t_man Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Hei ! Vet at der foregår en liknende tread her på forumet, men de er vel ikke helt like... Starter derfor en ny en... Som så mange, står også jeg ovenfor "valgets kval". Er ca. 2 uker til en må sende inn søknadskjema for videre utdanning (til samordnaopptak). Har således noen spørsmål; Hadde egentlig tenkt å søke datateknikk ved NTNU, men kommer ikke til å gjøre det da jeg ikke er 100% sikker på om jeg ønsker meg en utdannelse innen data. På den andre siden er det er det en datautdannelse jeg akkurat nå ønsker mest, men jeg ønsker _ikke_ å stå uten en utdannelse (les: fullfør) etter 3 år. I tilfelle jeg skulle forandre mening.. I allfall; innenfor data kan en jo utdanne seg til så mangt. Personlig ønsker jeg en utdannelse innenfor datasikkerhet. Vet bla. at NTNU har en studierettning som heter datasikkerhet (innenfor kom.tek.). Dette kan en begynne på etter fullfør andre semester. Siden jeg er såpass usikker på at jeg ønsker å utdanne meg innfor data, hadde jeg tenkt først å ta en ingeniør (evt. bachelor) grad, for så (muligens) å fullføre utdannelsen ved NTNU. Har vært i kontakt med dem. De sier at det er mulig også å bli tatt opp i 3. årskurs (les: etter fullført 3-årig ingeniør utdanning), slik at en kan dekke "evt. faglige hull"... Det er også mulig å bli tatt opp, hvis en har 7 vkt. matte, i 4. årskurs. Men, på Universitet i Oslo (UiO) tilbyr de nå et bachelor program som heter "Matematikk, Informatikk og Teknologi (MIT)". Innenfor dette programmet kan en velge studieretningen Informatikk (litt mer matte enn "vanlig" informatikk). Etter tre år kan en så fortsette med et hovedfag i (f.eks.) datasikkerhet (snakket med UiO). Hva mener dere så om dette ? Regner ikke med at en kan fullføre utdanningen ved NTNU (les: master i tek.) hvis man velger denne utdannelsen (ved UiO). Blir vel i så fall plassert i 1. klasse. En kan sikkert slippe noen fag.. Sendte NTNU (stud.service) en mail i går, aventer svar.. Så hva mener dere, hva bør en velge ? Slik jeg ser det har begge utdannelsene både fordeler, men også ulemper.. Skulle jeg velge det første alternativet (ing. --> NTNU) regner jeg med å ta utdannelsen ved Hiof (Høgskolen i Østfold). Noen som har erfaringer med denne skolen ?? Ble visst en ganske så lang post.. Takk til de som gidder å lese posten, samt hjelpen meg! EDIT: Har fagene Matte (3MX), Fysikk (3FY) og Engelsk (3EN2) fra vidergående. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Etter mitt syn er dette en feilposting. Lenke til kommentar
Celsior Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Tman, jeg hører deg. Hver gang jeg bare tenker på hva jeg skal søke på, så hopper hjertet over et slag, nærmest. Jeg kunne tenkt meg å se noen svar på dette... Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 søk på alt og velg det du tror du vil mest som førstevalg Lenke til kommentar
Layne Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Tman, jeg hører deg. Hver gang jeg bare tenker på hva jeg skal søke på, så hopper hjertet over et slag, nærmest. Jeg kunne tenkt meg å se noen svar på dette... 1. Ikke velg bort realfagene! Har du en basis i matematikk og realfag, så har du alle muligheter åpne selv om du skulle finne ut at linja du valgte egentlig ikke var noe for deg. De kommer i tillegg godt med nesten uansett hva du skal gjøre videre. 2. Generelt sett er universitetene bedre enn høyskolene, det er flere valgmuligheter, mer ressurser osv. Og det er lettere å dokumentere utdanningen din hvis du f.eks. skal søke om videreutdanning i utlandet. Lenke til kommentar
t_man Skrevet 30. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2003 søk på alt og velg det du tror du vil mest som førstevalg Tråden var mer ment som "ekstra hjelp". Altså, tenkte det var greit å høre litt med dere. Erfaringer etc.. Er jo trossalt mange på forumet som har en utdannelse av de jeg nevner. Er jo selvfølgelig jeg selv som tilslutt skal bestemme, men det skader jo ikke å ta i mot noen råd :-) Lenke til kommentar
