Gå til innhold

Røde's VideoMic, hvordan kobler man den til kameraet (vurderer å kjøpe), og noen andre spørsmål

Anbefalte innlegg

Har egentlig alltid trodd at man bare setter den i den "skoen" på kameraet så er alt i orden (uten å ha undersøkt), men leste litt her http://www.fotovideo.no/aspx/loginVnet.asp...mp;ref=acdc1213

Der stod det følgene:

Tilkobling skjer ved hjelp av en 3,5 mm stereojack

Så da lurer jeg på, da kobler man den til mikrofonutgangen på kameraet? Og da er det vel egentlig ikke nødvendig å sette mikrofonen fast i kameraet, så den kan like godt stå på bordet? Og hvor lang er ledninga?

Og 3,5 mm stereojack er det som også kalles mini-jack?

Jeg lurer også på, hvor god er lyden? Sånn fra en skala fra 1 (dårligst) til 10?

Jeg ser også at Røde finnes i både mono og stereo. Men er det stor forskjell på lyden?

Og hva er egentlig best å ha når man lager egne amatørfilmer i sin egen stue uten musikk til?

Forresten, jeg har et Canon hd20 kamera om det skulle ha noe å si.

Endret av SuperDVD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skoen er kun for å holde mikrofonen på plass. Man må i tillegg koble lyden til via en plugg. Denne pluggen er en standard 3,5 mm stereo mini-jack som er den samme man finner på iPods, PCer, etc. Ledningen er ikke så veldig lang, kanskje kun 10 cm. Du kan alltids koble en forlengelsesledning mellom for å få den lengre. Jeg synes mikrofonen har så god lyd at jeg vil gi den en 8. Mono koster mye mindre og fungerer utmerket. Samtale skal vanligvis være i mono uansett. Skal man ha stereo, for eksempel når man tar opp bakgrunnslyder (gatestøy, strand, butikkstøy, etc) kan man bruke den innebygde stereomikrofonen.

Siden jeg kjedet meg litt lagde jeg en film som viser hvordan man kobler mikrofonen til kameraet. Jeg brukte forresten Canon S2 IS til filmingen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Mine erfaringer med denne mikrofonen er gode. Det eneste negative er at strikkene som følger med er ubrukelige. De ble etter kort tid erstattet med noen andre. Under opptak ble denne mikrofonen brukt på en boom og den greide å motstå ulyder selv om lydmannen gjorde noen ugunstige vridninger av og til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...