Pizzaen Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Hei Drit på engelsk er shit og det skrives da som du sikkert vet med en t. Men alle her jeg bor skriver skriver ikke "faen, for en jævela drit kjæring" men "faen, for en jævela dritT kjæring" for det høres bedre ut på min dialekt (trøndersk) og sikkert på andres dialekt også, pluss at setningen får mere trykk da. Det jeg lurer på er om det blir dumt og skrive "shitt" med to t'er på engelsK??? Har en amerikaner sett rart på meg viss jeg hadde skrevet det? Sikkert rart spørsmål men Endret 18. oktober 2008 av Pizzaen Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Du kan ikke skrive shit med to t-er på engelsk. Derimot kan du skrive dritt på norsk. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 18. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2008 Du kan ikke skrive shit med to t-er på engelsk. Derimot kan du skrive dritt på norsk. Skjønner at viss du skall følge ordboken 100% så går det ikke, men på sleng da?? (tror sleng skrives sånn...) Lenke til kommentar
Thend Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 Shit og shitt ville jo uttales helt likt på engelsk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 18. oktober 2008 Del Skrevet 18. oktober 2008 (endret) Når man først er i gang med rettskrivning bør man passe på orddelingsfeil. Endret 18. oktober 2008 av Slettet-p4PIYwb6 Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 (endret) Du kan ikke skrive shit med to t-er på engelsk. Derimot kan du skrive dritt på norsk. Det virker som om mange her mener at drit og dritt er synonymer, men så vidt jeg vet er drit presens av verbet å drite, mens dritt er produktet som oppstår når man utfører denne handlingen. EDIT: Som Jethrotulling ganske riktig påpeker nedenfor, er drit på bokmål imperativ av drite. Jeg aner ikke hvorfor jeg skrev presens ovenfor når jeg egentlig mente imperativ. Endret 21. oktober 2008 av Rocambole2 Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 På nynorsk er drit presens av å drite. På bokmål er drit imperativ av å drite. Derimot er driter presens av å drite på bokmål. Lenke til kommentar
Clavain Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Du kan ikke skrive shit med to t-er på engelsk. Korrekt, men du kan derimot bruke "shite". Det brukes i deler av UK, og høres betraktelig kulere ut enn bare "shit" spør du meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå