Gå til innhold

Høyre bryter vekk fra FRP?

Anbefalte innlegg

Etter de siste uttalelsene fra høyre virker det som om de i praksis setter en stopper for en mulig høyre/frp regjering. De fire punktene som høyre nevner som de ikke kan gi etter på er jo tvert i mot mange av frps hjertesaker.

Er dette et ekte politisk standpunkt fra høyre eller bare politisk spill? Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FRP burde ike ha så mye trøbbel med de fire punktene. La meg gå igjennom punktene.

"Handlingsregelen skal følges. " Denne kan bli ganske tøff, men dette er nok noe de må svelge uansett.

"Pengemarkedet skal reguleres strengt." Dette kan ikke FRP ha noe imot.

"Integrering er et satsingsområde." Dette er faktisk positivt for FRP, siden de sier ingentign om at de ikke skal redusere innvandringen. FRP sier ikke at de som er her ikek skal integreres. De sier at vi skal ta inn færre innvandre.

"Offensiv kulturpolitikk, også overfor ikke-kommersiell kultur." FRP ønsker bare å kutte ned på statlig kultur. Burde ikke være et problem i det hele tatt.

Jeg vil si at de fire punktene fra Høyre er en positiv vri, fra de tiderligere uttaelsene, men Høyre må nok gi far seg litt før FRP godtar samarbeidet.

Lenke til kommentar

Vel, man kan alltid vri utsagnene over til å være noe mer frp vennlige, men de virket på meg som om de sto sterkt imot det frp står for. Handlingsregelen er som du nevner noe tøff å svelge, men de kommer ingen vei med den om de ikke har flertall alene. Og jeg har aldri fått inntrykk av at frp i praksis har støttet regulering av pengemarkedet, tvert i mot etter å ha lest en del artikler av siv jensen.

Ved å nevne integreringen som et satsningsområde så virker det som om de stiller seg mye mer positv til innvanndring enn frp, selv om det kan tolkes som om begge kan gå inn for begrensning av innvandringen.

Når det gjelder kulturen er jeg rimelig sikker på at det er et stort kræsj. Høyre nevner ikke-kommersiell kultur og med det er jeg rimelig sikker på at de mener kultur som ikke klarer seg kommersielt uten støtte fra staten, nettop det FRP er sterkt imot.

Så joda, du har nok rett i at kravene kan vris litt på til fordel for frp, men jeg tror disse kravene kan gjøre et samarbeid ganske tøft. Tror krf/høyre/venstre har et noe bedre samarbeidsutgangspunkt.

Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig at det vil bli en mindretallsregjering denne gangen, bestående av kun ett parti. Med koalisasjoner av flere partier vil det alltid bli slik at det brukes betraktelig lengre tid for å komme frem til løsninger, at partiene må forkaste sine prinsipper og verdier for å kunne bli enige om noe, og at løsningene dermed blir fullstendig utvannede, uten særlig innhold eller virkning (les: H/V/KRF, AP/SV/SP). Altså, som Margaret Thatcher sa det så treffende:

"To me, consensus seems to be the process of abandoning all beliefs, principles, values and policies. So it is something in which no one believes and to which no one objects."

–Margaret Thatcher

Gi meg et handlekraftig Fremskrittsparti i 2009.

Endret av JMartins81
Lenke til kommentar

JMartins: Tviler på at det vil bli en enpartis regjering. En så liten regjering vil jo ha liten reell makt til å få gjennomført noe.

Camelon: Det stemmer nok desverre det. For min del kunne jeg gjerne ha tenkt meg en AP/Høyre/Venstre regjering om AP bevegde seg litt mer mot sentrum :p Men det er nok litt for mye ønskedrøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...