Gå til innhold

Bytte hovedkortet?

P@rm@nn

Anbefalte innlegg

Den 13 Mar 2003 bestilte jeg nytt hovedkort, et Abit NF7-S og solgte mitt "gamle" ASUS a7v333. Jeg innstalerte det nye kortet, men ble overasket over hvor ustabilt det var. Det kresja flere ganger inne i BIOS, og ville noen ganger ikke starte opp en gang. Etter mye styr fant jeg ut at om jeg slo av sttrømmen, flytte "rense CMOS jumperen", startet opp i ca 3-4 sec, slo av strømmen, og prøvde å starte opp normalt igjenn men jeg trykket grafikkortet litt inn så startet den opp.

Om det derimot var den bevegelse i kabinettet ville den kreshe før den hadde startet ordentlig opp. Jeg fikk oppdatert bios til den nyeste(som fortsatt er nyest) og den ble bedre en stund. Problemet er om jeg flytter på pc en, så må jeg gijenn inn å resette Cmos, starte, flytte cmos jumper, så starte på nytt. Noen ganger må jeg gjøre dette flere ganger for at det skal funke. Men jeg har altid fått den opp til slutt. På fredag hadde en kamerat LAN party, og jeg måtte da flytte Pc en. Den ville selvfølgelig ikke starte. Viftene gikk, hardisken snurret, men som vanlig når den har problemet så kom det ikke noe bilde på skjermen, og ikke noe pip i Kabb-høytalerene.

Måtte inn, resette, restarte, resette osv en stund. Så kom pipet, den startet opp, men krasje når den skulle loade Windows. Dette sjedde flere ganer. Da sto den intil veggen med "snuten" mot meg. Om jeg så snudde den slik at "snuten" sto fra meg, så startet den plustselig opp helt fint. den loadet da opp i wondows, og var stabil som et fjell.

Slik har det vert før også, jeg har brukt et kvarter på å starte den opp, men når den er oppe så er den stabil som fa3n.

Oppsumeringen er altså:

-Alt var stabilt før med mit gamle kort

-Det nye kortet var ustabilt fra starten, selv med ny BIOS.

-Det tåler ikke å flyttes.

-Da må jeg resette Cmos, og helst presse grafikkortet litt inn så funker det oftest, ellers må jeg gjøre det på nytt.

-har altid fåt den opp til slutt.

- Kjempe stabil når den er oppe.

Resten av oppsette

Abit Nf7-S

AMD Xp 2000+

256Mb kingston 2700

256 ANYA 2700

340W Enermark PSU

Palit daytona Geforce2 Ti

Western digital 80Gb

1* Liteon DVD rom

Spørmålet er om jeg bør reklamere, og prøve å få et nytt kort, eller håpe på at et framtidig BIOS løser det. Har egentlig liten tro på at en BIOS klarer å løse et slikt problem, det virker så "mekanisk".

Er jo også en mulighet at komplett prøver det hos seg, og sier "Vi fikk det opp, den funker helt fint", er jo ikke sikkert at problemet oppstår da.

Alt funket som sagt før med det gamle oppsettet, og når den først er oppe så er den kjempe stabil.

Ble litt lang post, og er sikkert noe jeg ikke har fåt med meg. Takker på forhånd for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja har faktisk vert innpå denne tanken selv. jeg har Lian Li pc60, og syns ikke kortet "passet" helt til denne platen man fester det på. Flyttet selvfølgelig de "dingsene" man fester det på slik at de passet, men var fortsatt ikke helt rett. I går fjernet jeg en skrue som jeg merket var magnetisk, men det ble ikke bedre. Får ta en kikk å reporterer tillbake :wink:

Lenke til kommentar

Vel ser faktisk ut som om det kan ha fungert. Tokk av kortet, og monterte det på nytt. Hadde forgje gang bare passet på at de "føttene" passet til der det var hull, men ikke skrudd fast alle. Så da kan noen kasnje ha "falt" litt ned og kortsluttet noe. Nå har jeg bare de hvor jeg har skruer.

Var nervøs en stund, da kortet ikke ville starte opp. Men etter en nats søvn fant jeg ut at det var smart å montere på-knappen korekt :wink: Da funket det, og den startet opp helt fint. Må bruke den en stund for å vite sikkert, men den klarte i alle fall min midlertildige test, flyttet den ned fra bordet og ned på gulvet uten at den klikket.

Får håpe den fortsetter å funke fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...