Timeo Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) I løpet av de siste 3-4 årene har jeg drukket 6-8 øl hver fredag og lørdagskveld, noen ganger også torsdagskvelden. Er aldri på byen og drikker og fester er noe jeg mistet interessen for for mange år siden, så det blir å sitte hjemme og trykke på dataen eller se på tv. Husker når var i tenårene ble jeg skikkelig dritings av 6-8 øl, med vansker med å gå og snakke, kastet gjerne opp og var i virkelig dårlig form. Men blir ikke beruset på den måten lenger. Føler ikke at jeg blir særlig annerledes på andre måter enn at humøret øker litt, og så smaker det veldig forfriskende med øl, og jeg blir vanligvis veldig sulten etter noen øl så da tar jeg meg en stort måltid med mye fett og proteiner, det er liksom høydepunktet. Hvis jeg merker noen form for ubehag i forbindelsen med drikkingen slutter jeg som regel og tar en flaske cola istedenfor. Men jeg begynner å bli redd for at jeg ikke lenger gjør det frivillig, men at det har blitt noe vanedannende for meg, i og med at jeg alltid konsumerer den samme mengden alkohol og alltid på de samme dagene. Og når alkohol har blitt en vane så er vel det lik en slags alkoholisme? Hadde bestemt meg i dag at jeg ikke skulle kjøpe noen øl, men når jeg var på butikken så havnet det likevel noen flasker i handlekurven. Og tidligere når jeg har bestemt meg for å ikke drikke en dag i helgen, så har jeg merket ting som at jeg begynner å kaldsvette og føler meg ikke helt vel ellers. Prøvde å ta en test på AA sine hjemmesider, og tror det var hvis man hadde 4 eller flere ting man svarte "ja" på, så hadde man tegn til alkoholisme, men jeg svarte bare "ja" på 3 av tingene (tror det var 12 spørsmål totalt). Så er dette tegn på alkoholisme, eller er det trygt å fortsette med et alkohol-forbruk som dette? EDIT: Jeg nevnte kaldsvetting og ubehag. Men jeg kom på at jeg er avhengig av nikotin og koffein. Og hvis jeg skal rangere abstinens-reaksjoner fra en til ti, så blir vel nikotin 9-10, koffein 7-8 og alkohol 1-2 og da bare på nevnte dager. Ellers i uken har jeg ingen behov for alkohol, og som regel gleder jeg meg til helgen er over, for jeg er som regel litt kvalm dagen etter jeg har drukket alkohol. Endret 18. oktober 2008 av Bellicus Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Litt vanskelig å si men det høres mer ut som en psykisk avhengighet. Mange som kan få en slik vane avhengighet til alt mulig rart av drikke og matvarer. Tror ikke du egentlig har noen grunn til bekymring, men det kan være en ide og bryte vanen litt oftere en stund slik at den psykiske avhengigheten slipper tak og du kan prøve å ta ølkosen litt mer irregulert. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Det at det bekymrer deg sier meg at du kanskje bør kutte litt ned hvertfall. For en periode hvertfall å se hva som skjer. Selv drikker jeg ofte, en periode var det alt for mye. Etterhvert ble jeg hissig og irritabel og kuttet da ned. Litt Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Hvis man må nyte alkohol flere ganger i uka så mener jeg at man på et eller annen plan er alkoholiker. Når jeg sier alkoholiker så mener jeg ikke nødvendigvis en som drikker seg kanon hver dag før tolv, og slår kona; men en person som er avhengig av alkohol. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå