JKJK Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Hei. Jeg er på utkikk etter et program/script som kan ta utgangspunkt i en fil med tekstlinjer (f.eks. brukernavn) for så å søke etter -og så slette disse tekstlinjene hvis de finnes i et gitt dokument. "f.eks." i denne sammenhengen er ganske reelt, altså, jeg trenger et program som kan luke ut brukernavn fra en stor liste (tekstfil) i formatet "fornavn-mellomnavn.etternavn" (max 15 tegn, altså Geir Johannes Melhus blir "geir-johannes.m"). Er dette gjennomførbart, og er det noen her som tar utfordringen? På forhånd takk! Endret 18. oktober 2008 av JKJK Lenke til kommentar
Glenn F. Henriksen Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 For å fjerne linjer fra en tekstfil kan du bruke Windows Powershell (inkl. i Vista og W2k8, nedlastbart for andre) og kommandoene $group = "User1|User2|User3" cat users.txt |? {-not($_ -match $group)} Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Jeg er på utkikk etter et program/script som kan ta utgangspunkt i en fil med tekstlinjer (f.eks. brukernavn) for så å søke etter -og så slette disse tekstlinjene hvis de finnes i et gitt dokument. grep + et passende shell (med redirection)? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 burde muligens nevnt at det gjelder windows? Powershell er jo installerbart på andre MS OS, så det høres ut som en god ide! Det kan være snakk om flere hundre linjer, så man må kunne bruke en txtfil som referanse. Jeg har ikke brukt powershell noe særlig (har såvidt sett på det), og kan fint lite om scripting og programmering, så må ha "bruksanvisning" hvis man kan kalle det dèt. Har feelingen av at glenn er inne på noe her. Tar gjerne imot mer info! Takk! Lenke til kommentar
backup Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 To spørsmål: 1. Dette bestemte dokumentet, hva slags filtype er det, en txt-, en doc-, en pdf-fil eller hva? 2. Disse navnene som skal slettes, hva skal settes inn der da, ingenting slik alt for ekesmpel trekker seg sammen, et antall ordmellomrom eller hva? Lenke til kommentar
Glenn F. Henriksen Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Hvis jeg skal gi deg noe mer info trenger jeg noen eksempellinjer fra tekstfilen din med en noe mer utfyllende forklaring på hva du vil oppnå. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2008 (endret) OK. Tar det når jeg kommer på jobb på tirsdag. Kan ikke gi deg den orginale filen, da innholdet er til en viss grad konfidensiellt. Men kan gi deg format og eksempler som burde være nok til å skjønne poenget. Endret 20. oktober 2008 av JKJK Lenke til kommentar
Glenn F. Henriksen Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Så lenge formatet og strukturen er lik så er det samme f. hva som står der. Trenger egentlig ikke mer enn en linje men fint hvis du markerer hvilke deler av linjen som kan endre seg og hvordan. Det er viktig å bruke de samme tegnene som kan dukke opp i den virkelige filen, f.eks. hvis et felt kan inneholde punktum er det viktig. Hvis en linje inneholder flere felt er det viktig at du spesifiserer korrekt separator tegn. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 Ok. Sorry for treg respons. Men har hatt en hälvettes uke på jobb. Servercrash osv. Skal komme tilbake til saken. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 mulig jeg kan lage noe enkle greier for dette, men må se eksempel-filene først. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) grep -xFf u -v t > $$.tmp && mv $$.tmp t u er filen som inneholder brukernavnene, t er filen hvor de skal fjernes. Det er et bash-script, så du må laste ned cygwin for at det skal funke. Endret 25. oktober 2008 av teflonpanne Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2008 (endret) Dette et produsert eksempel på hvordan fila ser ut: [EnabledGroups] SVG-0809-3STD=TRUE SVG-0809-3STF=TRUE SVG-0809-3AAC=TRUE svg-0809-ansatte=TRUE [Exceptions] ola-hermann.nor=TRUE lars.normann=TRUE lars-even-hanse=TRUE kari-cecilie.no=TRUE [DEFAULT] Cont=TRUE Det er kun brukernavn under "exceptions" som skal kunne fjernes. Normalt er det mange hundre brukernavn i det formatet som står. Det må derfor gå an å ha en separat fil med de brukernavnene som skal fjernes som scriptet eller hva det nå enn blir henter fra, og fjerner fra ini-fila. Det kan ikke stå igjen tomme linjer i fila. Fila som inneholder de brukernavnene som skal fjernes vil bare være en enkel tekstfil med masse brukernavn, ikke noe mer fancy. Endret 27. oktober 2008 av JKJK Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 (endret) $ grep -Ff kildefil.txt -v ActD.ini > ferdigactd.txt fungerte. Det virker som den blir skrevet i et annet format, men det er ikke sikkert det har så mye å si. Jeg synes enda det er litt for tungvindt, så håper på et vbs script eller noe i den duren der man får opp en liten dialogboks der man velger kilde og målfil og trykker "ok" eller noe sånt Det VIRKELIG store hadde vært et script som hadde hentet brukernavnene til medlemmene i en gruppe i AD, lagt til =TRUE bak brukernavnet og fjernet fra målfila. Endret 17. november 2008 av JKJK Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 teflonpanne: må bare skryte litt en gang til. GENIAL løsning du kom med! TAKK!!!!!! Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Flott, bare hyggelig. Hvis du lærer deg de andre programmene, sed, awk, find, uniq, sort, tail, wc, screen, scp, ssh, rsync, strace, lsof, date, seq, tr, join, tcpdump, wget, nc osv osv. og bash-scripting og alle bash special commands/variables og vim så får du gjort ganske mye veldig enkelt Endret 20. november 2008 av teflonpanne Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Hvis du kjeder deg kan du se på http://tldp.org/LDP/abs/html/ Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Hehe. Hva med å starte med "for dummies"? De andre som skal bruke scriptet syntes den totale prosedyren var litt for komplisert (for mange ledd... har et vbs script som henter ut navn fra grupper i AD, så må man redigere dette i excell og notepad etterpå... god gammeldags EDB med andre ord). Det med at man måtte installere cygwin var liksom spikeren i kista.... synd for dem. Vi har nå en løsning som kan spare oss MANGE TIMER med jobb i uka, og hvis de vil sitte der og pelle ut en og en linje, så versågod. Jeg bruker grep, og gjør hele prosedyren på 3 minutter istedet for 3 timer. Endret 3. desember 2008 av JKJK Lenke til kommentar
Glenn F. Henriksen Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Helt alvorlig, hvis dette er noe folk på jobben din bruker "mange timer" i uka på, da går dere til et konsulentbyrå og får noen til å lage et program som gjør hele jobben i ett ledd: henter ut fra AD, gjør redigeringen og ordner det fiks ferdig. Det koster penger, ja, men ikke så mye som dere kaster vekk. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) Helt klart. Det er ikke bare på jobben "min", men på resten av it-avdelingene på andre skoler i fylkeskommunen også. Generelt har NTFK sentralt en tendens til å prioritere litt sært i slike tilfeller.... og jeg passer på å nevne det hver gang jeg har sjangsen. Siden dette er noe som gjelder alle, og er en jobb som er "presset" på it-avdelingene fra sentralt hold, synes jeg det blir feil at VÅR avdeling skal ta kostnaden med dette alene. Programmet vi bruker dette mot har egentlig en slik funksjon innebygd, med GUI til og med. Problemet er at den i praksis er UBRUKELIG. Derfor har jeg allerede vært i kontakt med eksterne konsulenter ang. utvikling av dette, men jeg velger å vente med å ta steget videre for å se om det vil bli gjort forbedringer i det programmet det er snakk om. Men nok baksnakking. Uansett har dette blitt en såpass viktig oppgave at jeg så meg nødt til å finne en litt mer effektiv metode, om ikke annet som en nødløsning. Endret 3. desember 2008 av JKJK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå