C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Howdy, folks! Jeg skal etter veldig mye vurderinger fram og tilbake skaffe litt mer lysturstyr. JEg fant nemlig ut at det er lettere å ta gode bilder når man har blitser enn det er å ta gode bilder når man sitter og geeker foran PC-en på utkikk etter det beste utstyret til de beste prisene. Jeg har endt opp med følgende starter-kit, det skal kjøpes fra B&H: -Vivitar 285HV -Gorillapod SLR med blitsbrakett -Sto-Fen diffuser -Filterpakke (12 stk/30x30cm: diverse farger, CTO, CTB, ND, osv) -Wein optisk slaveutløster -Litt kabler -Et par ruller gaffa Jeg nøyer meg med dette i første omgang - hvis jeg trenger sofistikerte stativer, paraplyer og softboxer kjøper jeg det etterpå. Jeg dropper det nå i frykt for at det kan bli stående hjemme fordi jeg ikke gidder å hale det med. Filterne planlegger jeg å bruke på SB-800-eren også (Nikons fiterholder er en god tanke, men elendig utført). Gorillapoden kan kanskje brukes til kameraet hvis det trengs. Tror dere jeg trenger noe mer? Enkle, kompakte ting som kan være nyttig å ha med? Eller er dette det jeg trenger for å kunne starte med litt strobisme? Endret 21. oktober 2008 av C₈H₁₀N₄O₂ Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Fotograferte 2 jenter fredag med en oldschool blitzparaply m/SB-600 og en 60x60cm Ezybox med SB-900. Disse ble trigget med innebygget blitz fra D300 n og dette fungerte som en drøm, med unntak av blitzparaply saken så hekta jeg bare "førstehjelpsputa" til ezyboxen bak på sekken og heiv bagen med stativ over skuldra. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Fotograferte 2 jenter fredag med en oldschool blitzparaply m/SB-600 og en 60x60cm Ezybox med SB-900. Disse ble trigget med innebygget blitz fra D300 n og dette fungerte som en drøm, med unntak av blitzparaply saken så hekta jeg bare "førstehjelpsputa" til ezyboxen bak på sekken og heiv bagen med stativ over skuldra. Beklager at jeg spør dumt, men er det slik at du også fyrer av blitsen på kameraet, slik at de andre fyres av? Blir det ikke da lys fra kameraets bilts på motivet i tillegg? /slighty off-topic Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 "Lystutstyr"? Sikker på at det ikke er Kondomeriet eller nytelse.no du bør sjekke? Beklager at jeg spør dumt, men er det slik at du også fyrer av blitsen på kameraet, slik at de andre fyres av? Blir det ikke da lys fra kameraets bilts på motivet i tillegg?Litt lys blir det, men styrken på styringsblinket er såpass lav at det under normale forhold ikke bidrar merkbart til eksponeringen. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2008 "Lystutstyr"? Sikker på at det ikke er Kondomeriet eller nytelse.no du bør sjekke? Ouch, det var en veldig drøy trykkleif. Fiksa. Beklager at jeg spør dumt, men er det slik at du også fyrer av blitsen på kameraet, slik at de andre fyres av? Blir det ikke da lys fra kameraets bilts på motivet i tillegg?Litt lys blir det, men styrken på styringsblinket er såpass lav at det under normale forhold ikke bidrar merkbart til eksponeringen. Med mindre man bruker en vanlig optisk slaveutløser, da. Det kan man gjøre hvis man faktisk vil at lyset fra popoppblitsen skal synes (eller man ikke har en CLS-styringsenhet). Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Kamerablitzen på D300 er innstilt så den kun sender ett blink med "info" om styrke og at de 2 eksterne skal trigges, den brukes altså ikke som blitz i vanlig forstand. Etter hva jeg har lest om CLS systemet til Nikon så skjer dette millisekunder før selve bildet og de 2 eksterne blitzene trigges. Dette skjer så fort at selv om man i tillegg bruker interne kamera blitzen til feks utfyllingsslys så skjer dette så fort at øyet oppfatter dette kun som ett "blink". Fotograferte 2 jenter fredag med en oldschool blitzparaply m/SB-600 og en 60x60cm Ezybox med SB-900. Disse ble trigget med innebygget blitz fra D300 n og dette fungerte som en drøm, med unntak av blitzparaply saken så hekta jeg bare "førstehjelpsputa" til ezyboxen bak på sekken og heiv bagen med stativ over skuldra. Beklager at jeg spør dumt, men er det slik at du også fyrer av blitsen på kameraet, slik at de andre fyres av? Blir det ikke da lys fra kameraets bilts på motivet i tillegg? /slighty off-topic Endret 25. oktober 2008 av JoonGoii Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå