Gå til innhold

Spørsmål om FrPs politikk

Anbefalte innlegg

Jeg er faktisk veldig redd for hva som vil skje med landet dersom frp kommer til makten. Jeg har hørt så utrolig mange "dommedags" utalelser fra folk som har peiling på politikk. Har to kamerater som studerer sammenlignende politikk, en av dem skriver master oppgave.

Har snakket litt med dem om FRP og det de sa var ikke særlig positivt.

De snakket om at FRPs politikk vil føre til høyere arbeidsledighet, dyrere varer og slike ting. De vil vistnok rasere arbeidslivet for vanlige folk.

Det som skremte meg mest i denne samtalen, var at FRP står for samme politikk som de fører i USA om sykehusene. At man skal måtte betale for sykehusopphold selv, eller måtte tegne sykeforsikring. Hvis dette stemmer, forstår jeg ikke hvordan et slikt parti kan ligge oppunder 30% på meningsmålingene. Jeg klarer faktisk ikke å forestille meg at noen i Norge kan tenke på å innføre noe slikt. Når nesten 20% av befolkningen i USA ikke har tilgang på helsetjenester pga at de ikke har penger til helseforsikring, eller av ulike grunner ikke kan få det, sier det seg selv at et slikt system ikke fungerer i praksis.

Er dette ting som stemmer, eller uroer jeg meg unødvendig mye her? Er nesten slik at jeg ikke får sove når jeg ser FRP med 30 %. Syntes det er litt skremmende.

Hva er det som gjør at et så ekstermt parti som FRP får så høy oppsluttning?

Kunne like godt vært Rødt, det er en like ekstrem utpost på sosialistisk side. Like skummelt det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FRP får ikke 30% av å ønske å ha sykehusforsikring lignende USA. De får stemmer, fordi de er det eneste partiet som en gang kan annarkjenne at det er negative konsekvenser av innvandring (AP har gjort litt) og noe må gjøres. Jeg mener ikke at FRP har den beste løsningen, men de har ihvertfall en løsning. Alle andre partier sier at vi skal forsette akkuratt som nå og da vil problemene forsette.

Det er heller ikke sånn at landet bukker under om FRP kommer til makten. Noen her vil selvfølgelig være påståelige og si at alt vil gå bra, og de stemmer selvfølgelig FRP. Jeg stemmer ikke FRP, og jeg er ikke redd for deres politikk. Det er både negative og positive konsekvenser av skattelette og privatisering av tjenetser. Jeg vil hevde at de negative overgår de positive, fordi for mye privatisering fører til at fattige ikke får ordentlige tjenester som ordentlig skolegang, ordentlig sykehus/lege når de blir syke og dette hemmer dem fra å yte produktivt. Allikavel, burde de vennene forstå at forandring tar lang tid, og selv om FRP kommer til makten vil ikke Norge bli privatisert og 100% sikert vil ikke Norges økonomi gå rett i dass. Det meste kommer til å være akkuratt som før, men med en litt høyrevridd preg.

Innvandring som bidrar negativt til Norge er noe vi kan stoppe øyeblikkelig, og jeg tror at hvis FRP kommer til makten må andre partier annarkjenne at de ikke kan bare ignorere innvandringspolitikken, men gi løsninger som er bedre enn FRP sine.

Lenke til kommentar
Det er et offentlig ansvar at alle får tilgang til nødvendige helse- og omsorgstjenester. Fremskrittspartiet mener at befolkningen skal ha rett til nødvendige behandling i helse- og omsorgsinstitusjoner, hos allmennleger, spesialister og så videre, og vil samtidig sikre pasientens valgfrihet når det gjelder behandlingssted, slik at pasientene selv styrer helsetjenestetilbudet. Dette gjøres ved at folketrygden betaler for behandling av pasienter basert på stykkpris, men uavhengig av behandlingssted. Dette innebærer at helse- og omsorgstjenester ikke må utføres i offentlig regi, men likevel for offentlig regning. Tilbud i utlandet skal kunne velges av pasienten hvis et tilbud om behandling i Norge ikke kan gis innen en tidsfrist.

Det er mye løgner ute å går om FRP og du er nok blitt et offer for denne propagandaen.

Og FRP er ikke i nærheten av like langt ute på høyresiden som "rødt" er ute på venstresiden.

FRP er mye nærmere sentrum, enn SV, rødt, NKP, osv. på venstresiden er, de er mye mer ekstreme.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Det er dog mange i Frp som egentlig har DLF meninger, men som modererer seg i offentlig fordi de vet at nattvekterstaten ikke er et populært system.

En løs påstand uten dokumentasjon.

Hvorfor skulle det være slik?

Det blir jo som å si at mange SV-velgere egenklig er kummunister men at de ikke liker å bli betegnet som kommunister.

Lenke til kommentar

Jeg har også sett at det er sant. Når jeg snakker med noen SV-ere er det helt klart at de har kommunistiske meninger, men vil ikke stemme kommunistisk partier av eller annen grunn. De vil ofte si at de ikke er kommunister, men at de støtter et samfunn med arbeideren i sentrum.

Slike tilfeller eksisterer i FRP, men det er ikke altfor mange av dem og det har ingen relevans til diskusjonen.

Lenke til kommentar

det verste med frp er at vanlige folk stemmer det. helt vanlige folk som ikke har satt seg så inn i politikken osv. Det er ikke lenger bare ungdommer som hater innvandrere og gamle som ligger i sykesenge og håper noen skal komme og redde landet.

Lenke til kommentar

McFly: FRP er et liberalt parti, fordi liberalisme er å ønske at individet skal styre mer fritt. DLF ønsker å fjerne staten helt, med unntak av politiet, og det er veldig få FRP-ere eller FPU-ere som mener det. Det er nok flere SV-ere som er kommunister enn FRP-ere som er DLF-ere, fordi DLF sitt system er så ekstremt.

Lenke til kommentar

Folk som Siv Jensen, Anders Anundsen og ledelsen i undomspartiet lovpriser helt åpent ideologier som ønsker å fjerne hele staten utenom politiet, forsvaret og rettsvesenet, akkurat som DLF. Andelen skapkommunister blant SV sine velgere er nok høyere enn andelen skaplibertarianere blant Frp sine velgere, med god margin. Derimot tror jeg det heller er motsatt om man ser på toppledelsen på de to partiene.

Lenke til kommentar
Er dette ting som stemmer, eller uroer jeg meg unødvendig mye her? Er nesten slik at jeg ikke får sove når jeg ser FRP med 30 %. Syntes det er litt skremmende.

Enda en som har gått i Martin Koldberg "fella" ser jeg. Ikke la Arbeiderpartiet og Sosialistene skremme deg, selv ikke jeg er enig i alt FrP sier og mener, men stemmer på de likevel da jeg tror de har noen løsninger for et bedre Norge, som Jens Stotenberg sa engang: "Selv jeg er ikke enig i alt Arbeiderpartiet mener". Oppfordrer deg til og lese partiprogrammet til FrP. Og du kan forsatt sove godt hele natten :)

Lenke til kommentar
Jeg kjenner bare til meningene til partiene (FRP, FPU) og meningene til folket. Om lederene for FRP og FPU har DLF-meninger, har egentlig lite å si, men du får jammen meg dokumentere det.

? Var den til meg? Dokumentere hva da :hmm:

Nei, det var den ikke. Den var til McFly og han glemte å dokumentere det. Jeg antar at det ikke er sant før han dokumenterer det.

Lenke til kommentar
Folk som Siv Jensen, Anders Anundsen og ledelsen i undomspartiet lovpriser helt åpent ideologier som ønsker å fjerne hele staten utenom politiet, forsvaret og rettsvesenet, akkurat som DLF.

Ja, dette krever dokumentasjon. Har lest deler av partiprogrammet til FrP, men dette har jeg vist oversett. Hvor fant du dette?

Lenke til kommentar
Ja, dette krever dokumentasjon. Har lest deler av partiprogrammet til FrP, men dette har jeg vist oversett. Hvor fant du dette?

Et partiprogram er ikke noe hellig dokument. Partiprogrammet inneholder dog krasse formuleringer overfor sosialklienter og lignende, som er vel så krasse som tilsvarende formuleringer i partiprogrammene til de konservative partiene i land som Canada og Australia. Det med det er en magisk sammenheng mellom partiprogram og hva partiene faktisk ønsker å gjennomføre er en klassisk frepperforestilling. De fleste andre forstår at det i praksis kan være forskjeller mellom partiprogram og hva partiene ønsker å gjennomføre om de skulle få makten.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke kan dokumentere at FRP lurer folk til å tro at FRP har en annen mening enn de har, så synes jeg du skal holde kjeft. Da baserer jeg heller meg på uttaelsene fra lederene i FRP og partiprogrammet deres.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...