Gå til innhold

Elko Wireless hjelp

Anbefalte innlegg

Hei

Er ikke helt sikker på om dette er riktig sted til å legge inn et slikt emne, men det har med at jeg skal bygge hjemmekino / gutterom.

Er det noen som har peilig på prisen på et komplett system sender og mottaker med dimmer.

Takk for svar.. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Vil først anbefale deg og snakke med en elektriker som har holdt på litt med elko plus serien;)

På elhandel.no kan du handle elektriske artikler, men det kan være at en elektriker kan få de tingene du skal til en billigere pris en de som er oppgitt på elhandel.no.

Har ikke veldig peiling på elko plus serien, men har forstått det slik at du har trådløs bryter som kan være hvor som helst i huset. Så har du et relè i sikkringstavla som blir styrt av bryter(fjernkontroll hvis ønskelig.) Du kan også bruke en såkalt dim modul som du gjemmer i en vegg/takboks også.

Her er linken i hvertfall elhandel.no

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har lurt litt på samme og sett på de forskjellige systemene.

jeg endte opp med x10 (www.intellihome.be eller www.tronika.no), mest pga pris.

Dette angrer jeg på nå, det er ikke i nærheten så stabilt som det jeg ønsket meg, enkelte ganger når jeg skal skru på lyset så lystrer det rett og slett ikke...

Jeg kommer nå til å gå over Z-wave (www.tronika.no www.z-wave.com) her igjen pga pris, og siden dette er ett forholdsvis nytt system, så tror jeg dette er mer stabilt.

Når det gjelder pris så har jeg installert dette selv i en leilighet på 76kvm og har da styring av lys i stue, gang, kjøkken og bad, og gjort jobben selv.

x10'en har kostet meg rundt 5000,- og jeg vil tro at Z-wave kommer til å koste meg noe av det samme.

Når jeg grovregnet litt på det så hadde Moeller Xcomfort, Hager eller Elko wireless kommet til å kostet meg fra 15 og oppover.

Dette er litt pga jeg skal ha datainterface, ikke fordi at jeg har bruk for det, men fordi at det er gøy :)

Ett annet + med Z-wave er at det støttes av Logitech Harmony fj.kontroll.

Lykke til! og god jul!

P.S: Jeg har kombinert X10 og kommer til å gjøre det samme med Z-wave sammen med Elko Plus brytere, så har man designet til Elko plus som jeg liker veldig godt.

Endret av dreuf
Lenke til kommentar

Når det gjelder X10 og kvaliteten til denne så er eg enig med dreuf. MEN, dette kommer mest sannsynlig av at det ikke er montert en fasebro i sikringsskapet. X10 systemet sender signalene via strømledningene i huset og i et vanlig hus i dag er det ofte 3 forskjellige faser som er mikset på rundtom mellom kursene. Disse signalene kommer seg ikke over de forskjellige fasene uten hjelp og derfor må det monteres en bro i sikringsskapet som samtidig både filtrerer og forsterker signalet. Da fungerer det ypperlig.

Men X10 er en gammel teknologi og det ser ut til at "billigprodusentene" har begynt å satse på Zwave i steden for i nye produkter. Så dersom man skal begynne i fra scratch har eg størst tro på zwave fremfor X10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...