Gå til innhold

Spørsmål om FrPs politikk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har ikke vist til en eneste uttaelse. Du trenger å dokumentere at Ayn Rand er DLF-er siden jeg vet ingenting om han. Dereter må du dokumentere at hun digger han og gjerne litt om hvorfor hun digger han.

Hitilll, har du bare sagt det er slik og forventet at vi tror på deg.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke dissingen av Rødt? Det ville nå kun være til det bedre når man ser på hvilken vei landet heller nå! Et land for alle! Nei, den eneste grunnen til at FrP har stor oppslutning er at 30 % av Norges befolkning er en gjeng med rasister som tror muslimene skal komme og ta over landet!

Lenke til kommentar

Natique: Takk. Det er tydlig at hun digger forfatteren, men problemet er at boken handler ikke om hvordan DLF sitt systrem er best.

Her er et sitat over hva boken handler om.

De som beveger verden fra 1957 er en saga som kombinerer store amerikanske entreprenører sammen med krim og utopi. Én etter én forsvinner unntaksmenneskene på mystisk vis. Resultatet er at den amerikanske sivilisasjonen går i oppløsning. Krimplottet kretser rundt den forsvunne ingeniøren John Galt. Hans forsvinning er ekstra oppsiktsvekkende ettersom han har etterlatt seg en uferdig og uutnyttet revolusjonerende oppfinnelse: en motor som drives av en uttømmelig, overalt tilgjengelig og gratis energikilde, nemlig den statiske elektrisiteten i atmosfæren. Etter hvert finner man ut at John Galt frivillig har trukket seg tilbake fra samfunnet. Begrunnelsens hans er at de uproduktive samfunnsborgerne suger blodet ut av individene som skaper og produserer – en misbrukende makt som staten sørger for. De andre forsvinningene oppklares deretter: John Galt har overtalt et visst antall begavede sinn til å ble med på den mest ødeleggende streiken i USAs historie. I en isolert fjellregion i USA grunnlegger John Galt og følgesvennene hans byen Galt-Gulch. Her får de økonomisk fredløse (economic outlaws) fritt utløp for sine skaperevner.

Mannen bekrefter seg selv i møte med materien – beherske, dominere, rå kraft, virilitet. Allerede på første side toner Rand flagg: Howard Roark reiser seg, naken, på toppen av en klippe. «Alt som er virkelig eksisterer på uavhengig vis». Ayn Rand mener, i likhet med Nietzsche, at menneskeheten får sin eksistensberettigelse fra de store menn (desto verre for vanlige folk, som selvfølgelig ikke har noe de skulle ha sagt). Hun deler hans kritikk av filantropien, hans forakt for massene og framfor alt hans tro på individet som eksisterer for seg selv, som ikke har behov for andre og som henter det det skaper fra sitt eget indre

Kanuca: Man disser rødt fordi politikken deres er helt latterlig. Den er mye verre enn poltikken til SV, og det er mange som synes de er ganske syke også. Venstresiden har ofte kritisert FRP for å bryte handlingsreglen og FRP har kommet med en løsning, og det er å bruke penger på utlandsk arbeidskraft.

Vel, rødt ønsker å bruke mer oljepenger også, men det skal være på norsk arbeidskraft. Dermed får vi masse inflasjon og ikke noe særlig mer produktivitet. De ønsker å ha fast rente på 2.0%, og sette ned renta nå sånn at bankene raser sammen fordi de får ikke nok penger. De ønsker å fjerne all konkuranse mellom bedrifter og høyskoler. Ergo, vi vil få altfor mange i noen yrker og altfor få i andre yrker. De ønsker arbeiderstyrte bedrifter som er fullstendig mot deling av arbeidskraft. Altså, at man driver med det man er god til og de fleste arbeidere er ikke flink til å styre en bedrift i det internasjonale markedet. De kan også ikke takle konkurs heller og dermd kommer invisteringene til å synke kraftig. De ønsker enhetskolen og de ønsker nesten fri flyt av innvandring. Bare les partiprogrammet til rødt og du vil se hvor syke de er.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Altså du kan ikke gi linker til noe som helst. Da synes jeg du skal holde kjeft til du finner ordentlige kilder på at Ayn Rand skriver politiske bøker hvor han sprer sitt DLF system og du trenger å gi meg kilden til at det er hennes favorittforfatter.

http://e24.no/kommentar/spaltister/jensen/article2713433.ece

"Favorittmusikk: Abba

Beste bok: "Kildens utspring" av Ayn Rand"

Er vel dette McFly referer til.

Lenke til kommentar
Natique: Takk. Det er tydlig at hun digger forfatteren, men problemet er at boken handler ikke om hvordan DLF sitt systrem er best.

Her er et sitat over hva boken handler om.

De som beveger verden fra 1957 er en saga som kombinerer store amerikanske entreprenører sammen med krim og utopi. Én etter én forsvinner unntaksmenneskene på mystisk vis. Resultatet er at den amerikanske sivilisasjonen går i oppløsning. Krimplottet kretser rundt den forsvunne ingeniøren John Galt. Hans forsvinning er ekstra oppsiktsvekkende ettersom han har etterlatt seg en uferdig og uutnyttet revolusjonerende oppfinnelse: en motor som drives av en uttømmelig, overalt tilgjengelig og gratis energikilde, nemlig den statiske elektrisiteten i atmosfæren. Etter hvert finner man ut at John Galt frivillig har trukket seg tilbake fra samfunnet. Begrunnelsens hans er at de uproduktive samfunnsborgerne suger blodet ut av individene som skaper og produserer – en misbrukende makt som staten sørger for. De andre forsvinningene oppklares deretter: John Galt har overtalt et visst antall begavede sinn til å ble med på den mest ødeleggende streiken i USAs historie. I en isolert fjellregion i USA grunnlegger John Galt og følgesvennene hans byen Galt-Gulch. Her får de økonomisk fredløse (economic outlaws) fritt utløp for sine skaperevner.

Mannen bekrefter seg selv i møte med materien – beherske, dominere, rå kraft, virilitet. Allerede på første side toner Rand flagg: Howard Roark reiser seg, naken, på toppen av en klippe. «Alt som er virkelig eksisterer på uavhengig vis». Ayn Rand mener, i likhet med Nietzsche, at menneskeheten får sin eksistensberettigelse fra de store menn (desto verre for vanlige folk, som selvfølgelig ikke har noe de skulle ha sagt). Hun deler hans kritikk av filantropien, hans forakt for massene og framfor alt hans tro på individet som eksisterer for seg selv, som ikke har behov for andre og som henter det det skaper fra sitt eget indre

Kanuca: Man disser rødt fordi politikken deres er helt latterlig. Den er mye verre enn poltikken til SV, og det er mange som synes de er ganske syke også. Venstresiden har ofte kritisert FRP for å bryte handlingsreglen og FRP har kommet med en løsning, og det er å bruke penger på utlandsk arbeidskraft.

Vel, rødt ønsker å bruke mer oljepenger også, men det skal være på norsk arbeidskraft. Dermed får vi masse inflasjon og ikke noe særlig mer produktivitet. De ønsker å ha fast rente på 2.0%, og sette ned renta nå sånn at bankene raser sammen fordi de får ikke nok penger. De ønsker å fjerne all konkuranse mellom bedrifter og høyskoler. Ergo, vi vil få altfor mange i noen yrker og altfor få i andre yrker. De ønsker arbeiderstyrte bedrifter som er fullstendig mot deling av arbeidskraft. Altså, at man driver med det man er god til og de fleste arbeidere er ikke flink til å styre en bedrift i det internasjonale markedet. De kan også ikke takle konkurs heller og dermd kommer invisteringene til å synke kraftig. De ønsker enhetskolen og de ønsker nesten fri flyt av innvandring. Bare les partiprogrammet til rødt og du vil se hvor syke de er.

Ja, men vi må få mer statseid. Kapitalismen rår, vi driter en lang i miljø og hver enkelte manns frihet. Kapitalismen hersker, USA's president kan gå å legge seg, man har mer makt som leder i Microsoft, Wal-Mart eller Nestlé!

Vi må sette en maks rente for renten, og så får vi da evt. sette inn oljepengene for å "redde" bankene; for vi kan ikke ha det slik at folk plutselig har 2 % høyere rente! Privatskoler er bullshit uansett, det ødelegger mennesker og det kommer til å slutte med et skole system likt Finlands!

Lenke til kommentar

Er kanskje ikke akkuratt hva du lette etter, men denne skilden er kanskje bedre å henvise til. Da det står at " hun inspirerer den liberale høyresiden"

Link

Jeg synes ikke landet er så ille som det er nå, er mer redd for hvor "iskaldt" sammfunnet kan bli av en regjering som vill effektivisere og privatisere alt. Ja det er "lønnsomt", men demokrati handler om å ta vare på de svake også.

La si skolene blir privatisert. Da tror jeg skolene der folk betaler mest for å gå på skole er best. Aka Bærum kanskje i Norge. Jo, hva skjer da? Elever i Bærum får bedre lærere, finere skoler. Og da kommer forkjellen mellom rik og fattig igjen.

Er du rik, stem FrP og drit i de andre. Hvis ikke, stem AP elns.

Endret av Nautique
Lenke til kommentar
Ja, det er vel det, men i kilden som en annen ga fortalte han hva boken handlet om, og det er ikke om hvordan DLF sitt system ville fungere eller noe lignende. Da kan han ikke si at Siv Jensen er DLF-er.

Har selv boken stående i bokhylla her. Og jo, boken gjør det. Det nye samfunnet Galt og kompisene starter er jo nettopp et DLF-samfunn, hvor det ikke eksisterer noen økonomiske hinder.

Lenke til kommentar
Ja, men vi må få mer statseid. Kapitalismen rår, vi driter en lang i miljø og hver enkelte manns frihet. Kapitalismen hersker, USA's president kan gå å legge seg, man har mer makt som leder i Microsoft, Wal-Mart eller Nestlé!

Vi må sette en maks rente for renten, og så får vi da evt. sette inn oljepengene for å "redde" bankene; for vi kan ikke ha det slik at folk plutselig har 2 % høyere rente! Privatskoler er bullshit uansett, det ødelegger mennesker og det kommer til å slutte med et skole system likt Finlands!

Hvorfor må vi få mer statseide firmaer? Miljø er noe som vi burde satse på, selvfølgelig.

Nei, vi må ikke sette en maksrente og jo vi kan ha det slik at folk har plutselig 2% høyere rente. Bedre det enn at vi må bruke masse av oljefondet til å betale tilbake lånene. Privatskoler er ikke bullshit. Privatskoler er for folk som ønsker et litt annerledes system enn enn den offentlige skolen. Noen starter på IB, fordi det norske systemet er for lett. Noen starter på NTG, fordi det er utrolig bra sportsgymnas. Du kan ikke forvente at alle er like og at alle ønsker å gå på det samme systemet. Gjør det noe at de som ønsker et annet system går på et annet system.

Selv om det jeg sier nå er feil, har jeg allerede nevnt en del punkter som gjør Rødt latterlig.

Nautique: Jeg stemmer ikke FRP.

smoothie: Det var ikke det jeg sa. Jeg sa at den ikke handler om hvordan DLF systemet er det beste systemet man kan ha i verden.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Har selv boken stående i bokhylla her. Og jo, boken gjør det. Det nye samfunnet Galt og kompisene starter er jo nettopp et DLF-samfunn, hvor det ikke eksisterer noen økonomiske hinder.

Noe av det værste er vel at man i det samfunnet ikke har noen form for veldelighet heller. Slik sett er jo objektivismen sammen med sosialdarwinismen to ekstra harde varianter av libertarianismen.

Lenke til kommentar
Jeg er faktisk veldig redd for hva som vil skje med landet dersom frp kommer til makten. Jeg har hørt så utrolig mange "dommedags" utalelser fra folk som har peiling på politikk.

Vil nok enkelt bare anbefale deg å lese gjennom partiprogrammet. Personlig tror jeg ikke det blir noen dommedag om FrP kommer til makten. Om det blir så mye bedre kan jeg ikke utale meg om. Men det jeg _vet_, er at det blir ikke verre enn det er allerede idag med sosialismen som råder.

FrPs partoprogram.

Birger :)

Endret av MindTooth
Lenke til kommentar

McFly:

Du må nokk komme med mye bedre dokumentasjon enn at en politiker i FRP liker en bok eller forfatter for å kunne påstå at mange i FRP egenklig er anarkister (eller DLFere da)

Hvis en politiker liker 1984 av Orwell så betyr ikke dette at dette er en totalitær politiker, eller i den motsatte skalaen betyr det heller ikke at dette er en politiker som hater all form for overvåkning.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
McFly:

Du må nokk komme med mye bedre dokumentasjon enn at en politiker i FRP liker en bok eller forfatter for å kunne påstå at mange i FRP egenklig er anarkister (eller DLFere da)

Hvis en politiker liker 1984 av Orwell så betyr ikke dette at dette er en totalitær politiker, eller i den motsatte skalaen betyr det heller ikke at dette er en politiker som hater all form for overvåkning.

Det der var et helt grusomt eksempel. 1984 er en bok som beskriver et totalitært regime for å kritisere totalitarianismen. Bøkene til Ayn Rand derimot skal fremstille hvor forferdeling blandingsøkonomien er og hvor flott libertarianismen er. Hun var forresten også mot veldelighet.

Lenke til kommentar
smoothie: Det var ikke det jeg sa. Jeg sa at den ikke handler om hvordan DLF systemet er det beste systemet man kan ha i verden.

Nå ble jeg litt forvirret her. Hele essensen bak boka er jo å rake ned på sosialdemokratiet (via en av vennene til hun hovedpersonen, hvis jeg husker rett, en sosialdemokrat som blir fremstilt som rotete og lite effektiv) og vise hvordan de frie markedskreftene i Galt-samfunnet er overlegne alt annet. Det samfunnet alle de flittige arbeidsmaurene flykter til er jo en gjenskapelse av den utopiske verdenen DLF og Rand ønsker. Og det eneste boka handler om er å glorifisere disse menneskene og samfunnet de skapte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...