enurweb Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Hei, Samboeren og jeg har tenkt oss en tur til USA sommeren 2009. Det vi tenkte var å fly over til New York og bo der i 2-3 dager for å så fly videre til Orlando og tilbringe rundt 12 dager der før vi vender nesen hjem igjen. Hovedgrunnen for å fly innom New York er Six Flags parken i New Jersey: http://www.sixflags.com/greatAdventure/index.aspx Og meningen med Orlando er også å utforske alle mulige parker der nede med alle mulige moro ting som Disney World, Universal Studios osv osv. Det jeg lurer på og kunne trenge noen tips på er følgende: 1. Hvilke andre ting enn Six Flags parken i New Jersey burde man få med seg i New York eller i nærområdet? Frihetsgudinnen er jo et must men kunne trengt noe mer :-) 2. Kunne trengt noen råd angående transport i New York, til og fra serverdigheter og Six Flags parken om noen har erfaringer med det? Virker også som om det er litt pes med flyplassene i og med at det er flere av dem. 3. Ting å oppleve i Orlando, Florida? Kanskje leie bil der? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 (endret) 1. Hvilke andre ting enn Six Flags parken i New Jersey burde man få med seg i New York eller i nærområdet? Frihetsgudinnen er jo et must men kunne trengt noe mer :-)Empire State Building? Central park? Og hvorfor ikke ta en spesiell vri og vær publikum på et tv-show du liker? Så engang et talkshow hvor de dro fram en nordmann fra publikum som hadde gjort nettopp det. http://nycvisit.com/content/index.cfm?pagePkey=376 For de som likte Seinfeld så gir personen som ga inspirasjonen til Cosmo Kramer omvisning på lokasjonene til serien: http://www.kennykramer.com/ Siden new Yorkere har blitt sett på som uvennlige har de også i mange år hatt frivillige som viser sine favorittsider av byen. De skal ikke ha betaling eller tip, men skal ha dekt utgiftene de selv har under omvisningen. http://www.bigapplegreeter.org/ Endret 19. oktober 2008 av robertaas Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 Takk for et godt svar med mange tips og lenker Jeg skal prøve å sy isammen en tur vi virkelig kommer til å huske og jeg må si jeg likte ideen angående talkshow Fler tips, ideer og info rundt de praktiske tingene settes stor pris på! Lenke til kommentar
gunnern Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Hei, Samboeren og jeg har tenkt oss en tur til USA sommeren 2009. Det vi tenkte var å fly over til New York og bo der i 2-3 dager for å så fly videre til Orlando og tilbringe rundt 12 dager der før vi vender nesen hjem igjen. Hovedgrunnen for å fly innom New York er Six Flags parken i New Jersey: http://www.sixflags.com/greatAdventure/index.aspx Og meningen med Orlando er også å utforske alle mulige parker der nede med alle mulige moro ting som Disney World, Universal Studios osv osv. Det jeg lurer på og kunne trenge noen tips på er følgende: 1. Hvilke andre ting enn Six Flags parken i New Jersey burde man få med seg i New York eller i nærområdet? Frihetsgudinnen er jo et must men kunne trengt noe mer :-) 2. Kunne trengt noen råd angående transport i New York, til og fra serverdigheter og Six Flags parken om noen har erfaringer med det? Virker også som om det er litt pes med flyplassene i og med at det er flere av dem. 3. Ting å oppleve i Orlando, Florida? Kanskje leie bil der? Her er noen av tingene jeg vil anbefale i New York: 1. Ta dere en helikoptertur over New York (hvor du da får sett blant annet Frihetsgudinnen). Sightseeingbussene bringer deg raskt og enkelt gjennom hele New York, og hvor du kan gå av og på for å se akkurat de severdighetene du selv ønsker å bruke mer tid på. Det er heller ikke dumt å ta en tur på musical på Broadway (noe du sent vil glemme). Se http://www.visitnewyork.no/sev.html hvor det står litt mer beskrevet om dette m.m. 2. New York er en svært travel by, og til tider ganske stressende. Det er derimot vanvittig mange taxier i denne byen, og det er enkelt å få tak i en, og heller ikke dyrt. Så taxi er alltid et godt alternativ. Skal du derimot litt lengre strekninger og ønsker å bruke mindre penger på transport, så er metroen et godt alternativ. Når det gjelder transport til severdigheter, kjøp et dagspass eller todagerspass til sightseeingbussene, det er svært enkelt og greit å bruke disse for å komme seg fra severdighet til severdighet, og de dekker så og si hele New York. Les mer om transportmuligheter på http://www.visitnewyork.no/trans.html Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2008 Svært gode tips her nå med god informasjon og lenker, me like Andre meninger, tips og råd tar jeg imot anytime Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2008 Sliter litt med å få bestemt meg her. Skal jo ikke dra før sommeren 2009 som skrevet tidligere og har funnet noe jeg tror er bra og billige billetter fra: Kristiansand - New York New York - Orlando Orlando - Kristiansand Det hele for 16 500 kroner for 2 personer. Det som gnager meg er at jeg er redd for å punge ut 16 500 kroner nå i disse finans uro tider hvor muligens ett eller flere flyselskaper kanskje går konkurs ettersom om det er over 6 måneder frem i tid før avreise. På den andre sider ønsker jeg jo billige billetter og ferien blir umuliggjort om prisene f.eks. dobbles mot sommeren. Meninger og tanker rundt dette? Skikkelig dilemma! Lenke til kommentar
don_Vito Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Bruk kredittkort! Da minsker du i alle fall mulighet for at de mister pengene dine vil jeg tro. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 Jeg sjekket med banken min angående bruk av VISA Gold, har forøvrig Nordea som bank. Forsikringen som ligger i det kortet (AIG som nesten gikk konkurs selv) dekker ikke slike ting om flyselskapet går konkurs. Er det noen andre måter å helgardere seg på? Leste jo i dag at f.eks. Stearling er gått konkurs og kunder får IKKE igjen pengene sine. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Leste jo i dag at f.eks. Stearling er gått konkurs og kunder får IKKE igjen pengene sine.Ikke fra Sterling nei, men om det er bestilt via reisebyrå eller med kredittkort kan disse refundere tapet. Siste jeg hadde billett med et flyselskap som gikk konkurs så fikk jeg tilbake alle pengere fra MasterCard, mens de som hadde brukt VISA mistet alt. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 Med andre ord så skal jeg IKKE bruke VISA Gold kortet mitt? Hvilke alternativer har jeg der ute som ikke koster noe spesielt å ha? Har lyst å sikre meg billettene rimelig raskt i grunnen. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 29. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2008 Hum, nå leste jeg nettopp på Dinside.no i forbindelse med Sterling saken at alle VISA kunder er sikret om de reklamerer. Det er jo litt stikk i strid med hva du sier robertaas da du mener VISA kundene mistet sine penger. Har dem endret reglene i VISA kanskje? Mitt VISA Gold er hvert fall som et kredittkort å regne. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Det er jo litt stikk i strid med hva du sier robertaas da du mener VISA kundene mistet sine penger. Har dem endret reglene i VISA kanskje? Jeg har ikke slått fast at det vil skjer idag, men det var det som skjedde da Goodjet gikk konkurs for 5 år siden. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Hei! Bestill rutefly med en av de større selskapene, så går det nok bra. Bestill eventuelt en reiseforsikring fra Europeiske eller liknende, bare sørg for at du får dekning om fyselskapet går konkurs. I New york er det tre store flyplasser: La Guardia, JFK og New Ark (ligger i NJ) Taxi til Manhattan fra disse koster fra 45$ til 60$ (fastpris). Hotellet har ofte shuttle tilbake (billigere enn taxi) og kan hjelpe til med transport til six flags Et hotel som kan anbefales i NY er Hotel Edison, som ligger like ved Times Square. Det er gøy å bo på/ved TS første gangen man er i NY, det er som å bo på et filmsett, da man har sett TS en haug med ganger på TV. Merk deg at et hotell på Manhattan er DYRT uansett. Det er mye fint i Orlando også. Det er svindyrt å bo på et av hotellene ved de store parkene. Selv bodde jeg på Enclave Suites sist jeg var der, og det var sentralt, billig og veldig fint! Pass på at du kjøper en "samlebilett" til parkene hos en bilettselger, gjerne på hotellet. Du får kjøpt 5-i-1-biletter der du får tilgang til begge universal-parkene, Busch gardens (utrolig kul park), wet'n'wild (vannpark) og en av Disney-parkene (Selv dro jeg til Epcot. Der serverer de vestlandslefse ) Selv har jeg reist til USA flere ganger, og jeg har brukt USA-spesialisten. Disse har vært suverent billigst enten jeg har reist til Orlando, Mexico eller Hawaii. (PM meg om du vil ha mailadressen til kontakten min der - eventuelt om det er andre ting du lurer på, har vært "over there" en drøss med ganger nå ) God tur! Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 4. november 2008 Forfatter Del Skrevet 4. november 2008 Takker for et knall innlegg! Før jeg hadde fått lest innlegget ditt har jeg i dag etter å hatt dialog en ukes tid med reisebyrået Berg Hansen bestillt tur gjennom dem. For 30 000 kroner har jeg bestillt fly fra Kjevik - New York. Fra New York - Orlando. Fra Orlando - Kjevik. Har fått med leiebil i 5 dager. Booket inn på hotell i Orlando som heter: Best Western Lake Buena Vista Reisens varighet blir på 3 uker. Ble enige med reisebyrået at vi ikke tok med hotell i New York da det mest sannsynlig var billigere for meg å booke overnatting selv i de 4 nettene vi skal være der. Dog beskyttes vi at pakkereise loven da vi tross alt har bestillt både fly og hotell nå av Berg Hansen. Det som er dumt er at det virker ikke som om det er innkludert noe frokost på noen hoteller jeg finner "over there". Må prøve å finne noen greie frokost steder hver dag da Jeg har i grunnen ikke lyst å betale stort mer enn 1500 kroner natta i New York men har samtidig lyst å ha et hotell nær Times Square. En ting jeg lurer på faktisk er hvor lang tid man i forveien må dra fra hotellet når man skal på flyplassen i USA På lille Kjevik i Kristiansand er det ikke lange tiden man trenger liksom. Køen i New York og ut til flyplassen er jeg heller ikke kjent med. Forresten helt til slutt så har jeg også sett disse pakkepris billettene du nevner. Vi har jo tenkt i all verdens med parker. De fleste av Disney sine selvsagt samt Universal Studios, Sea World og flere jeg ikke kommer på i farta. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 (endret) Seaworld er en del av den 5-i-1 jeg nevnte. Glemte den bare i farten. Flyplassen bør ankommes ca 2,5 timer i forveien, men ring dagen før, og sjekk at fly og liknende går. Er det kansellert bookes du om pr. telefon, og slipper massiv re-innsjekkingskø Hotellet du har valgt ser bra ut, men det ligger veldig nær Disney-parkene. Det meste som skjer i Orlando skjer ved International drive. Blant annet er det en turist-shuttle som går frem og tilbake. Den er billig, har mange stopp og ender opp ved et ENORMT fabrikkutsalg som selger ALT du kan tenke deg veldig billig. Hva angår New York, skal det godt gjøres å få et billig og bra hotell på Manhattan. Edison er ganske billig, og bra. Det samme gjelder Hotel Pennsylvania. Det ligger rett over veien for Madison Square garden. Anbefaler en tur i Zoo i Central Park, en spasertur i The Village, og en spasertur over Brooklyn bridge. Frihetsgudinnen synes jeg er litt oppskrytt, det er lite å gjøre der ute. Om dere drar, vær nede ved båten TIDLIG (før 8). Da slipper dere masse av maset med kø og folk Edit: Send mail til hotellene, si du vil ha en bra pris. Ikke bruk prissjekkeren på sidene. Jeg sparte 400kroner natten på det. (Riktignok i lavsesongen) Endret 4. november 2008 av Osse-Mon Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 (endret) Det jeg hovedsaklig trenger tips og vink om nå er i New York da jeg begynner å få en ganske grei oversikt over Orlando. * Hvordan komme seg rundt best mulig? * Hva MÅ man få med seg? * Anbefalte frokoststeder og restauranter? * Hva er greia med Hard Rock Cafe? * Madame Tussauds noe å se? * Hva er Carnegie Hall? * M&M World - godteriet? * Virgin Megastore - bare musikk eller andre ting også? * Kan hvem som helst gå til topps på Rockefeller Center? Hva er i grunnen Rockefeller? * Frihetsgudinnen - best mulige måte å få med seg denne på? Har lest om å stå på en bro et sted. * Empire State Building - noe vits? Har hørt Rockefeller er bedre. * Central Park må jeg oppleve, hva skjer her? Noe spesielt? Kom gjerne med andre ting også i tillegg til å kommenterer det på listen min. Endret 5. november 2008 av enurweb Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Det jeg hovedsaklig trenger tips og vink om nå er i New York da jeg begynner å få en ganske grei oversikt over Orlando. * Hvordan komme seg rundt best mulig? - Gå, eller t-banen. Skal du langt? Yellow-cab. Få mennesker går langt i NY, men det er gøy, og det er verdt det! * Hva MÅ man få med seg? - IMHO: Times Square, Empire state, Central park, 5th avenue og The Village. Om du er kunstintressert, er det mye museer og liknende. * Anbefalte frokoststeder og restauranter? - Ting er fort 40-50% dyrere på TS og i nabogatene. Hold deg unna. Gå litt, og oppdag masse små resturanter, steak houses og breakfast-sjapper. Mat er billig i USA, bare ikke rett ved de store turistgreiene. * Hva er greia med Hard Rock Cafe? - En dyr resturant med masse autentiske greier hengende på veggen. Don't belive the hype * Madame Tussauds noe å se? - Nei, den i London er mye bedre * Hva er Carnegie Hall? - Ett konserthus * M&M World - godteriet? - Ligger midt på TS, og har masse M&M-relaterte produkter, og M&M i alle farger. Litt dyrt, men verdt turen innom. Lilla og gule og svarte og hvite M&Ms * Virgin Megastore - bare musikk eller andre ting også? - Film, musikk, film og musikk-artikler som postere, t-skjorter o.l. Er som en ENORM Free Record Shop... * Kan hvem som helst gå til topps på Rockefeller Center? Hva er i grunnen Rockefeller? - Nei, det var sperret sist jeg forhørte meg. Rockefeller er en god, gammel (død) riking... * Frihetsgudinnen - best mulige måte å få med seg denne på? Har lest om å stå på en bro et sted. - Om du VIL se den up close, er det tur ut som er best, selv om dette er dyrt og folksomt. * Empire State Building - noe vits? Har hørt Rockefeller er bedre. - Empire State likte jeg. Lite folk de gangene jeg har vært der, 86 etg over bakken. VELDIG god utsikt. * Central Park må jeg oppleve, hva skjer her? Noe spesielt? - En stor, grønn park midt i en av verdens travleste metropoler. Spis pølse fra tralle, kjøp ristede kastanjer, gå på Zoo. Ligger i 5th avenue, rett ved apple-store Kom gjerne med andre ting også i tillegg til å kommenterer det på listen min. - Har skrevet noen ting tidligere Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Kristiansand - New YorkNew York - Orlando Orlando - Kristiansand Muligens litt seint for din del, men det kan være veldig mye dyrere med tre slike enkeltbilletter, enn en tur-retur fra Norge til NY, og en tur-retur fra NY til Orlando. Empire State Building er ikke det helt store, men tar du undergrunnen tar det ikke lange tiden å gjøre et ekstra stopp for å se den utenfra. Central Park er samme opplegget. Det er gøy å ha vært der, men det er bare en park (med konstant bakgrunnsstøy fra trafikken). Den er veldig lang, så hvis du har smått med tid ville jeg bare gått på kryss eller noe sånt. Etter mitt syn er det ingenting det er verd å bruke spesielt mye tid på i NY, men det er mye som er gøy å ha sett. I tillegg til de andre stedene som er nevnt er Wall Street også et kjent landemerke, men det er vel mest interessant hvis man er litt pengeinteressert. Endret 7. november 2008 av Naranek Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 Det er selvsagt litt for sent for min del med tanke på flybilletter ja... Dog tror jeg ikke 17 000 for 2 personer på de strekningene jeg skisserte er så riv ruskene galt? Mucho gracias for alle tips, råd og vink så langt folkens! Keep em coming Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 1. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2009 Begynner å finne ut av en del ting... men mangler noe som jeg har lyst til. Tips til billige og greie turer med både helikopter og båt er jeg på jakt etter. Ellers har jeg funnet ut av vi drar til: - Six Flags Great Adventure i New Jersey - Rockefeller - top of the rock - Booket et Stomp show Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå