Gå til innhold

Enda en utdannelse post - UiO/NTNU/HIOF

Anbefalte innlegg

Sitat
...Universiteter gir en mer abstrakt utdannelse der mye er irrelevant og av spesiell interesse.  De har mer forkus på realfag, noe som kan være både positivt og negativt.  

...Når det gjelder høyskoler tilbyr de en utdannelse som er mer tilpasset næringslivet.  

NTNU har abstrakte fag for å lære studentene å lære. Dvs å gjøre det lette for studentene å tilegne kunnskap på egenhånd etter endt utdanning.

Høyskolene er vel mer praktisk rettet.

Konklusjon: NTNU mer fremtidsrettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  Sitat
  Sitat
...Universiteter gir en mer abstrakt utdannelse der mye er irrelevant og av spesiell interesse. De har mer forkus på realfag, noe som kan være både positivt og negativt.

...Når det gjelder høyskoler tilbyr de en utdannelse som er mer tilpasset næringslivet.

NTNU har abstrakte fag for å lære studentene å lære. Dvs å gjøre det lette for studentene å tilegne kunnskap på egenhånd etter endt utdanning.

Du drar knallharde konklusjoner...

Hva som er fremtidsrettet er vel avhengig av hva du skal gjøre i fremtida? Skal du jobbe som siving på et verft kan det sikkert være lurt å ha en praktisk rettet utdannelse, og ikke være "reinspikka fagidiot". Mens om du skal jobbe med teoretisk forskning eller undervisning er kanskje dette mindre viktig.

Lenke til kommentar

Nåja...litt bråkjekk den der? :wink:

Hvis man tar Bachelor og/eller Master grad innen IT, vil man som regel alltid få seg et godt grunnlag og en god utdannelse. Uansett hvor og hvordan man tar den. :)

Man lærer seg det å lære etter 3-5 års studier, uansett hva man studerer mener nå jeg.

Å tilegne seg kunnskap er noe som kommer etterhvert, uavhengig av studieplass.

Så en bra grad/utdannelse er nok framtidsrettet selv om den ikke kommer fra NTNU. 8)

Lenke til kommentar

Ønsker først å takke for alle innspill; TAKK!

Personlig har jeg ikke noe i mot matte, så tror derfor en universitetsutdannelse vil passe meg best.

Står da igjen med (minst) to muligheter; en bachelor grad ved UiO (Matematikk, Informatikk og Teknologi) eller en Bachelor grad på NTNU (Matematikk).

På Bachelor programmet ved NTNU kan en fylle på med informatikkfag.

Etter en fullført bachelor grad, vil jeg da ta en master utdannelse (hovedfag) ved et av universitetene..

Men, er det ingen som har en utdannelse innen datasikkerhet (helst ved et av universitetene?).

Vet at universitet i Tromsø tilbyr et studium i datasikkerhet. Dette hadde vært perfekt om byen ikke hadde vært så langt nord..

Har også mulighet til å studere i utlandet (men hvor?)..

I alle fall, takk til de av dere som har tatt dere tid til å svare!

Lenke til kommentar
  Sitat
  Sitat

jeg tror med ganske stor sikkerhet jeg kan si at trondheim er kanskje den beste studiebyen i landet.

Jeg vil med 100% sikkerhet si at Tromsø muligens er det beste studentbyen i landet... :)

<URL:http://www.utropia.no/nyheter/1439.html>

Men matematikk kom dårlig ut, ser jeg...

vel...tromsø er LANGT nord...har lang mørketid...kaldt...koselige mennesker...fin by...

vil påstå trondheim har langt bedre studenttradisjoner, bedre studietilbud, flere studenter, flere studentaktiviteter...og spesielt har vi studentersamfundet...

mao bedre studentby...men for all del, tromsø er en kjempefin by, og vet det er bra studentmiljø, men det er ikke alt som teller vettu...

Lenke til kommentar

angående datasikkerhet...det er ingen problemer å velge fag som omhandler datasikkerhet ved ntnu. spesielt telematikk og datateknikk har fag som omhandler dette temaet. slike fag kan du velge i 4 og 5 år hvis du velger siving. tar du bachelor/master vet jeg ikke helt når du kan velge slike fag, men det er ikke noe problem å ta slike fag iallfall.

studiehåndboken for siving studiene...sjekker du fag som har sif 80xx(datateknikk) og sie50xx(telematikk) til fortegnelse, ser du de fagene som antagelig er mest aktuell...

http://www.ntnu.no/studieinformasjon/sivin...ng/studkat.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...