Dalon Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Hei. Har søkt etter hjelp både her og der men blir ikke helt klok på dette. Jeg vil altså at windows skal stå øverst i oppstartmenyen Grub. Fant en veiledning HER der det står følgende: 1. I Ubuntu åpner du et terminalvindu og skriver inn sudo gedit /boot/grub/menu.lst og trykk [Enter] 2. Skriv inn passord og trykk [Enter] 3. Nå åpnes tekstbehandlingsprogrammet Gedit. Let deg frem til hvor det står default 0. 4. Endre default 0 til til eksempelvis default 4 (som er normalen). I mitt tilfelle måtte jeg bruke default 6 da jeg har flere oppstartsmuligheter i GRUB. Hvis du er usikker kan du starte maskinen om igjen og når GRUB vises kan du telle hvor mange linjer Windows ligger under Ubuntu-alternativet som er satt som standard. Det er dette tallet vi setter etter default. 5. Når du har erstattet default 0 med ditt ønskede tall, lagrer du dokumentet og avslutter Gedit. Det var det. Nå kan du starte maskinen din om igjen for å sjekke om Windows er satt som standard OS. Hvis det fremdeles ikke er riktig er det bare å gjøre samme prosessen (punkt 1-5) om igjen. PS! Du kan også endre antall sekunder GRUB venter før den automatisk går videre ved å endre tallet som står etter timeout i samme dokument ------------------------------- Problemet er at når jeg kommer til punkt 3 så er hele siden som åpner seg helt blank. Hvordan skal jeg da lete meg frem til hvor det står default 0? Eller bør man heller bruke en "GRUB boot manager" som DENNE? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Bruker du Ubuntu? Du skriver menu.Lst og ikke 1st? Lenke til kommentar
Dalon Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Takk for svar Bruker Ubuntu ja. Jeg syntes det så ut som et 1 tall jeg, men da prøver jeg L som du sier og ser hvordan det går. Lenke til kommentar
Dalon Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Det hjalp desverre ikke "Goophy" Siden som kom opp var fremdeles helt blank. Andre gode forslag motas med takk!! Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Du skrev alt med små bokstaver? Åpne terminalvindu og skriv "cd /boot/grub", skriv deretter "ls"(L igjen). Kom "menu.lst" opp i den listen? Hvis ja, har du husket å skrive 'sudo' foran 'gedit'? Skriver du inn riktig passord? Lenke til kommentar
Dalon Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Ja jeg skrev alt med små bokstaver: sudo gedit /boot/grub/menu.lst og passordet var riktig. Får prøve det andre du sier. Lenke til kommentar
Dalon Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Ja "menu.lst" kom opp i den listen. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Merkelig. Hvis du kjører 'cat menu.lst' når du er inne i den katalogen, får du da opp noe som helst? Lenke til kommentar
Dalon Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Takk for all hjelp så langt "Goophy" Setter pris på det! Om jeg får opp noe som helst? Det skal være sikkert. En laaaaaaang liste. Hjelper det deg noe om jeg limer den inn her? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Du skriver sannsynligvis inn feil. Enten lim inn i terminalen ved hjelp av shift + insert, bruk tab for å autofullføre hver mappe/fil eller åpne en filbehandler med superbrukerrettigheter og klikk deg inn i riktig mappe og til riktig fil (feks ved alt + f2 og skrive inn gksu nautilus). Alternativt kan du innstalere et grafisk verktøy for å konfigurere grub, Det finner du ved å søke på grub i pakkebehandleren din. startupmanager skal visstnok integrere bra med Ubuntu. Endret 18. oktober 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
Dalon Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 "NorthWave" Skjønner ikke at jeg kan skrive inn feil når jeg skriver inn i terminalvinduet: sudo gedit /boot/grub/menu.lst (Enter) passord (Enter) Så åpnes et nytt vindu men helt blankt. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Siden du fikk opp noe eksisterer filen og alt er fint på den kanten. Når du er inne i katalogen kan du prøve å skrive 'sudo nano menu.lst', endre det du skal og trykke på ctrl +x når du er ferdig, og så 'y' for å lagre. Nano er bare en annen editor enn gedit. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Lite tips Dalon: Bruk tab flittig når du skriver inn filnavn. Shellet vil da autofullføre filnavn og kommandoer for deg. Skjer det ikke noe når du trykker er det fordi det finnes flere muligheter. Da trykker du tab en gang til for å få en liste. På den måten unngår du skrivefeil. Lenke til kommentar
Dalon Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Takk for tipset anders iver Goophy Når jeg prøvde det siste du sa fikk jeg opp følgende: GNU nano 2.0.7 file: menu.lst (Så bare blankt side og på bunnen stod følgende) ^G Hjelp ^O Lagre ^R Les fil ^Y Forrige side ^K Klipp ut ^C MarkørP s ^X Avslutt ^J Juster ^W Hvor er ^V Neste side ^U Angre "klipp ^T StaveKont Lenke til kommentar
wil Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Hei. Nå er ikke jeg helt sikker på hvordan det er i Ubuntu, om du f. eks går inni terminal og skriver cd /boot/grub og trykker enter så kommer du inni mappa iallefall. Så kan du skrive sudo nano menu.lst En enklere måte synes jeg da hadde vært om du hadde skrevet først su. Og trykka Enter. Så skriver du passordet til root brukeren din og trykker enter. Så skriver du nano /boot/grub/menu.lst Da skal det iallefall bli mulig å redigere menu.lst fila. Grunnen til at det kommer opp en blank skjerm der er mest sannsynlig fordi at du ikke er i riktig katalog når du skrev nano sudo nano menu.lst Lykke til. Hilsen. wil. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Med mindre det står "new file" noe sted i nano så er faktisk din menu.lst tom. Årsaken til det er det vanskelig å si noe om, men det skal den så absolutt ikke være ihvertfall, med mindre du bruker en annen bootloader? Lenke til kommentar
Dalon Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 Prøvde det første du skrev "wil" og fikk da opp følgende: # menu.lst See: grub(8), info grub, updategrub(8) # grubinstall(8), grubfloppy(8), # grubmd5crypt, /usr/share/doc/grub # and /usr/share/doc/grubdoc/. ## default num # Set the default entry to the entry number NUM. Numbering starts from 0, and # the entry number 0 is the default if the command is not used. # # You can specify 'saved' instead of a number. In this case, the default entry # is the entry saved with the command 'savedefault'. # WARNING: If you are using dmraid do not use 'savedefault' or your # array will desync and will not let you boot your system. default 0 ## timeout sec # Set a timeout, in SEC seconds, before automatically booting the default entry # (normally the first entry defined). timeout 10 ## hiddenmenu # Hides the menu by default (press ESC to see the menu) #hiddenmenu # Pretty colours #color cyan/blue white/blue ## password ['md5'] passwd # If used in the first section of a menu file, disable all interactive editing # control (menu entry editor and commandline) and entries protected by the # command 'lock' # e.g. password topsecret # password md5 $1$gLhU0/$aW78kHK1QfV3P2b2znUoe/ # password topsecret # # examples # # title Windows 95/98/NT/2000 # root (hd0,0) # makeactive # chainloader +1 # # title Linux # root (hd0,1) # kernel /vmlinuz root=/dev/hda2 ro # # # Put static boot stanzas before and/or after AUTOMAGIC KERNEL LIST ### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST ## lines between the AUTOMAGIC KERNELS LIST markers will be modified ## by the debian updategrub script except for the default options below # ## DO NOT UNCOMMENT THEM, Just edit them to your needs # ## ## Start Default Options ## ## default kernel options ## default kernel options for automagic boot options ## If you want special options for specific kernels use kopt_x_y_z ## where x.y.z is kernel version. Minor versions can be omitted. ## e.g. kopt=root=/dev/hda1 ro ## kopt_2_6_8=root=/dev/hdc1 ro ## kopt_2_6_8_2_686=root=/dev/hdc2 ro # kopt=root=UUID=4ce89af3bc494cfc8262d614c198d617 ro # ## Setup crashdump menu entries ## e.g. crashdump=1 # crashdump=0 # ## default grub root device ## e.g. groot=(hd0,0) # groot=(hd0,5) # ## should updategrub create alternative automagic boot options ## e.g. alternative=true ## alternative=false # alternative=true # ## should updategrub lock alternative automagic boot options ## e.g. lockalternative=true ## lockalternative=false # lockalternative=false ## additional options to use with the default boot option, but not with the ## alternatives ## e.g. defoptions=vga=791 resume=/dev/hda5 # defoptions=quiet splash # ## should updategrub lock old automagic boot options ## e.g. lockold=false ## lockold=true # lockold=false # ## Xen hypervisor options to use with the default Xen boot option # xenhopt= # ## Xen Linux kernel options to use with the default Xen boot option # xenkopt=console=tty0 ## altoption boot targets option ## multiple altoptions lines are allowed ## e.g. altoptions=(extra menu suffix) extra boot options ## altoptions=(recovery) single # altoptions=(recovery mode) single # ## controls how many kernels should be put into the menu.lst ## only counts the first occurence of a kernel, not the ## alternative kernel options ## e.g. howmany=all ## howmany=7 # howmany=all # ## should updategrub create memtest86 boot option ## e.g. memtest86=true ## memtest86=false # memtest86=true # ## should updategrub adjust the value of the default booted system ## can be true or false # updatedefaultentry=false # ## should updategrub add savedefault to the default options ## can be true or false # savedefault=false # ## ## End Default Options ## # title Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.2421generic root (hd0,5) kernel /boot/vmlinuz2.6.2421generic root=UUID=4ce89af3bc494cfc8262d614c198d617 r$ initrd /boot/initrd.img2.6.2421generic quiet q title Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.2421generic (recovery mode) root (hd0,5) kernel /boot/vmlinuz2.6.2421generic root=UUID=4ce89af3bc494cfc8262d614c198d617 r$ initrd /boot/initrd.img2.6.2421generic i title Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.2419generic root (hd0,5) kernel /boot/vmlinuz2.6.2419generic root=UUID=4ce89af3bc494cfc8262d614c198d617 r$ initrd /boot/initrd.img2.6.2419generic quiet q title Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.2419generic (recovery mode) root (hd0,5) kernel /boot/vmlinuz2.6.2419generic root=UUID=4ce89af3bc494cfc8262d614c198d617 r$ initrd /boot/initrd.img2.6.2419generic i title Ubuntu 8.04.1, memtest86+ root (hd0,5) kernel /boot/memtest86+.bin quiet ### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST # # This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian # ones. title Other operating systems: root r r # This entry automatically added by the Debian installer for a nonlinux OS # on /dev/sda1 title Microsoft Windows XP Home Edition root (hd0,0) savedefault makeactive chainloader +1 ------------------------------------------------- Det rare er at når jeg prøver ditt andre alternativ og skriver "su" (Enter) så nekter den å godta passordet mitt. Og jeg har prøvd maaaange ganger så feil passord er det ikke. Får bare opp "Autentiseringsfeil" Eller er passordet til root annerledes enn det passordet jeg bruker for å logge meg inn i Ubuntu. Og hvordan setter man i så fall et root passord? Her var det sikkert mange teite spørmål Men i menyen over kan jeg vel velge å få windows til stå øverst i oppstartmenyen. I linje 13 kan jeg vel velge "default" til et annet tall en 0. Min Grub oppstartsmeny ser slik ut: ------------- Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-21-generic Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-21-generic (recovery mode) Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-19-generic Ubuntu 8.04.1, kernel 2.6.24-19-generic (recovery mode) Ubuntu 8.04.1, memtest86+ Other operation systems: Microsoft Windows XP Home Edition ------------- Skal jeg da sette "default til 4 eller 5? Og "timeout" i linje 17 kan jeg vel forandre til f.eks 5 for at windows skal start litt fortere (eller jeg kan jo selfølgelig trykke "Enter" manuelt) Lenke til kommentar
ilovebrownies Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Grunnen til at du ikke får bruke su er at det kan være risikablet hvis man ikke er helt sikker på hva man driver med. En måte å komme rundt dette på er å skrive sudo su, men det er ikke å anbefale dersom man ikke har en del erfaring med Linux. (bruker ikke su selv ) Endret 19. oktober 2008 av ilovebrownies Lenke til kommentar
Dalon Skrevet 19. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2008 Takk for det "ilovebrownies". Da holder nok også jeg meg borte fra su Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 "gksudo nautilus" i terminalen åpner filbehandling med rettigheter til å endre menu.lst. Bare let deg frem til den når nautilusen åpner opp. Deretter endre fila på rett måte, men vær forsiktig og endre på rett plass...... Men det er bare å plassere xp-delen øverst i listen. Det som skal endres ligger litt langt nede i tekstfila. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå