Gå til innhold

Hvordan åpne recovery console med xp-cd (GRUB 22 Error)

Anbefalte innlegg

Hei. Nå maser jeg igjen. forrige tråden min ble slettet tydeligvis.

Jeg fjernet Linux partisjonene, og når jeg booter opp igjen får jeg feilmelding 22 av GRUB. Jeg har googlet og søkt i over en time nå, og det de fleste sier er at jeg skal boot med xp cden og gå inn i recovery mode (Dos regner jeg med). Derfra skal jeg skrive inn "FIXMBR" så er alt fint.

Problemet er at hvis jeg booter fra XP CDen så går den rett til den innebygde patisjoneringsprogramvaren og jeg kan velge hvilken disk jeg vil ha XP på. Hvis jeg velger C: så begynner den å installere. Jeg kommer meg aldri inn i noen recovery mode. Lurer på om det kan være fordi jeg bruker en nLited versjon av XP... :?

Kan jeg kanskje fikse det fra bootcden til Linux Mint?

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei du må bruke xp-cd for å fikse mbr. Du kan derimot bruke mint-cden til å utvide xppartisjonen eller lage en ny ntfs-partisjon der linux lå så du får brukt all plassen på disken igjen.

Uansett er dette et windows-issue, og tråden er derfor feilpostet. Jeg har rapportert tråden så den kan flyttes av moderator. Anbefaler at du endrer overskriften til noe ala "hvordan åpne recovery console med xp-cd".

Lenke til kommentar

har ikke diskettstasjon i 2008...finnes sikkert en tilsvarende cd da. Men tror jeg har orginal image av XP, så skal se om jeg får til det.

Men i skrivende stund bruker jeg Linux sin innebyggde partisjonsprogram til å utvide de resterende diskene. Jeg satte begge operasjonene til å skje umiddelbart, men fikk en feilmelding om at det ikke var mulig. Etter en analyse av diskene etter feilet operasjon var C: som jeg ville ha den, men ikke D: så derfor prøvde jeg en gang til. Nå går det, men det går uhyre sent. Økte 7 GB på C: og øker 18 GB på D:

C: tok 5 sek (Mistenker at noe gikk galt her) mens D: når skal ta over to timer ifølge dette partisjons programmet... :roll:

Lenke til kommentar

Joda, bootdisk får du som CD og usb minnepinne og omtrent hva som helst som kan leses :)

Men, du har fjernet linux partisjonene dine. Da er det jo ikke rart grub feiler. Den prøver jo å få kontakt med noe som ikke er der. Om du utvider andre (jeg går utifra windows) partisjoner så vil jo fortsatt grub se etter noe som ikke er der.

Tror nok du må forandre på MBR uansett. Med mindre du bruker en annen hardisk som bootdisk og kommer deg inn på den måten da. (selv om det er en tungvin løsning om du ikke alt har en et os på den)

Lenke til kommentar

ja, du traff hodet på spikeren der. Jeg fjernet partisjonene da jeg regnet med at GRUB lå inn på den, og jeg så at boot.ini la på C: og så normal ut...

ja, jeg leter i "arkivet" etter windows imaget. er redd for at det ligger inne på "problem-maskinen". Kanskje jeg kan brenne ut fra Mint Live CD isåfall?

Lenke til kommentar

GRUB skriver over MBR-delen av harddisken, der det før lå en link direkte til windowsboot. Fixmbr setter tilbake windowsbootloaderen. GRUB trenger filer på linuxpartisjonene for å vite hva den skal boote. Om du fjerner partisjonene før GRUB, får du feilmelding. Jeg pleide å bruke fixmbr, for så å slette linuxpartisjonene via Windows.

Lenke til kommentar

...50 min igjen... 2,5 timer for å øke en partisjon med 18 GB, er ikke det VELDIG lang tid?

EDIT: Ser nå at den leser igjennom de 883GiB som er der fra før av...fortsatt 11 min igjen...

EDIT2: Etter den processen var avsluttet begynte han på en ny som skulle ta 4,5 timer, og det gadd jeg ikke vente på, så jeg avbrøt, satte inn det eldre XP imaget, gikk ut i dos og skrev fixmkb og vóla. verre var det ikke :)

EDIT3 Faktisk: Hadde sin side effekt. Mistet alt på D:... jaja, shit happens, nå skal jeg på fylla :)

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...