Gå til innhold

Spørsmål om FrPs politikk

Anbefalte innlegg

Mitt inntrykk er at dei fleste (ikkje alle!) sympatiserer med FRP kun og blott grunna innvandringspolitikken og billeg sprit og tobakk. Resten av politikken ignorerer dei eller bryr seg ikkje om. Dei fleste forstår nok ikkje konsekvensane av politikken til FRP.

Jeg tror heller at FRP-velgerne er mer oppgående enn folk flest. Det skal litt til for ikke å følge den politisk korrekte saueflokken her i landet.

Denne tråden gjør det ihvertfall klart at enkelte FRP-motstandere sliter litt på flere plan..

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SSB har gjort analyse av FRP's politikk flere ganger, og alltid kommet til det resultat at den vil ha positiv effekt på Norsk økonomi.

Så det er nok mye krisemaksimering rundt det der. Etter hva jeg har forstått, kan Frp's politikk sammenlignes med Sveits. Og der går det vel bra?

Man har lett for å trekke inn USA, men det er egentlig en helt annen(og mye større) verden.

Men hvordan skal vi få skikk på veiene uten dem? Det er vil ingen andre som vil ta det løftet som må til der. VeiSituasjonen her i landet er jo nesten katastrofal.

Kunne eg få ei kjelde på at SSB har sagt det der, fleire gonger? Var det forresten FrP politikk som vart analysert?

I sin siste modell-kjøring tar SSB bare med effekten av deler av Frp sitt økonomiske opplegg. De har utelatt det såkalte utenlandsbudsjettet på 7 mrd kroner som bl.a skal brukes til veibygging i Norge. Det har selvsagt virkninger på etterspørselen i norsk økonomi og dermed øke presset. Rapporten fanger heller ikke opp at FrP bare uker etter at budsjettet deres ble nedstemt i Stortinget foreslo å bruke ytterligere 15 mrd av pensjonsfondet. Da blir merbruken av ”oljepenger” totalt rundt 35-40 mrd kr. Det tilsvarer det dobbelte av de budsjettøkningene SSB har regnet på.

Det er fleire som er ueinige, enn Høgre.

Statsekretæren i finansdepartementet erx ueinig, sjølv om det kanskje ikkje overraskar so mykje.

Men meir kraft er det når SSB trekk seg: På bakgrunn av innvendingar ifrå finansdepartementet gjer SSB retrett.

Lenke til kommentar

FRP er et populistisk parti. De har kampsaker som er lette å like. Billig sprit, lite innvandring, lite skatt, ingen bompenger, billig bensin, lite u-landshjelp osv. De fleste gjennomskuer jo propagandaen, og skjønner at regler og priser er der for en grunn(f.eks bensinavgift for å spare miljøet), men det finnes folk som ikke setter seg nok inn i økonomien og samfunnet til å skjønne at pengene MÅ komme fra ett sted. Om ikke fra skatt, så fra avgifter, eller moms, eller toll osv. Og så har du de som ikke skjønner noenting, som bare synes staten er slem siden de har skatt, og ikke skjønenr at skatt brukes til helsetjenester, barnetrygd osv.

så har du selvsagt rasistene da, som mener at vi må gjøre det viktigste først. Først kaste ut negrene, så eventuelt stoppe krig og fred og sånt.

edit: og de som tror at global oppvarming er en konspirasjon fra al gore fordi han av en eller annen grunn kommer til å tjene mye penger på at folk begynner å tenke på miljøet.

Lenke til kommentar
Jeg er faktisk veldig redd for hva som vil skje med landet dersom frp kommer til makten. Jeg har hørt så utrolig mange "dommedags" utalelser fra folk som har peiling på politikk. Har to kamerater som studerer sammenlignende politikk, en av dem skriver master oppgave.

Har snakket litt med dem om FRP og det de sa var ikke særlig positivt.

De snakket om at FRPs politikk vil føre til høyere arbeidsledighet, dyrere varer og slike ting. De vil vistnok rasere arbeidslivet for vanlige folk.

Det som skremte meg mest i denne samtalen, var at FRP står for samme politikk som de fører i USA om sykehusene. At man skal måtte betale for sykehusopphold selv, eller måtte tegne sykeforsikring. Hvis dette stemmer, forstår jeg ikke hvordan et slikt parti kan ligge oppunder 30% på meningsmålingene. Jeg klarer faktisk ikke å forestille meg at noen i Norge kan tenke på å innføre noe slikt. Når nesten 20% av befolkningen i USA ikke har tilgang på helsetjenester pga at de ikke har penger til helseforsikring, eller av ulike grunner ikke kan få det, sier det seg selv at et slikt system ikke fungerer i praksis.

Er dette ting som stemmer, eller uroer jeg meg unødvendig mye her? Er nesten slik at jeg ikke får sove når jeg ser FRP med 30 %. Syntes det er litt skremmende.

Hva er det som gjør at et så ekstermt parti som FRP får så høy oppsluttning?

Kunne like godt vært Rødt, det er en like ekstrem utpost på sosialistisk side. Like skummelt det.

Om du sammenligner partiet Rødt og FRP så bør du sette deg inn i de forskjellige partienes politikk FØR du uttaler deg. Jeg tror heller ikke at FRP har så ille politikk som det du prøver å beskrive. Litt overdramatisk, kan man nok kanskje si.

Lenke til kommentar
FrP er vel det enste partiet på stortinget som vil gi et skikkelig løft til blandt anent politiet med mere penger og strengere straffer.

dobbelpost

Å gi mer penger til politiet betyr jo mindre penger til noe annet. Hvor kommer pengene fra? barnevernet? breddeidretten?

Dessuten, å ha strengere straffer betyr ikke nødvendigvis mindre kriminalitet. FRP er vel det eneste partiet som tror det, derfor er de det eneste partiet som vil innføre det.

Lenke til kommentar
Mitt inntrykk er at dei fleste (ikkje alle!) sympatiserer med FRP kun og blott grunna innvandringspolitikken og billeg sprit og tobakk. Resten av politikken ignorerer dei eller bryr seg ikkje om. Dei fleste forstår nok ikkje konsekvensane av politikken til FRP.

Jeg tror heller at FRP-velgerne er mer oppgående enn folk flest. Det skal litt til for ikke å følge den politisk korrekte saueflokken her i landet.

Denne tråden gjør det ihvertfall klart at enkelte FRP-motstandere sliter litt på flere plan..

Det at man må kalle motstanderen "politisk korrekt" pleier å være et klart tegn på at man mangler argumenter.

Uansett, så undergraver jo Frank2004 sin egen argumentasjon om at Frp er moderate, i og med at han selv støtter dem selv om han er libertarianer.

Lenke til kommentar

Det at man må kalle motstanderen "politisk korrekt" pleier å være et klart tegn på at man mangler argumenter.

Uansett, så undergraver jo Frank2004 sin egen argumentasjon om at Frp er moderate, i og med at han selv støtter dem selv om han er libertarianer.

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Hvorfor det?

Fordi han først forsøker å forklare at Frp ikke er et libertariansk parti, samtidig som ham selv som selverklært libertarianer stemmer på dem! Hvis Frp virkelig er så ufarlige, hvorfor skal da en libertarianer stemme på dem?

Ellers er det jo slående hvordan libertarianere helt systematisk rømmer fra debattene her. Det skal jo ifølge meningsmålingene være ihvertfall en 6-8 libertarianere her, og det er minst like mange som er aktive i trådene mot dem.

Lenke til kommentar
Hvorfor det?

Fordi han først forsøker å forklare at Frp ikke er et libertariansk parti, samtidig som ham selv som selverklært libertarianer stemmer på dem! Hvis Frp virkelig er så ufarlige, hvorfor skal da en libertarianer stemme på dem?

Ellers er det jo slående hvordan libertarianere helt systematisk rømmer fra debattene her. Det skal jo ifølge meningsmålingene være ihvertfall en 6-8 libertarianere her, og det er minst like mange som er aktive i trådene mot dem.

Jeg anser FRP som et parti som ikke er farlige. Alle som ønsker å stemme på de må få lov til å stemme på dem, det er jo deres valg, eller? FRP er et liberalistisk parti.

Lenke til kommentar
FRP er et populistisk parti. De har kampsaker som er lette å like. Billig sprit, lite innvandring, lite skatt, ingen bompenger, billig bensin, lite u-landshjelp osv. De fleste gjennomskuer jo propagandaen, og skjønner at regler og priser er der for en grunn(f.eks bensinavgift for å spare miljøet), men det finnes folk som ikke setter seg nok inn i økonomien og samfunnet til å skjønne at pengene MÅ komme fra ett sted. Om ikke fra skatt, så fra avgifter, eller moms, eller toll osv. Og så har du de som ikke skjønner noenting, som bare synes staten er slem sid :pen de har skatt, og ikke skjønenr at skatt brukes til helsetjenester, barnetrygd osv.

så har du selvsagt rasistene da, som mener at vi må gjøre det viktigste først. Først kaste ut negrene, så eventuelt stoppe krig og fred og sånt.

edit: og de som tror at global oppvarming er en konspirasjon fra al gore fordi han av en eller annen grunn kommer til å tjene mye penger på at folk begynner å tenke på miljøet.

Slikt som dette blir vanvittig banalt. Tror du virkelig de jobber med dette her hver dag, om ting ikke hang sammen? Vedder ganske mye på at Frp politikerne har mye mer greie på hva de driver med enn deg..hehe.

