SMalde Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Hei, Jeg hadde oppkjøring for klasse B på torsdag den 16 oktober. Desverre så strøk jeg, av flere grunner (noen som jeg ikke var helt enig i, men det får være en annen sak). Det verste er derimot ikke å ha strøket, men at det er en ufattelig ventetid på å få ny oppkjøring i nærområdet. Jeg bor i Stavanger. På turen hjem fra trafikkstasjonen etter å ha strøket, fortalte kjørelæreren min at Vegvesenet hadde stengt for å bestille nye oppkjøringer ut hele året! Er dette virkelig sant? Uansett er det 2-4 måneders ventetid på å få oppjøring her omkring, og jeg vil ikke vente til 2009 med å få lappen. Det jeg lurer på er om noen vet en plass ikke så altfor langt unna Stavanger som har kort ventetid på oppkjøringen, og som helst ikke er helt stappfull av feller (enkelte veldig vanskelige kryss, vanskelig vikeplikt osv). Jeg skal jo uansett klare å kjøre i alle forhold, men det er jo en fordel å ikke gjøre feil pga særskilt vanskelige forhold. Håper noen har noen tips til meg, det føles ikke godt å kanskje måtte vente et helt årskvartal eller mer for å få ny oppkjøring. Hilsen Simen Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Haugesund? Men du har uansett en mnds sperrefrist Lenke til kommentar
Kenneth199 Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Egersund? det er jo ikke så langt unna. Lenke til kommentar
SMalde Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 Sperrefristen er jeg selvsagt klar over. Men jeg kan da vel bestille ny selv om jeg har karantene, så lenge den nye oppkjøringa ikke skjer innen den måneden? Jeg har hørt at Egersund har samme problemet som Stavanger, omtrent like lang ventetid? Men det kan godt være det ikke stemmer. Vet dere omtrent hva ventetiden er? Og Haugesund, hva er ventetiden der? Har hørt at det er en helt forferdelig by å kjøre i, kan dere avkrefte/bekrefte dette? Hilsen Simen Lenke til kommentar
Pansergnom Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Det er bedre å kjøre i en by enn å kjøre utpå landet, for i byen tolerer de at du kanskje gjør noen småfeil. Det gjør de ikke på landet... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Det er bedre å kjøre i en by enn å kjøre utpå landet, for i byen tolerer de at du kanskje gjør noen småfeil. Det gjør de ikke på landet... Akkurat dette varierer ganske mykje. Mange vil seie at det er lettare og ta oppkjøyringa på små plasser sidan det er mykje vanskeligare å gjere feil når du stort sett berre kjøyrer på landevegar med forkjørsrett. Men det er klart at visst du kjøyrer opp på ein liten plass og klarer å plassere deg feil i den einaste rundkjøringa som er i området så trekker det ganske mykje ned. Men her er det stort sett snakk om små rundkjøyringar med berre tre armar og berre eit felt. Med mindre du kjøyrer feil vei så er det ikkje så lett å få feil for kjøring i rundkjøring. Men dette er kanskje litt avhengig av kva du ser på som din sterkaste side i trafikken. Har du stålkontroll på teorien så er det greit å kjøyre i by sidan alt er skilta og du berre treng å gjere ting "etter boka". Er du bedre reint mekanisk en på teori så er oppkjøyring på landevei å anbefale. Mindre detalj regulering med skilt og slikt og det blir lagt mest vekt på heilheit og korleis du tilpassar deg andre trafikkantar. Lenke til kommentar
SMalde Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2008 Det er sikkert sant det dere skriver. Hadde oppkjøringen forrige uke hovedsaklig på landeveg, og synes helt ærlig at jeg ikke gjorde noen særlige feil. Sensor måtte aldri gripe inn, jeg måtte aldri selv bråbremse. Men så hadde jeg jo sensorprøve da. Hvilken rute oppkjøringen skjer på er jo uansett ikke opp til meg å bestemme, så jeg må jo bare se til å fikse begge deler Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Endten kan man kjøre, eller så kan man ikke kjøre. Sensorene har et system med 1,2 og 3-er feil for å holde ca oversikt, men det er helhets-intrykket som teller. De ser fort om du har oversikten og trafikk-flyten inne, å en rundkjøring-feil teller ikke mer utenfor tettbygde strøk enn I tett-bygde strøk. Er helhets-intrykket som teller. Har kjørt opp på A, B, C, BE, CE og T, å på BE så overså jeg en fotgjenger som skulle over fotgjengerfeltet, noe som er en grov feil, men sto for det. Og på CE droppa jeg å be sensoren gå ut som hjelpe-mann, noe som visstnok var stryk-grunnlag, men sto for det. By eller landet, er ett fett. Man skal kunne beherske begge deler når man kjører opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå