaler som heter 3:16, ligger i 3. etg i Fuan Center. Denne butikken har desverre ingen nettside. Så er det noen i forumet som vil anbefale noe så feel free til å dele info. Skal til Bangkok også, der er jeg noe mere kjent og kan her anbefale en særs fin og god Canon store som ligger i et fantastisk kjøpesenter. http://www.fotofile.net/contact.php http://www.mbk-center.com/en/index.asp mvh.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Utlandet er ikke lenger alltid så billig at det lønner seg å handle fotoutstyr der. Husk at du mister fem års reklamasjonsrett, og må sende kameraet tilbake til Singapore hvis du vil benytte garantitiden (som stort sett bare er ett år) og håpe at du får det tilbake igjen. Du kan heller ikke uten videre regne med å få med bruksanvisning på et forståelig språk, og mange jukser ved å ta ut alt ekstrautstyret som normalt følger med i Norge, så du må kjøpe dette i tillegg. Det kan også være at du må kjøpe ny batterilader til 500 kroner om denne ikke har riktig volt eller stikkontakt (har vært borte i de laderne som er nær umulig å koble til en adapter, og ikke er det lett å finne denne typen adaptere heller). Navnet på kameraet kan være annerledes (f.eks. Canon bruker forskjellige navn på modellene i de forskjellige verdensdelene), slik at man blir forvirret og tror man kjøper at annet kamera enn det man egentlig gjør, spesifikasjoner kan også være litt forskjellige. Husk også at om du kjøper varer til en verdi av totalt 6000 kroner, så må du betale 25% moms av dette ved innførsel til Norge. Går du på grønt, og blir tatt, så blir utstyret konfiskert og alt du sitter igjen med er en bot. Så med mindre du finner noe til nær halv pris, hadde jeg ikke tatt sjansen. Det er mye falske varer der nede også, og jeg har i min tid som fotoselger måttet skuffe veldig mange kunder med at det de har kjøpt i Østen dessverre ikke er ekte vare. Var til og med borte i en som hadde kjøpt et Canon kamera han ikke fikk til å funke... ikke så rart ettersom det bare var et tomt skall med et blylodd inni. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Husk også at om du kjøper varer til en verdi av totalt 6000 kroner Vil bare påpeke at det ikke er til en verdi av 6000.-,men kjøp av varer med en verdi over 6000.- Det som det kan være noe og tjene på er dyrere orginal objektiv og filter Endret 19. oktober 2008 av Nautica Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Vil bare påpeke at det ikke er til en verdi av 6000.-,men kjøp av varer med en verdi over 6000.- Men du kan ikke kjøpe to varer til hhv. 4000 og 5000 kroner uten å betale en krone i moms. Ettersom totalprisen går over 6000, må du betale moms på den ene varens totalverdi (da velger man selvsagt den til 4000 kroner). Kjøper man to varer til hhv 7000 og 8000 kroner må man betale moms av begge. Men har man samtidig kjøpt noe "småtteri" med en verdi på totalt under 6000 kroner, så behøver man ikke betale moms av dette "småtteriet". Lenke til kommentar
hallvis Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Kjøpte meg ganske grei og billig 40D pluss et par objektiver i Singapore i februar. Tjente nok ca 5000 på det, ja. Kan ikke anbefale noen spesifike butikker, men sjekk ut Simlin og Funan (tror jeg) shopping sentre. De har KUN elektronikk. Jeg brukte 2 dager til å gå rundt å prate med de forskjellige butikkeierne. Fikk et businesskort av dem hvor de skrev på prisen. så gikk jeg rundt og fikk dem til å konkurere med hverandre. Du merker veldig fort hvis noen er useriøse og unngå dem. Singapore er et veldig rikt land og det skal litt til for å få fake varer, men det kan jo hende. Det er en veldig liten butikk øverst i funan-senteret som er nesten bortgjemt. Veldig bra kompetanse og de prøvde ikke å trø varene ned i halsen på meg som om deres overlevelse stod på mitt kjøp. God pris og lite bullshit. Mer "seriøse" og dyrere butikker blir Harvey Normans på Simlin (tror jeg). Lykke til! Husk å kreve skatten tilbake på flyplassen! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Vil bare påpeke at det ikke er til en verdi av 6000.-,men kjøp av varer med en verdi over 6000.- Men du kan ikke kjøpe to varer til hhv. 4000 og 5000 kroner uten å betale en krone i moms. Ettersom totalprisen går over 6000, må du betale moms på den ene varens totalverdi (da velger man selvsagt den til 4000 kroner). Kjøper man to varer til hhv 7000 og 8000 kroner må man betale moms av begge. Men har man samtidig kjøpt noe "småtteri" med en verdi på totalt under 6000 kroner, så behøver man ikke betale moms av dette "småtteriet". Her er den riktige loven for innførsel § 3. Fastsettelse av varens verdi Verdien av en vare fastsettes ut fra detaljpris i innkjøpslandet. Er det tvil om verdien fastsettes verdien skjønnsmessig av tollvesenet på grunnlag av kjennskap til varens pris i innkjøpslandet eller detaljprisen i Norge. Er verdien av en enkelt vare høyere enn verdigrensene i § 4 og § 5, skal det svares toll og avgifter av hele varen. Varer som utgjør et sammenhengende hele og som har høyere verdi enn verdigrensen, kan ikke innføres toll- og avgiftsfritt over flere reiser eller av flere personer, uansett om de enkelte deler har en verdi som er lavere enn verdigrensen. § 4. Opphold i utlandet i minst 24 timer Reisende som har oppholdt seg i utlandet, Svalbard og Jan Mayen i minst 24 timer kan toll- og avgiftsfritt innføre varer til en verdi av inntil kr 6000,-. Innenfor denne verdigrensen kan det for følgende varer likevel kun innføres: Her har du hele loverket for innførsel http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...30110-0032.html Edit:fjernet noe unødvendig tekst Endret 19. oktober 2008 av Nautica Lenke til kommentar
danielhornaes Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Vil si meg enig i at Funan er et godt utgangspunkt. En god del fotobutikker der, og de fleste virker hakket mer serioese enn det man finner rundt chinatown og sim lim. Har selv gode erfaringer med harvey norman i kjelleren paa Funan, kjoepte et objektiv der med en fokusmotor som doede, og det tok meg knapt 15 sekunder aa faa byttet det inn i et nytt. Catahy photo i foerste etasje paa Peninzula plaza (rett over gata for Funan) er ogsaa ofte anbefalt, de har ogsaa litt bedre utvalg enn de overnevnte. www.clubsnap.com/forums er verdt en titt, med tanke paa priser og erfaringer med de forskjellige butikkene. God tur til Singapore! (beklager mangel paa norske tegn, engelsk tastatur for anledningen) Lenke til kommentar
Bellanca Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Cathay Photo er bra. Ellers er det mye å velge i på Funan. Ligg unna alle luringene som ligger på gateplan og pusher utstyr. Dyre priser, og flinke til å pushe ting du ikke trenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå