Gå til innhold

[LØST] Merkelig Virus endrer internett/google

Anbefalte innlegg

Vil bare først si at hijackthis logg evt kommer senere; kommer ikke inn på noen antivirusside for øyeblikket, "viruset" blokker det. Håper dog at noen kanskje kan hjelpe likevel:)

Story: lastet nettopp ned Cain&Abel (fra hjemmesiden) for å finne et gammelt passord jeg hadde glemt. Etter å ha "sniffet" en liten stund, klikker plutselig alt. Brannmuren (standard) blir skrudd av et par ganger, før PC'n til slutt blir rebootet av "viruset" (vet ikke hva det er.)

Når jeg igjen er logget inn, kjører jeg de to (stakkarslige) antiprogrammene jeg allerede har; Avast og spyware doctor. Mitt i scanningen til avast får jeg beskjed om at et virus er i et eller annet minne som kjører (husker ikke eksakt formulering) og at omstart med automatisk scanning (før noen minnegreier begynner å kjøre) er anbefalt.

Jeg gjør dette, og Avast finner 15 treff, noen jeg vet er false positives. To av navnene som kom fram oppfattet jeg dog som virus/orm: "lighty - b.."(var en bokstav til etter b tror jeg, men så ikke) og "bravix." Alt ble fjernet før ny reboot. Logger inn, og PC'n virker ok. Internett ser ok ut, helt til jeg søker på google.

Forsiden på google ser normal ut, men søkeresultatene kommer opp i en litt større tekststørrelse enn vanlig; man ser tydelig at noe er feil. I tillegg er det ofte tvilsomme sider som kommer opp på førstesiden. Et par sider, til et par forum, er det mulig å komme til via google, men som regel får jeg enten "denne siden kan ikke vises" (selv om nettet fungerer) eller så åpnes siden i nytt vindu og blir bare til et nytt google-vindu. Prøver jeg å komme inn på antivirus sider derimot, hender det jeg blir linket videre til sider der jeg får masse popups om at "systemet er infisert" etc, altså nye malwaresider. Ved forsøk på andre søkemotorer så fører alle linker til et nytt google-vindu.

Ved å skrive inn adresser i adresselinjen kommer jeg inn på de fleste sider, utenom antivirus og noen webproxyr ( har ikke testet alt enda.) Samme gjelder for favoritter, som også funker. Men jeg er avhengig av google, og er helt sikker på at det er spor igjen av noe malware, så håper noen her har tips til hva jeg kan prøve, hva som er galt etc.

Kan også legge til en annen endring jeg nettopp merket; på hotmail hadde jeg tre kontoer lagret før dette skjedde; nå er det kun hovedkontoen min som listes der man skal velge konto. Vet ikke om dette har noen betydning. I tillegg så er nettet merkbart tregere.

Skal prøve å få tilgang til annen pc imorgen og få over hijackthis. Har forøvrig tilgang til tpb, hvis noen vil anbefale det beste programmet til å takle mitt problem.

Setter enorm pris på all hjelp.

På forhånd takk:)

Endret av aleksio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke bare HijackThis... kjør gjennom hele veiledningen i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=691246

Så kommer noen tilbake og ser på det :)

Har lest det, men som sagt; kommer ikke inn på noen av sidene jeg trenger for programvaren, og er ikke sikkert jeg får over disse programmene med en gang heller, så håpet at noen kanskje kunne hjulpet i mellomtiden ut ifra det jeg har sagt (sikkert tynt, men kan jo være noe kjent.)

Alt nevnt der kommer så fort jeg får tilgang til annen pc med internett:)

Lenke til kommentar

Du sa du skulle få tilgang på en annen pc for å få over HijackThis (går ut ifra at du mener at du skal legge programmene på en minnepinne eller noe sånt), og da kan du vel samtidig legge inn de andre programmene i veiledningen jeg linker til?

Forøvrig kan du jo selvsagt se om snippsat sitt forslag fungerer, da det vil spare deg for litt tid.

Lenke til kommentar

Fikk over alt fra en annen PC nå. Malwareprogrammet ble nektet å oppdatere, men det vriket som om det fortsatt gjorde jobben; alt virker faktisk som normalt nå. Burde sikkert ha kjørt combofix og HJT også for å få renset helt opp, men velger å sette topic til [LØST], så får jeg heller komme tilbake dersom jeg blir nødt til å kjøre disse programmene. Men satser på at det er fikset:)

Uansett, takk for rask respons, beklager hvis det virker som om jeg bare kom å ropte om hjelp uten å ha prøvd noe selv, men fikk litt panikk når malwaret nektet tilgang til antivirus/malware nettsteder, endret google etc, jeg har aldri hatt noe lignende før (verste jeg har hatt er den ekstremt irriterende NSIS media extension, men den var dog ekstremt vrien å bli kvitt) og var sikker på at jeg trente hjelp:)

Lenke til kommentar

Eneste dumme spørsmål, er det du ikke stiller...

Men å poste logger fra HJT og Combofix anbefales på det sterkeste. Selvom alt tilsynelatende fungerer som det skal, kan det fortsatt hende det er rester igjen...

Uansett: etter at du har fått fjernet litt med MBAM, kan det hende du nå får lov til å oppdatere MBAM, og kjøre ny scan... Hvis du IKKE får lov til det, er det ganske opplagt at det er noen rester igjen, og da bør du hvertfall poste loggene...

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Har testet det, og får oppdatert helt fint nå. Har også tilgang til alle internettsider, og google er normal igjen.

Skjønner at det er lurt å se om det er noen spor igjen, så vil kjøre combofix/HJT ved den minste lille antydning til at noe er galt.

Bare av ren nysgjerrighet; er det vanlig/har dere noe erfaring med lignende malware som jeg hadde? Som blokker sider selektivt, og endrer søkeresultater i google?

Uansett, takk for jobben dere gjør her:)

Endret av aleksio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...