Gå til innhold

7.1 surround spørsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen har 7.1 lyd f.eks transformers, men de fleste har 5.1. Dolby TrueHD finnes både som 5.1 og 7.1. Samme gjelder vanlig PCM.

Ja, det er vits da lydbildet blir mye større selv med 5.1 signal. Recieveren gjør om til "7.1" eller 6.1, som vil si at den legger på lyd bak ("jallasurround"), men du får kun samme lyden i begge bakhøytalerne. Heter Matrix 6.1. Har du plass er 7.1 absolutt å anbefale! Om du trenger å legge så veldig mye penger i bakhøytalerne er vel en annen sak; bra blir det uansett!

Endret av espkul
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Eneste grunnen til at jeg ikke kjører 7.1 er at da må jeg strekke kabler som jeg ikke klarer å gjemme. Receiveren og ekstra høyttalere er på plass, men kabler i taket er uaktuelt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er det egentlig noe vits i å kjøpe side høytalere i det hele tatt siden alle filmer har 5.1 surround? Eller vil dem være til god hjelp med 5.1 også?

 

For det første så er ikke Side høytallerene de som er de nye i ett 7.1 oppsett. Side høytallerene er det som skal være 5.1. De 2 siste/nye skal inn mellom de som er der i dag. De kalles "Back Surround"

 

Vet ikke hvordan det er med 7.1 lydspor i Norge, men de finnes på enkelte disker fra USA. New Line har vært flink til å ha DTS Master 7.1 lydspor, det samme har Liongate vært. De større aktørene har vært mindre flinke, men det kommer nok etter hvert.

 

 

Men uansett så vil forsterkeren din kunne laget til ett signal, slik at de brukes ved vanlig 5.1 og stereo signaler også, det er bare å sette på Dolby Pro Logic 2-Movie så fikses det meget bra.

 

Lydbildet bak blir mye bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...