Gå til innhold

[Løst]Feil ved 2.gangs rep, LCD TV, selger nekter heving av kjøp, Datakjeden


SimDaDim

Anbefalte innlegg

Vel, den dommen er jo fra før forbrukerkjøpslovens tid.

 

Forbrukerkjøpsloven sier spesifikt at kunde kan velge å heve avtalen, dersom mangelen ikke er uvesentlig, og selger ikke har gjennomført retting eller omlevering slik kunde har krav på (altså om samme feil oppstår for 3. gang feks...).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, den dommen er jo fra før forbrukerkjøpslovens tid.

Jaudå, eg ser poenget ditt, og at terskelen for heving er lågare i forbrukarkjøp, då "ikke uvesentlig" tilseier ein lågare terskel enn "vesentlig". Men eg kan ikkje sjå at dei same vurderingsmomenta ikkje skal kunne gjera seg gjeldande i forbrukarkjøp. Slik eg ser det er det terskelen som er vegleiande for resultatet, ikkje vurderingsmomenta.

Endret av Frigata
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er spent på hva slags svar du får hos datakjeden. Har selv hatt nøyaktig samme problem, bortsett fra at mitt TV ble kjøpt over disk (i butikk). Jeg har selv ikke kommet så langt som å skrive brev. Reparasjonstiden på mitt apparat har vært omtrent 2 uker hver gang, og har omfattet generell utbytting av komponenter.

 

Jeg er enig med både deg og de andre her, du har klare krav, noe strenge, men det må til!

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Som en liten oppdatering så har jeg nå levert brevet for nøyaktig en uke siden og enda ikke hørt noe. Brevet ble litt omformulert i forrhold til det som står i første post. Skrev at jeg var villig til å ikke kreve å heve kjøpet dersom jeg fikk nytt produkt pluss dekket for telefonregninger jeg har hatt i forbindelse med saken. Ville de ikke gå med på dette, kommer jeg til å ta saken vidre, og da med krav om å få heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Såklart. Men jeg har vel min fulle rett til å kreve heving av kjøp på det grunnlag at jeg ikke vil ha noe mer med dette firmaet å gjøre etter en slik kundebehandling. Klart, de kan jo hevde at det blir alt for dyrt for dem osv. men totalt sett så hadde det nok vært billigere for dem å heve kjøpet med en gang, en nå å måtte levere nytt produkt og ha betalt for to servicer.

 

Men som du sier, de kan stå på at det blir alt for dyrt for dem å heve kjøpet kontra skaffe nytt produkt. Jeg vil isåfall stå på dette med at jeg nekter å ha noe mer med dette firmaet å gjøre etter en slik kundebehandling. Da vil jeg heller bruke pengene mine på noen som faktisk gir meg det jeg betaler for. Det er jo mest rettferdig, at de som faktisk driver serriøs kundebehandling skal få kunder, og at jeg som kunde kan velge å bruke pengene mine på dem istedet.

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar

Nei, det står nok ikke direkte noe sted nei. Men det er et lidlig godt argument som jeg tror ville funket i en evt. rettsak.

 

Men i §32 jf. §31 så kan man heve. Det står også i §29-3 at selger kan reparere "dersom dette skjer uten opphold" og at dersom dette skjer, kan ikke forbrukeren kreve omlevering. Vell, her har det ikke skjedd. Jeg ser egentelig ikke hvor det står at selger kan omlevere etter 2 feilslåtte reprasjoner? Etter hva jeg ser så står det rimelig tydelig at kjøper kan velge å enten heve eller omlevering? Noen som kan peke på stedet der det står at "heving kun skjer dersom det ikke blir for dyrt for selger i forhold til omlevering"?

Lenke til kommentar

I eit slikt tilfelle er det meir eller mindre klart at avhjelp ikkje kan reparere tingen, og forbrukaren stiller då sterkt med eit krav om heving. Altså, der avhjelp ikkje opprettheld det grunnleggjande prinsippet om ytelse om ytelse i kontraktsretten, må heving vera den rimelegaste løysinga for begge partar. Forbrukaren vil då kunne koma seg ut av avtaleførehaldet, og leverandøren vert spara for reparasjonar som akkumulert sett er dyrare enn å levere pengane tilbake.

Lenke til kommentar
Men er det altså ikke slik at en ved andre feilede avhjelpsforsøk kan kreve heving, og sleger ikke kan nekte?

(ved forbrukerkjøp)

 

Nesten, selger har to avhjelpsforsøk (reprasjon/omlevering), dersom mangelen er tilstede fremdeles etter andre avhjelpsforsøk eller oppstår på nytt (samme feilsmtom), så vil du kunne kreve hevning og selger kan ikke nekte.

Lenke til kommentar

Jeg sier:

 

Altfor mange, spesiellt selgere, har en forståelse av loven som er ca slik: Vi kan reparere 2 ganger, oppstår samme feil for 3. gang kan vi omlevere, dersom vi gjør det "uten opphold"

 

Jeg nevner ikke hva som er rett, men det som er rett er jo at: "Oppstår samme feil for 3. gang, kan kunde heve kjøpet".

 

Altså, selger har 2 avhjelpsforsøk (som kan være enten reparasjon eller omlevering til tilsvarende vare) for SAMME MANGEL, og dersom mangelen fremdeles er der etter 2 avhjelpsforsøk (og om den er der må konstateres av en tekniker på et verksted forresten..) har kunde krav på heving av kjøp. Dette gjelder også dersom feilen oppstår igjen feks 6 måneder etter siste avhjelpsforsøk.

 

NB: Dette er faktisk nøyaktig det samme som både Krage83 og Herrbrun sier, på hver sin måte - Og, som svaret på spørsmålet ditt: JA.

Lenke til kommentar

Ok, jeg sendte dem et brev her nå for litt over 2 uker siden, som jeg enda ikke har fått noe svar på. Jeg tenkte derfor jeg skulle ringe dem i dag for å dobbeltsjekke før jeg skulle legge saken videre frem for FTU og forbrukerrådet.

 

Han jeg så får på tråden viser seg å være daglig leder. Jeg spør så om de har sett brevet mitt, og da svarer han at "Det er så mange uåpnede brev her nå, vent litt skal jeg titte igjennom". Han finner så frem til brevet mitt som har ligget hos dem, uåpnet i over to uker, og skummer kjapt igjennom mens vi er på tråden.

 

Heldigvis så har han litt peiling på forbruker kjøpsloven, og er helt enig at jeg skal få nytt produkt. Han gikk også med på å refundere telefonutgiftene, og det ser også ut som han ville ordne med budbil slik at TV kommer seg på plass.

 

Så da ser det ut til at saken fikk en grei løsning, selv etter så mye slit. Det jeg har erfart utifra dette er at man rett og slett ikke kan stole på det disse "vanlige" kundebehandlerne sier. De kan ikke loven, og de tar mye mindre ansvar for å behandle deg. Jeg er derimot veldig fornøyd med måten daglig leder ordnet opp i dag.

 

Så da gjenstår det bare å se at det nye TV kommer til neste uke, og pengene inn på konto :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...