t_man Skrevet 30. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2003 Etter mitt syn er dette en feilposting. Jeg tror ikke jeg har postet tråden feil. Skulle dette være tilfelle, ber jeg om at en av moderatorene flytter den ! Lenke til kommentar
t_man Skrevet 30. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2003 2. Generelt sett er universitetene bedre enn høyskolene, det er flere valgmuligheter, mer ressurser osv. Og det er lettere å dokumentere utdanningen din hvis du f.eks. skal søke om videreutdanning i utlandet. Hvis det etter tre år skulle vise seg at jeg ønsker å fortsette med data (les: og jeg velger først en høgskole), vil jeg _selvfølgelig_ fortsette ved et universitet. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Som så mange, står også jeg ovenfor "valgets kval". Er ca. 2 uker til en må sende inn søknadskjema for videre utdanning (til samordnaopptak). Da jeg søkte så kunne man omprioritere helt til 1 juli, tror jeg det var. Slik at det holder å slenge med alle alternativene nå, og så utsette den endelige avgjørelsen til sommeren. Jeg går kyb, så veit ikke så mye om kom.tek.. Men studieveilederne vil jeg tro gjerne svarer på sånne spørsmål som du har. Studentservice er en tjeneste for eksisterende studenter, men de videresender vel mailen vil jeg tro. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Jeg er halvveis i datatekn. studiet på NTNU, og jeg er ikke i tvil om hva jeg vil anbefale deg: - 3årig ing.høyskole - 2 år på NTNU hvis du deretter har lyst til å forsette. ALLE jeg har pratet med som har valgt denne løsningen er i utgangspunktet bra fornøyde. Jeg angrer i hvertfall seriøst på at jeg ikke valgte en slik løsning. Hvis du synes realfag er KJEMPEGØY kan du selvsagt vurdere UiO, men mitt generelle intrykk er at hovedfag er tyngre/mer krevende enn en siv.ing. tittel uten å gi noe serlig ekstra anseelse. Vil pressisere at alle utsagn i dette innlegget er basert på personlig synsing, meninger og erfaringer. Ikke still meg til veggs hvis du måtte mene og eller vite anderledes. Lenke til kommentar
Layne Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 2. Generelt sett er universitetene bedre enn høyskolene, det er flere valgmuligheter, mer ressurser osv. Og det er lettere å dokumentere utdanningen din hvis du f.eks. skal søke om videreutdanning i utlandet. Hvis det etter tre år skulle vise seg at jeg ønsker å fortsette med data (les: og jeg velger først en høgskole), vil jeg _selvfølgelig_ fortsette ved et universitet. Tja, det er en del høgskoler som har siv.ing. Men hvis du likevel skal bli siv.ing. (noe jeg anbefaler) er det bedre å ta alle årene på universitetet. Hvis du tenker på datasikkerhet eller andre matematikk-intensive datautdanninger tror jeg du vil få problemer hvis du skal videre etter ingeniørhøgskole. Det er etter min mening bedre å starte med matematikken, og så ta "dataen", enn omvendt. På universitetet får du solid realfaglig grunnlag, og bygger videre på det. På ingeniørhøgskolen er realfagene mer "påfyll" som i mindre grad brukes aktivt i de andre fagene. Dette er en klar svakhet akademisk, men bidrar til at fagene blir mer anvendte. Lenke til kommentar
t_man Skrevet 30. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2003 Hadde som sakt ikke tenkt til å fortsette ved en høgskole (hvis jeg velger det) etter tre år. Står altså igjen med å ta et hovedfag ved UiO eller 3-årig ing + 3 år NTNU. Som nevnt i den første posten min, har jeg tenkt (hvis jeg velger ing. --> NTNU) å gå tre år på NTNU. Dette for å tette "evt. faglige hull". I tillegg vil en ikke miste noe av studieretningen "datasikkerhet", da en begynner fra begynelsen. Spørsmålet blir vel kanskje heller om det lønne seg å velge et hovedfag (informatikk + matte) eller ing. så siv.ing (datasikkerhet ved NTNU). Takk til alle som gidder å svare. Dere er til _stor_ hjelp!! Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 2. Generelt sett er universitetene bedre enn høyskolene, det er flere valgmuligheter, mer ressurser osv. Og det er lettere å dokumentere utdanningen din hvis du f.eks. skal søke om videreutdanning i utlandet. Skjønner ikke helt hva du mener med den siste setningen her. Etter kvalitetsreformen vil jo også høyskolene tilby internasjonale bachelor- og mastergrader, og det skulle vel fungere greit som bevis for gjennomført utdannelse i forhold til utenlandske utdannelsesinstitusjoner? Lenke til kommentar
alexf Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Er ikke enig med Layne i at Universiter tilbyr et bedre tilbud innen IT relatert utdannelse. Universiteter gir en mer abstrakt utdannelse der mye er irrelevant og av spesiell interesse. De har mer forkus på realfag, noe som kan være både positivt og negativt. Når det gjelder høyskoler tilbyr de en utdannelse som er mer tilpasset næringslivet. Realfagene er spesiellt tilpasset utdannelsen og er ikke så omfattende som universitetet sin, noe som er positivt for oss som ikke elsker matematikk. Samtidig tilbyr høyskoler god kontakt med næringslivet og har også fokus på videreutdannelse bl.a på NTNU. Dette skriver jeg på grunnlag av min personlige oppfattning og er ikke ment som kritikk av noen som måtte gå på universitetet. Min anbefaling er hverfall at dersom du vil utdanne deg innen data bør du søke på en høyskole eller direkte på NTNU. Lenke til kommentar
Layne Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 2. Generelt sett er universitetene bedre enn høyskolene, det er flere valgmuligheter, mer ressurser osv. Og det er lettere å dokumentere utdanningen din hvis du f.eks. skal søke om videreutdanning i utlandet. Skjønner ikke helt hva du mener med den siste setningen her. Etter kvalitetsreformen vil jo også høyskolene tilby internasjonale bachelor- og mastergrader, og det skulle vel fungere greit som bevis for gjennomført utdannelse i forhold til utenlandske utdannelsesinstitusjoner? Ja, men du kommer ikke inn på en hvilken som helst mastergrad med en hvilken som helst bachelor, hvis du skjønner hvor jeg vil. Ved en høyskole er du mer avhengig av at skolen har samarbeidspartnere, eller at det utenlandske universitetet vurderer deg spesielt. Har du universitetsutdannelse, har du en generell utdannelse, f.eks bachelor i matematikk, som bygger på samme prinsipper nesten uansett universitet. Høyskolene har ikke den samme kontakten med utenlandske læresteder, samt at de tilbyr et mylder av forskjellige linjer, og mange små fag. Det krever at interesserte legger ned mye mer arbeid i å finne ut hva du egentlig er utdannet som, og på hvilket nivå. Lenke til kommentar
Layne Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Er ikke enig med Layne i at Universiter tilbyr et bedre tilbud innen IT relatert utdannelse. Universiteter gir en mer abstrakt utdannelse der mye er irrelevant og av spesiell interesse. De har mer forkus på realfag, noe som kan være både positivt og negativt. Vi er ikke uenige, beklager hvis jeg har formulert meg uklart. Helt klart: det kan være både positivt og negativt. Det var snakk om datasikkerhet her, som er mye matematikk, og da er ikke høgskole å anbefale. Og jeg mener fortsatt at dersom man skal bli siv.ing. er det like greit å begynne rett på universitetet. Ingeniørhøgskolene har for mange kompromisser mhp realfagene, og det å bruke dem aktivt i andre fag. Min anbefaling er hverfall at dersom du vil utdanne deg innen data bør du søke på en høyskole eller direkte på NTNU. ...og få med deg et solid grunnlag i realfag.... Helt klart. IT-akademiet ga deg gode jobber for fem år siden, nå utdanner de deg til arbeidsledighet.... Lenke til kommentar
joebush Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Jeg har tenkt å skrive litt generelt om temaet for å prøve å få litt klarhet i mulighetene hvert valg gir. Høyskoleutdanning er, som flere sier, en mer markedsrettet utdanning med mer praktisk opplæring. Man kan så gå videre til et hvilket som helst 'norsk' universitet etterpå, og oftest må bare ta et par kurs for å fylle avvikene. Dersom man nødvendigvis har tenkt seg Mastergrad blir det en del lettere å sette i gang med det samme på universitet. Man slipper bryet med å få seg overført til et universitet, og er allerede vant til arbeidsmåten og kjenner folket. Jeg selv hadde anbefalt Bachelorgrad ved et universitet over høyskoleutdanning av samme grunn som en annen her mente var en ulempe. Nemlig at et universitet gir en mer abstrakt utdanning. Dette kan sees på som en fordel da man ikke har helt blitt formet til å tenke på en viss måte, men heller lærte mer av det teoretiske, som ofte gir bedre grunnlag til å løse problemer i virkelighet. Jeg kan tenke meg at forskjellige bedrifter er ute etter forskjellige typer, og kanskje foretrekker det ene over det andre, og man bør kanskje høre med de bedriftene man evt. er interessert i før man helt bestemmer. Dette var kanskje litt vagt (med vilje) men jeg håper det blir av hjelp til dere som nå skal søke seg inn på en skole. Lykke til. Lenke til kommentar
pekle Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Er einig med dei som tidlegare sa at det er betre med matte og så data enn omvendt, spesielt om det er sikkerheit du er interessert i. Da kjem du etterkvart inn på kryptering og avanserte matematiske metodar. Da er det ein stor fordel å ha det teoretiske grunnlaget på plass, og da vil eg av dei to valga du har satt opp sette UiO øverst. På den andre sida vil du gå 6 år på høgskule+NTNU, og da vil du ha eit ekstra år til å fordjupe deg i matten/modne den, noko som kan vere fint dersom du er sjølvstendig og klarer å jobbe med det. I utgangspunktet vil eg og tru at hovudfaget ved UiO blir meir teoretisk enn siv.ing, utan at eg har fakta å bygge oppunder den påstanden med. Lenke til kommentar
jorank Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 hvis du skal studere på universitet, har du to muligheter, den ene er å ta frie fag, den andre er rene profesjonsstudier som siving (nå heter det master of science). fordelen med en siving utdannelse er at man får flere ben å stå på. du sier du ikke er sikker på om du vil studere datateknikk, men kanksje. hvis du etter noen år finner ut at dette ikke er linjen for deg, kan du søke ny linje, og bli direkte flyttet til samme årstrinn. dette avhenger litt hvor mange like fag en har, generelt sett er de tre første årene ganske like for alle linjene på ntnu. slik arbeidsmarkedet nå er, vil det helt klart være lurest å satse på et 5 års studium. velger du å ta en høyskoleutdannelse først, vil du ikke få den faglige bredden, som de iallfall tilbyr på ntnu, men en mer spesialisering. jeg vil helt klart anbefale deg å ta en mastergrad iallfall... velger du frie fag, står du litt mer fritt i valg av fag, men der er det nå også blitt mer fast plan. ikke så stor forskjell som det var tidligere. hvor du velger å studere er ikke et lett valg, men jeg vil si at siving i trondheim er et veldig godt valg, ellers har profesjonsstudiet i datateknikk i oslo fått gode skussmål, men dette er mer teknisk studie. det er også viktig å vurdere selve plassen man skal studere, man må trives i den byen man er. jeg tror med ganske stor sikkerhet jeg kan si at trondheim er kanskje den beste studiebyen i landet. Lenke til kommentar
Layne Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 jeg tror med ganske stor sikkerhet jeg kan si at trondheim er kanskje den beste studiebyen i landet. Jeg vil med 100% sikkerhet si at Tromsø muligens er det beste studentbyen i landet... <URL:http://www.utropia.no/nyheter/1439.html> Men matematikk kom dårlig ut, ser jeg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå