Gå til innhold

Problemer med ytelse i spill etter at jeg har lagt OS og spill inn på en Raptor

Anbefalte innlegg

Hei jeg har et spesielt problem. Jeg sitter her med en maskin med disse komponentene:

Asus P5ND2 SE hovedkort

Intel Pentium D 3.0Ghz Dual-Core prosessor

Asus GeForce EN8800GT 512MB grafikkort

Geil 2 x 1.0GB RAM

Hardisker:

1# Western Digital 74GB S-ATA "Raptor"

2# WD 320GB S-ATA "Caviar"

3# WD 160GB S-ATA "Caviar"

Windows XP Pro SP3

Og her er problemet:

Jeg har OS på Raptor-hardisken og siden den også er den raskeste så hadde jeg tenkt å ha de mest kravstore spillene på den også. Men en stund nå så har jeg hatt et veldig spesielt problem med spill som jeg har installert på den. Jeg kan spille en stund med god FPS helt opp i 30-40 på Crysis og Mass Effect men så etter en stund så begynner alt å hakke uten at det er noen tegn på at den skulle gjøre det. Vi snakker ikke om det vanlige fallet i FPS som gjærne kommer når situasjonen endrer seg til det hektiske men det kan skje på de mest rolige stedene hvor man kunne forventet en veldig høy FPS.

Til kontrast så har spill jeg har hatt på en annen hardisk (nummer 3) kjørt glatt uten problemer. Det er bare så synd at jeg ikke skal få utnyttet kraften i Raptoren til både OS og spill. Vær også obs på at disse spillene ikke står på settinger som jeg ikke vet maskinen normalt skal takle. Først så trodde jeg det var Crysis som var problemet men så fikk jeg samme problem i Mass Effect og jeg har prøvd flere ting.

Jeg har hatt Raptoren en stund og tidligere hadde jeg den bare til spill og ikke til OS. Den gang hadde jeg jo egentlig ikke noe problemer men tenkte det ville være kult med et OS som startet opp raskere etc.

Jeg har prøvd forskjellige skjermdrivere, formatert og reinstallert Windows og defragmentert hardisken. Men ingenting jeg har gjort hjelper. Er det noen som kjenner til et slikt problem? Skal det ikke gå ann å kjøre spill og OS på en Raptor eller må jeg ha OS på en og spill på en annen?

Om noen har peil så vær så snill og post det her.

Endret av RogueAlien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har oppdaget at prosessoren er veldig varm. Den ligger nesten oppe i 70 grader i idle og jeg aner ikke hvor varm den blir når jeg spiller de mer krevende spilla. Kanskje dette er grunnen til hakkingen?

Jeg har bestilt meg nytt og bedre kabinett med bedre kjøling og tenker jeg kjøper noe bedre kjølepasta også. Hva tror dere? Kan en for varm CPU påvirke ytelsen i sånn grad?

EDIT: Jeg testa nå Crysis igjen og målte CPU temperaturen. Når hakkingen begynte så var CPU oppe i 85 grader. Man kan vel si med ganske stor sikkerhet at det er kjølingen som er problemet. Da blir det bare å fikse dette også håper jeg spillingen kan gjenopptas.

Endret av RogueAlien
Lenke til kommentar

Nei kjølesystemet må byttes ut. Jeg har slitt med høye temperaturer på mer enn CPU. Viftene på det kabinettet jeg har nå er for små og plassert på litt dumme steder. Det bygger seg opp veldig mye varme der inne, og hvis jeg lar kabinettet stå åpent som jeg har gjort en stund så fylles jo hele greia med støv.

Nytt kabinett er snart på vei håper jeg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...