Freddemor Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Ok, jeg sendte dem et brev her nå for litt over 2 uker siden, som jeg enda ikke har fått noe svar på. Jeg tenkte derfor jeg skulle ringe dem i dag for å dobbeltsjekke før jeg skulle legge saken videre frem for FTU og forbrukerrådet. Han jeg så får på tråden viser seg å være daglig leder. Jeg spør så om de har sett brevet mitt, og da svarer han at "Det er så mange uåpnede brev her nå, vent litt skal jeg titte igjennom". Han finner så frem til brevet mitt som har ligget hos dem, uåpnet i over to uker, og skummer kjapt igjennom mens vi er på tråden. Heldigvis så har han litt peiling på forbruker kjøpsloven, og er helt enig at jeg skal få nytt produkt. Han gikk også med på å refundere telefonutgiftene, og det ser også ut som han ville ordne med budbil slik at TV kommer seg på plass. Så da ser det ut til at saken fikk en grei løsning, selv etter så mye slit. Det jeg har erfart utifra dette er at man rett og slett ikke kan stole på det disse "vanlige" kundebehandlerne sier. De kan ikke loven, og de tar mye mindre ansvar for å behandle deg. Jeg er derimot veldig fornøyd med måten daglig leder ordnet opp i dag. Så da gjenstår det bare å se at det nye TV kommer til neste uke, og pengene inn på konto Veldig bra! Vel fortjent! Litt flaks skal man ha, med tanke på at du traff på daglig leder. Men det er kanskje farlig å juble enda? Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 5. november 2008 Del Skrevet 5. november 2008 Det jeg har erfart utifra dette er at man rett og slett ikke kan stole på det disse "vanlige" kundebehandlerne sier. De kan ikke loven, og de tar mye mindre ansvar for å behandle deg. Jeg er derimot veldig fornøyd med måten daglig leder ordnet opp i dag. Utfra at jeg har jobbet som «vanlig» kundebehandler, riktignok ikke i Datakjeden, men hos et relativt stort norsk firma, så kan jeg vel heller si det slik: «De vanlige kundebehandlerne har mye mer press på seg til å behandle mange saker, og mye mindre myndighet til å ta en avgjørelse direkte. I tilegg finnes det oftest interne regler som bestemmer hvordan ting skal behandles, regelverk som lederne ikke trenger å forholde seg til.» Så er ikke sikkert det er uvilje eller uvitenhet fra kundebehandleren du pratet med... Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 5. november 2008 Forfatter Del Skrevet 5. november 2008 (endret) Vell, det er nok kanskje ikke kundebehandlers feil... Jobber selv også som kundebehandler, men kun som deltidsansatt riktignok. Det jeg mener en god kundebehandler skal gjøre i saker som dette, er å rett og slett følge den opp. Skrive opp nr. til kunden som ringer inn, avtale neste steg på veien, for så å ringe opp kunde igjen/sjekke opp i systemer etter en viss tid, og sjekke at alt går korrekt. Jeg jobber hos en ISP, og det er helt utrolig hvordan kollegaer tar den "Jaja, jeg bestiller bare et nytt modem til de, så maser de ikke på en uke ihvertfall." bare driter i kunder. Sender videre med halvveis svar/sannhet slik at den som svarer bare kan fraskrive seg alt ansvar og "slipper" å snakke mer med kunden. Men det er som du sier også, at bedriften legger retningslinjer som kundebehandler kanskje er helt uenig i, og som kanskje er på kanten av loven også, men som kundebehandler må følge som ansatt. Det er bare trist når enkelte firmaer gjør det sånn. Jeg mener fortsatt at en god kundebehandler i slike saker skal vurdere om han/hun skal gå til nærmeste leder og gi beskjed og be om hun/han kan ta over. Freddemor: Vell, hører jeg ikke noe fra dem slik de lovet, så fortsetter jeg saksgangen med å sende saken til forbrukerrådet/FTU. De har jo tøyd fristene allerede og om rett skulle vært rett så hadde jeg sendt saken videre allerede om mandag. Men, når nå daglig leder sier han skal ordne opp, så får jeg nesten bare stole på det - selv om ingen av de andre der inne har vært helt til å stole på. Men om det blir noe som helst "slinger" i løftene som nå er gitt, så tar jeg saken videre. Er som jeg har skrevet tidligere, dette er like mye en prinsippsak for meg. Loven gjelder for alle, også datakjeden. Men jeg har stor tro på saken nå. Gir tilbakemelding over helga, det var da vi avtalte at de skulle ta kontakt igjen. Endret 5. november 2008 av SimDaDim Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Vell, enda ikke hørt noe fra dem, så nå sender jeg saken videre til forbrukerrådet. At det er mulig å være så amatører... ikke engang Daglig Leder vet hvordan han skal håndtere kunder... kan kan man kanskje ikke forvente at de øvrige ansatte skal vite hvordan de gjør det heller. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 11. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2009 På tide med ny oppdatering i saken: Forbrukerrådet har tatt saken for meg nå siden november, og de har prøvd å få kontakt med Datakjeden. Men det viser seg å være lettere sagt enn gjort. Forbrukerrådet har nå sendt 1 brev og 2 purringer for å prøve å få svar fra dem, men de svarer ikke. Snakket med saksbehandler i forbrukerrådet i dag, og fikk beskjed om at neste ledd var å begjære dette til FTU. Så neste steg nå er å fylle ut et skjema der en sier sine krav for saken. Dette skal begge parter gjøre, og partene har 4 ukers frist på å levere dette, eller komme til enighet. Etter 4 uker blir saken oversendt til FTU. Og nå kommer det kanskje kjipeste; der kan det ta opptil 4-6 måneder å få behandlet saken. Så, en så klar og enkel sak som dette, har nå allerede tatt 6 måneder, og det går fort 6 måneder til før dette blir løst. Altså, i over ett år har jeg sitti uten det TV jeg har kjøpt fordi Datakjeden ikke klarer å reparere eller heve kjøpet. Så da vet vi hvor man ikke skal handle lenger Lenke til kommentar
spock84 Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Det er kanskje ikke så relevant nå, men hva var egentlig feilen på TV-en? Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 HDMI og DVI inngang virker ikke. Bare svart bilde på dem. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Ny hendelse i saken i dag. Fikk brev fra datakjeden der de mener det er jeg som ikke har levert inn en fjernkontroll, og at det er derfor de ikke vil heve kjøpet. De hevder også at hevingen av kjøpet har vært utarbeidet lenge, de mangler bare kontonummer. Jeg skrev brev tilbake til dem der jeg mener at for det første, jeg har aldri fått beskjed om noe fjernkontroll de har krevet. De har ikke sendt meg ett eneste brev, eller ringt meg en eneste gang (borsett fra noe jeg kommer tilbake til). Jeg gir dem gladlig fjernkontrollen, de trenger bare å sende meg en returkonvelutt så er den saken ute av verden. Jeg tror de bare bruker fjernkontrollen som en dum unnskyldning for å ha glemt saken, så nå for vi se om de er villige til å bruke en hundre kr på å få den tilbake. Tror jeg neppe. Når det gjelder denne planen som har vært utarbeidet lenge, så skjønner jeg ikke hvor dette kommer fra heller. I brevet jeg nå har skrevet til dem så lurte jeg på om det var samtalen den 5.11.08 det refereres til. Det ligger et sammendrag av denne tidligere i tråden her, men den går i korte trekk ut på følgende: Jeg ringer daglig leder, han er helt enig med meg, og vi kommer frem til en enighet om at kjøpet skal heves, og hvordan. Han skriver til og med ned mitt kontonr. Avtalen er at dette skal skje "rett over helga" ifølge han. Etter to uker gidder jeg ikke å vente lenger, og tar saken til forbrukerrådet. Det artige er at her i forrige uke så tar datakjeden kontakt via tlf og spør etter mitt kontonummer. Jeg lurer på hvorfor, og de sier de vil heve kjøpet. Jeg spør så da om de har lest brevene mine, der jeg bl.a. også vil ha dekket utlegg for telefonregning og forsinkelsesrente. Dette hadde de vist ikke. Jeg ga dem kontonr for 2 gang. Det er helt utrolig. Rett og slett. De har nå brukt 4 måneder på å svare på 2 brev og 2 purringer, og det de skyller på er at jeg ikke har levert inn en fjernkontroll. Ikke virker det som at de har lest de andre brevene heller, for det snakkes ingen ting om erstattning for telefonsamtaler eller forsinkelsesrente heller. Blir spennende å se hvor lang tid det tar før de nå svarer på det neste brevet. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 (endret) Ny hendelse i saken: I dag fikk jeg, eller lettere sagt romkameraten min da han tok det i mot, purring fra datakjeden på TV vi har fått som låneprodukt. De har visstnok fakturert oss for denne tidligere i vinter, og har nå begynt å sende oss purringer på dette, og krever oss 7550,- kr. At det er mulig! De har enda ikke svart på det siste brevet som ble sendt dem. Nok en gang, HOLD DERE UNNA! EDIT: Må legge til at datakjeden nå har utbetalt alt jeg ba dem om. De hevet kjøpet, har betalt forsinkelsesrente, og erstattet utlegg i forbindelse med tlf. samtale. Så da har jeg fått alt jeg ba om. Det som gjenstår er om de klarer å få hentet det låne-tv sitt. Endret 2. mars 2009 av SimDaDim Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Det lukter litt kommunikasjonsproblemer et eller annet sted der. Men de har nå ihvertfall utbetalt pengene dine, det var godt å høre. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 Ja, noe rart er det. Høres ut som rutinene til datakjeden mildt sagt ikke er gode. Virker som de ikke har lest halvparten av brevene som er sendt til dem. Ei heller virker det som noen tok tak i saken når de så at den begynte å skrante litt. Men, når alt kommer til alt, så har jeg faktisk tjent 500 kr på å ha et TV i litt over ett år. Og det er ikke verst Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå