Gå til innhold

Dere som er elektrikere / har gått elektrofag

alessia

Anbefalte innlegg

Går nå VG1, men har ikke blitt helt fornøyd med den linjen jeg har valgt. Har derfor begynt å bare søke litt rundt etter noe annet å kanskje begynne på neste år. Lurer litt på elektrofag, men vet egentlig ikke noe om det. Kusinen min har gått på elektrofag på skolen, og er elekrtiker, men siden hun bor langt vekke er det ikke enkelt å spørre henne. Har ingen venner som går på elektro.

Så siden jeg ikke vet noe som helst, har jeg noen spørsmål:

1. Hva går egentlig faget utpå?

2. Hvordan er det å være bygningselektriker? (er jo helst dette jeg tenker på, hvis dette kunne vært et fremtidig yrke)

3. Er det mye matte/viktig å være flink i matte?

4. Hvor mange jenter er det egentlig som går/fullfører elektrofag?

5. Er det gøy? Og hva er det som gjør det gøy?

6. Hvordan er lønn for en bygningselektriker?

7. Noen nettsider/bøker/magasiner hvor jeg kan finne ut mer?

Som en kan se så vet jeg veldig lite, men jeg synes det virker interessant, og jeg ser jo at min kusine er flink og liker det. Derfor tenkte jeg å sjekke det ut.

Endret av alessia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du starter helt på grunn-nivå med en liten dose læring om atomer og elektronvandring, før man sakte men sikkert driller inn Ohms lov (Spenning = Strøm ganger resistans). Etter hvert går det videre med mye praktisk arbeid og forsøk før man legger kabler på brett før man til slutt føler seg klar til å koble på ekte vegg. Etter dette setter man seg grundig inn i hvordan man legger kabel, hvilken type kabel som legges hvor, hvilken tykkelse kabelen skal ha, hvordan regelverket er for kabellegging og så videre.

Ved å jobbe i bedrift får man mye tid til selvstendig problemløsning. De negative sidene er at det kan være trangt og tungt når enkelte kabler skal dras, men det er mange flere positive sider enn negative sider ut fra det intrykket jeg har.

Det er ikke viktig å være flink i matte, men det kan fort bli frustrerende og demotiverende hvis man virkelig finner dette dørgende kjedelig. Kan du enkle ligninger klarer du deg gjennom elektro. Hele VG1 bygger mye på å snu på formler (Spenning = Strøm x Resistans kan snus til å bli --> Resistans = Spenning / Strøm ( "/" = delt på)).

Det er ikke å legge skjul på at elektro er et mannsdominert studieløp.

Ja, det er "gøy", sett fra min synsvinkel. Det var en del teori og MYE praktisk arbeid.

Lønn for en ferdig utdannet elektriker vil jeg tro ligger på rundt 160 kroner timen til 250 kroner timen. Vennligst ikke ta dette for gitt, jeg har faktisk ikke snøring.

Nå skal det sies at jeg kun gikk førsteåret på elektrolinjen fordi jeg valgte det bort til fordel for flylinjen, men jeg har likevel et godt innblikk i hvordan det er å være elektriker.

Ikke vær redd for å søke fordi du ikke aner hva elektro går ut på. Sånn er det for 80% av dem som søker, minst. Man går tross alt på skole for å lære, og det er ingen forutsetning at du kan så mye fra før. De starter helt på grunn-nivå slik at de får alle med seg. Jeg hadde blandt annet en som var syk de første to månedene av VG1 Elektro pga operasjon, men han hentet seg greit inn igjen til slutt. Det var til tross for at han gikk glipp av MYE av den helt grunnleggende undervisningen. Ikke tro at du er "dummere" enn alle andre. Det er ikke tilfelle.

Endret av Insty
Lenke til kommentar

Jeg har fagbrev som elektrikker og har jobbet en stund etter fagbrever. Har sluttet og gått tilbake på skolebenken nå, men kan godt prøve å svare på soørsmålene dine. Håper at det er til litt hjelp ;).

1. Hva går egentlig faget utpå?

Som elektrikker kan du få en del varierte oppgaver. Innstallasjoner i bolig og industri/større bygg er mest vanlig. Du kan egentlig komme bortpå allt fra tele, data og antenne annlegg, boliginnstallasjon og større annlegg som f.eks sykehjem. Forskjellige styringssystemer for lysregulering og varmeregulering (mest vanlig å komme borti på større bygg).

2. Hvordan er det å være bygningselektriker? (er jo helst dette jeg tenker på, hvis dette kunne vært et fremtidig yrke)

Hvis du tenker byggningselektrikker som i eneboliger og service, er dette områder som kan bli ensformige i lengden. Du gjør stort sett det samme i forskjellige eneboliger/rekkehus. Se for deg et boligfelt med 40 helt like rekkehus, så forstår du hva jeg mener. (er selvfølgelig små endringer her og der som spotter ol)

Industri og store anlegg er igjen litt mere variert. Der er det store telesentraler som skal bygges, store og mindre tavler (store sikringskap), kabeltrekking på bro, motorkoblinger og vanlig innstallasjon i kontorer.

3. Er det mye matte/viktig å være flink i matte?

Både ja og nei. Matten som eget fag er veldig enkel og grei. I yrkesfagene går matten mere på forståelse, riktig bruk av formler og snuing av formler slik som han over skriver. Det mest krevende faget er elektronikk, var det jeg følte var det tyngste faget når jeg gikk GK. Men er, som det meste, overkommelig med gjevn jobbing.

4. Hvor mange jenter er det egentlig som går/fullfører elektrofag?

På vk1 var vi 40 elever og ingen av dem var jenter. I lærebedriften var det kun menn som jobbet. Men der jeg fikk jobb etter fagbrevet var det 3-4 jenter som jobbet. Er et veldig mannsdominert yrke, så det trengs flere damer. Ikke la det skremme deg ;)

5. Er det gøy? Og hva er det som gjør det gøy?

Det er jo et meget variert yrke i forhold til mangen andre yrkesfag. Er du litt teknisk og trives å jobbe med hendene, er elektrikker noe for deg. Går du på service møter du nye folk hele tiden. Er en fin følelse å se hvor glad en kunde blir når du har fikset varmtvannsbrederen som har vært defekt i en uke ;).

6. Hvordan er lønn for en bygningselektriker?

Lønnen ligger på alt fra 180-230/250kr, etter ansienitet og slikt. Normal årslønn ligger på mellom 320 000 - 450 000kr

7. Noen nettsider/bøker/magasiner hvor jeg kan finne ut mer?

vilbli er eneste jeg kommer på i farten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...