Om det var faktisk sånn, at partiets alternative budsjett ikke hadde dekning, ville noen brettet den dokumentasjonen ut så det holdt. Den faglige analyse og dokumentasjon som finnes, står SSB for, og den var til FRPs fordel.

Har sett opp til tre forskjellige tilfeller av det de senere år, men gidder ikke lete de frem på nettet. :p

Hovedsaklig står de for sterk slanking av det offentlige, og at private kan overta mer. Det frigir mange offentlige midler. Skattelette innebærer jo at folk skal betale mer selv for sine behov. For eks innen kultur og lign.

Vel, jeg skal ikke påstå noe bastant, men tviler på det ville blitt verre. Sannsynligvis ville en masse ting blitt enklere, og det ville blitt enklere å drive med noe for å tjene penger.

Lenke til kommentar
Jeg anser FRP som et parti som ikke er farlige. Alle som ønsker å stemme på de må få lov til å stemme på dem, det er jo deres valg, eller? FRP er et liberalistisk parti.

Nå kaller jo DLF seg også for et liberalistisk parti. Det er jo nettopp disse liberalistiske elementene som frepperne forsøker å bagatellisere i disse debattene. Når det gjelder libertarianere, mange av dem kaller seg liberalister, så burde de med noen få unntak slik som Onar Åm lide samme skjebne som jødene gjorde på førtitallet. Onar Åm tror faktisk på det selv, men det gjør ikke de fleste andre av dem.

Lenke til kommentar
jeg har selv mange venner, og en bror som går på handelshøyskolen. Og de mener at den økonomipolitikken FRP legger opp til ikke har rot i virkeligheten, og at den ikke kan innføres i den virkelige verden.

Det er selfølgelig bare en tullete frase. En frase så vanlig brukt av motstandere, at noen begynner tro på det. Om det virkelig var sånn, ville et slikt parti aldri utviklet seg så langt som Frp har gjort. Om tenker litt etter sier det seg selv

Lenke til kommentar
jeg har selv mange venner, og en bror som går på handelshøyskolen. Og de mener at den økonomipolitikken FRP legger opp til ikke har rot i virkeligheten, og at den ikke kan innføres i den virkelige verden.

Det er selfølgelig bare en tullete frase. En frase så vanlig brukt av motstandere, at noen begynner tro på det. Om det virkelig var sånn, ville et slikt parti aldri utviklet seg så langt som Frp har gjort. Om tenker litt etter sier det seg selv

Jeg synes egentlig økonomipolitikken til FRP er ganske villende. I Norge har vi en viss sum som kan gå rundt om i systemet hevrt år. Dette vil være den ideale sum, men man kan selvfølgelig variere noe, men det er ikke her FRP kommer inn. Denne summen representerer hvor mye utbytte norsk arbeidere vil klare. Noe penger vil gå ut av den norske økonomien og noe vil komme inn igjen. Det FRP ønsker er ikke å forandre vcor mye som går inn i den norske økonomien. De ønsker å bruke mer på utlandsk arbeidskraft.

Dette er grunnen til at kalkulasjonene ikke gir elendige resultater for FRP, men hvorfor ikke FRP klargjør dette synes jeg er merkelig. Da høres det ut som om teorien er feil, og dette skrememr vekk kunnskapsrike velgere som ikke har satt seg inn i politikken. Er det fordi de ikke ønsker å skremme vekk de mindre kunnskapsrike velgerene?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Mesteparten av informasjonen man får om FRP er gjennom media. F.eks. fra artikler som dette http://www.nrk.no/nyheter/1.3976903

Her sa de bare ta FRP skal bruke mer oljepenger og ved å bruke sin kunnskap om økonomi virker det som vanvidd, fordi de ikke vet at FRP skal bruke 7.5 milliarder ekstra på utlandsk arbeidskraft. Når var første gangen jeg fikk vite at FRP ønsket dette. Jo, det var når jeg kom til dette forumet. FRP er ikke særlig gode til å formidle det budskapet og å si noe annet er en direkte løgn

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Om du er ute etter informasjon om FRp. er dette det beste stedet:

FRP.NO

Der finner du program, alt. budsjett og alle detaljer om alt en ellers ønsker å vite.

Tillegg; Frp har i flere år terpet på, at de vil leie inn stor mengde utenlandsk arbeidskraft til å ruste opp veinettet.

Endret av groenn
Lenke til kommentar

Nå kaller jo DLF seg også for et liberalistisk parti. Det er jo nettopp disse liberalistiske elementene som frepperne forsøker å bagatellisere i disse debattene. Når det gjelder libertarianere, mange av dem kaller seg liberalister, så burde de med noen få unntak slik som Onar Åm lide samme skjebne som jødene gjorde på førtitallet. Onar Åm tror faktisk på det selv, men det gjør ikke de fleste andre av dem.

Hvorfor det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...